Není hubnutí jako hubnutí: Proč jsou pravidla pro každého jiná?

Jednou z nejčastějších otázek, která nám do Pestrého Jídelníčku chodí, je ohledně doporučeného denního příjmu. Téměř každá druhá žena se při svém hubnutí bojí jíst v takovém množství, které jí je dle parametrů předepsáno, a po přečtení nepravdivých článků v bulvárních plátcích si myslí, že je nutné přijmout maximálně 5 000 kJ za den.

Nelze hromadně určit, že všechny ženy, které chtějí hubnout, musí jíst méně než 5 000 kJ a muži do 6 000 kJ denně. Ani nelze říci, že by se poslední jídlo smělo konzumovat v šest večer a pak již nic. Každý člověk je totiž zcela jiný, má odlišné potřeby. A v jídelníčku tohle platí ve všech směrech.


Výši doporučeného denního příjmu energie určuje mnoho faktorů. Mezi ty hlavní patří především bazální metabolismus a energetický výdej (zaměstnání, péče o rodinu, každodenní činnosti a sport).

Bazální metabolismus je ta naprosto nejnutnější potřeba příjmu energie, aby mohl organismus pracovat i v naprostém klidu. Pro jednodušší vysvětlení bez odborných termínů si představte situaci, kdy máte dovolenou a rozhodnete se lenošit celý den. Ráno se probudíte, uděláte klasický rituál a poté si už jen lehnete na gauč k oblíbené knize či filmu. Takto vydržíte celý den, než půjdete spát. Tedy celý den nebudete vyvíjet naprosto žádnou fyzickou aktivitu. I v takovémto režimu vaše tělo spotřebuje energii, kterou využije na správnou funkci všech tělních systémů, jako je srdce a oběhový systém, mozek a centrální nervová soustava a další důležité procesy pro váš život.

Výši BM má každý jedinec jinou. Proto není možné paušalizovat bez předchozího zjištění určitých parametrů, kolik kdo má jíst. V průměru platí, že dospělý člověk má bazální metabolismus kolem 5 000 kJ a výš. A to jsme teprve u základní potřeby energie. Nyní musíme přičíst aktivity, jako je například vyprovodit děti do školy, uvařit rodině večeři, jít na fotbal, do práce, trénink ve fitku, jet na nákup apod. Každá z těchto i dalších vykonaných aktivit spotřebovává energii.

Zhubnete, ale...

Co se stane, když se dlouhodobě omezujete v jídle a tím příjímáte méně energie, než je potřeba pro váš BM? Nejprve zhubnete, ano, ale po čase váš organismus začne vysílat varovné signály a metabolismus jednoduše zaškrtí. To znamená, že pokud budete tělu dlouhou dobu dodávat méně, než opravdu potřebuje, bude si myslet, že jste v krizové situaci. Začne se o vás obávat a všechnu přijatou energii bude raději ukládat do zádob v podobě podkožního tuku. Co kdyby totiž přišel ještě větší hlad. Alespoň by pak tělo mělo své uložené zásoby, do kterých by sáhlo pro případ zachování základních funkci orgánů. Tento model je v každém z nás zakódován z dob válek nebo hladomorů.

Jojo efekt je nevyhnutelný

Nejhorší však na této situaci je, že při navácení k normálnímu stravování můžete nabrat na hmotnosti. Tělo si pamatuje, jaké stresové situaci bylo vystaveno a raději tak uloží další zásoby (většinou velké). A trvá pak dlouho, než se metabolismus přenastaví do správného režimu. Jinými slovy je opatrné a bojí se, že je to léčka a po nějaké době bude zase dostávat méně, než si zaslouží.

Vhodnější variantou je zdravý životní styl

Naše těla kopou za náš tým do poslední chvíle, jsou ochotná se vypořádat s různými nemocemi, s různými zraněními. Neubližujte mu dobrovolně, podpořte jeho snahu být co nejdéle v dobré kondici a být fit. Ne nadarmo se říká „projezte se ke štíhlé linii“. Začněte dostatečně jíst a zhubnete. Když přidáte skladbu jídelníčku ze zdravých potravin, pravidelnost a nějaký ten pohyb, vaše tělo se vám odmění.

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam dál?

Pestrý čaj na podporu hubnutí

Jak můžete ještě více podpořit své hubnutí, když se zdravě stravujete a pravidelně hýbete? No přeci bylinným čajem, který jsme pro vás připravili. Pokračovat ve čtení

Lymfatické masáže jako účinná zbraň proti nadváze

Nedaří se vám delší dobu shodit přebytečné kilogramy, otékají vám dolní končetiny a tvoří se vám na stehnech či zadečku celulitida, i když máte dostatek pohybu? Pak vyzkoušejte lymfodrenáž, která by tyto projevy a další zdravotní problémy mohla zmírnit ba dokonce úplně vyléčit. Pokračovat ve čtení

Proč jsou Francouzky tak štíhlé? Nemohou provozovat bílý sex

Francie a jídlo k sobě neodmyslitelně patří. Tento pohodový národ je plný gurmánů, kteří jsou schopni vydržet u jídla i několik hodin. Mohlo by se proto zdát, že jejich figury vzhledem ke zvyku vychutnávat si každé sousto budou trpět na kráse. Opak je ale pravdou a například takové Francouzky se chlubí velmi pěknými postavami. Pokračovat ve čtení

Chci jídelníček ZDARMA

1 584 619 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?