Jarní detox na hubnutí: Jak dokonale vygruntovat tělo?

Jarní detoxikace organismu a očista těla mohou účinně nastartovat metabolismus a tak lze i lépe zhubnout do letních měsíců. Příznivě pomáhá také proti únavě, při nejrůznějších onemocněních či k lepšímu vzhledu pokožky.

Už od pradávna měli lidé tendenci po dlouhé a vysilující zimě čistit svoje tělo. Zima si žádá řadu tučnějších a kaloričtějších zahřívacích pokrmů, které mohou mít vliv na vaši tělesnou hmotnost, protože během zimy má tělo přirozenou touhu se obalovat tukem, aby se lépe zahřálo a snáze přežilo chladné období.

Dnes už sice nemusíme lovit a dělat na zimu velké zásoby, abychom přežili, ale tyto stereotypy v nás převládají od pradávna. Proto se lidé už v minulých staletích na sklonku zimy a počátku jara postili. Začínali s jarním detoxem. I vy si ho vyzkoušejte.

Správně nastartovaný metabolismus lépe spaluje

Nešlo jenom o náboženské, ale především o zdravotní důvody, proč se jarní detoxikace organismu stala součástí každodenního života našich předků. Lidé se takto zbavovali škodlivin, které si tělo uložilo do zásoby během zimních měsíců.

Zimní zásoby se mnohdy projevily i stoupající ručičkou váhy. Proto ruku v ruce s detoxikací jde i hubnutí. Jedná se o spojené nádoby, kdy jedno bez druhého nemůže správně fungovat. Vyplývá to z logiky věci. Jedině správně nastartovaný metabolismus nezatížený přebytkem škodlivin může účinně spalovat tuky a zajistit snížení tělesné hmotnosti.

Určitě se vám stalo, že si vaše tělo o jarní detoxikační jídelníček doslova samo řeklo. Najednou vám už nechutnají ty těžké masité pokrmy, který jste se cpali v době, kdy za okny chumelilo. Vaše tělo volá SOS po nějaké lehké zelenině. Poslechněte ho a nebraňte se tomu.

Omezte cukry a špatné tuky

Postupně přecházejte na lehčí menu. Jídelníček na detoxikaci by měl mít omezené množství tuků a cukrů, naopak dávat přednost lehkým jídlům plným vitamínů, minerálů a vlákniny. Když sacharidy, tak komplexní získávané z celozrnných potravin, když tuky tak zdravé nenasycené mastné kyseliny především z ryb nebo třeba avokáda.

Vynechejte červené maso, které velmi zatěžuje trávicí systém a obsahuje vysoký podíl tuku. Dejte prostor masu z mladé drůbeže, čerstvým kuřátkům, krůtám nebo králičímu. Toto lehčí maso doplňujte zeleninovými saláty a oblohami.

Každý podle svých potřeb

Musíme ale upozornit, že očista těla je individuální záležitost. Každému vyhovuje trochu jiný průběh. Někdo plynule přechází od zimní stravy k jarní, tedy hutné masové vývary nahrazuje lehkým zeleninovým bez zahušťovadel a naopak se spoustou mrkve, petržele a celeru, brokolice, květáku, pórku a další zeleniny. Místo vepřového masa si připraví přírodní kuřecí plátek s baby karotkou a hráškem vařeným na páře. Postupně tak odlehčí svému tělu a trávicímu systému.

Někdo jiný ale volí radikálnější formu. Například si jeden den v týdnu vyhradí na půst, kdy třeba pije jenom zeleninové a ovocné šťávy. Jsou ale lidé, kteří zvládnou i delší půst a pochvalují si ho. Záleží na individualitě každého. Žádný detox není lepší než ten druhý, vždy záleží hlavně na vás, jaká forma právě vám vyhovuje. Nenechte si nic vnutit. Poslouchejte své tělo. Časem se naučíte vnímat jeho signály a vypořádáte se s potřebou jarního detoxu podle svého.

Při detoxu dodržujte pitný režim

Když se jaro ohlásí a organismus volá po úklidu, měli byste věnovat zvýšenou pozornost i pitnému režimu. Právě správný pitný režim totiž výrazně pomáhá odplavovat škodliviny z těla. Mnoho starších ročníků ještě pamatuje, jak je rodiče okřikovali, aby tolik nepili, což je ovšem chyba. Měli byste mít při sobě stále lahev kvalitní vody a potřeby se napít během celého dne.

Když začnete pít až ve chvíli, kdy tělo zoufale žízní a volá po tekutině, je už pozdě. Musíte pít po malých doušcích průběžně. Tím stále filtrujete své tělo. Pokud zapomenete po celý den pít, rozhodně si nemyslete, že vše dohoníte večer tím, kdy se nalijete. Extrémně tím zatížíte ledviny. Jestliže jste pití vynechali, postupně začněte po malých doušcích a další den věnujte svému pitnému režimu větší pozornost.

Dávejte také pozor na to, co pijete. Alkohol, káva, ale i silný zelený čaj vodu odvádí. Z pohledu detoxikace je nejdůležitější kvalitní čistá neperlivá voda, do níž můžete přidat pár kapek citronové šťávy. Ovšem vymačkané z čerstvého citronu, žádné umělé chemické koncentráty. Taková tekutina pomáhá vyčistit trávicí systém a nastolit acidobazickou rovnováhu. I když je citron kyselý, funguje v organismu jako pufr proti překyselení.

Vhodné jsou přírodní zeleninové a ovocné šťávy, ovšem nedoslazované bez barviv a konzervantů. Doslova zázračné účinky má šťáva z červené řepy nebo ze zelí či celeru. Nikdy tyto šťávy nevylévejte. Jsou nabité antioxidanty, minerály a vitamíny. Když se je naučíte pít, můžete si být jisti, že vaše tělo dokonale vygruntují.

Hodí se i bylinkové čaje, a to zejména z čistících bylin. Doslova jako filtr nečistot v krvi působí močopudná kopřiva a čaj z ní. O očistu těla se postará třeba i čaj ze smetanky lékařské nebo sedmikrásky.

Smoothie dodají energii

A protože tělo zjara volá i po něčem výživném, co by po zimě efektivně doplnilo zásobu vitamínů a minerálů, připravte si smoothie. Namíchejte si složení podle toho, čeho se vám nejvíce nedostává. Jarní smoothie by mělo být zelené, abyste do sebe dostali kyselinu listovou, vitamín C. Zkuste klidně už zmiňované kopřivy, špenát. Odměnou vám bude spousta nové energie.

Jezte zásaditě

Detoxikace těla je především o tom dát přednost zásaditějšímu jídelníčku. Hodně se přejídáme kyselinotvornými potravinami jako červeným masem, uzeninami. Proto bychom měli dát v jídelníčku rostlinné stravě, která je zásaditá, tedy velkému množství zeleniny, ovoce. Ovšem pozor nejraději v čerstvém stavu. Kompotované ovoce už totiž v těle funguje jako kyselá potravina. Jarní detoxikace je zároveň účinnou zbraní proti jarní únavě, se kterou po zimě velmi často bojujeme. Pomůže se s ní vyrovnat. Je ale třeba upozornit, že detox se nehodí pro každého. Zapomenout na něj musí těhotné ženy, lidé s onemocněním trávicího systému, s žaludečními vředy, diabetici.​

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam dál?

Jak nám může řepa pomoci s hubnutím?

Když se řekne červená řepa, spousta lidí ohrnuje nos. Zná ji maximálně z nepříliš vábného kompotu ze školní jídelny. To je ale škoda. Řepa se dá upravovat mnoha chutnými způsoby a především jde o výživově velice hodnotnou zeleninu. Pomáhá čistit organismus a hubnout. Pokračovat ve čtení

Detoxikace a očista organismu s červenou řepou

Mnozí z nás mají červenou řepu spojenou třeba s nepříliš dobrým kompotem servírovaným ve školní jídelně. Kvůli tomu bohužel spousta lidí získává k červené řepě odpor, což je velká škoda.  Pokračovat ve čtení

Jak zhubnout boky? Vyzkoušejte břišní tanec a změňte stravu

Tak jako je při shazování kilogramů důležité správné dodržování zdravého jídelníčku a pravidelný pohyb, jsou tyto činnosti nedílnou součástí i při hubnutí boků. Avšak prozradíme i tipy, jak větší boky zakrýt vhodným oblečením. Pokračovat ve čtení

Lymfatické masáže jako účinná zbraň proti nadváze

Nedaří se vám delší dobu shodit přebytečné kilogramy, otékají vám dolní končetiny a tvoří se vám na stehnech či zadečku celulitida, i když máte dostatek pohybu? Pak vyzkoušejte lymfodrenáž, která by tyto projevy a další zdravotní problémy mohla zmírnit ba dokonce úplně vyléčit. Pokračovat ve čtení

Chci jídelníček ZDARMA

1 660 199 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?