Čím nahradit pečivo?

V dnešní době, kdy je moderní být gluten free a všemožně se vyhýbat lepku, který je hojně zastoupen právě v pečivu, je dobré vědět, čím je vhodné potraviny nahrazovat aby naše tělo nestrádalo a zároveň nám to také chutnalo!

Pečivo však nemusíte zatracovat úplně, pokud nejste alergičtí na mouku, bezlepková dieta je ve vašem případě zbytečná.

Není pečivo, jako pečivo!

Není nutné ihned zanevřít na celý úsek pečiva. Měli byste ale své oblíbené máslové croissanty a tukové rohlíky nahradit zdravými alternativami. Pozor si určitě dejte na rádoby cereální pečivo, které je pouze často dobarveno karamelem. Šáhnout byste měli ideálně po pečivu z žitné nebo špaldové mouky, které mnohdy nese malý podíl pšenice, ale pokud nemusíte dodržovat bezlepkovou dietu, tak to určitě není množství, které by vašemu tělu mělo ublížit. V dnešní době již klasické supermarkety nabízí poměrně širokou nabídku různých druhů pečiva z výběrový mouk a semínek. Abyste si ověřili, co v kupovaném kousku pečiva je, se nachází ve většině obchodů tabulky, kde je napsáno přesné složení. Kdyby ne, obsluha obchodů by vám ho měla poskytnout k nahlédnutí. Mimo běžné obchody byste měli určitě navštívit také řetězce zdravých výživ, které většinou nabízí zcela uspokojující sortiment, který obsahuje i vyloženě bezlepkové pečivo.

Mimo pečivo z výběrových muk, jsou dnes v sortimentu obchodů také nabídky různých křehkých chlebů, knackebrotů, rýžových pufovaných chlebíčků, všemožných krekrů apod.  Také jsou k dostání různé celo žitné a semínkové chleby, se kterýma má ale většina lidí zkušenost, že se jich rychle přejí.

Upečte si doma!

Jestliže nechcete trávit spoustu času v obchodě při vyzvídání složení a čtení etiket, tak není vůbec od věci začít přemýšlet o domácím pečivu! Není nic jednoduššího, než si připravit chleba přesně z těch surovin, co chcete. Budete tak přesně vědět, co jíte. Jelikož je dnes zdravý životní styl tak populární a tak z něj hojně těží nejeden řetězec, není se tedy  čemu divit, že takový špaldový chléb se sušenými rajčaty pořídíte oproti tomu klasickému vedle z pekárny, za takřka nekřesťanské peníze.

Zelenina nikdy nezklame

Snad ke všem pomazánkám se skvěle hodí čerstvá, pokrájená zelenina. Výbornou alternativou je také grilovaná zelenina. Stačí pouze nakrájet sezónní zeleninu, ochutit ji oblíbenými bylinkami a trochu před grilováním zakápnout olivovým olejem.

Luštěniny

Čočka, fazole, cizrna, hrách… Luštěniny mají mnoho rozličných podob a chutí. Také možnosti jejich úpravy jsou takřka nekonečné.  Z fazolí připravíte skvělé placičky, čočkové karbanátky jsou k nerozeznání od těch klasických, cizrnový falafel doplněný dipem a zeleninou vydá za hlavní jídlo. Luštěniny můžete také jednoduše přidat do salátů nebo polévek a zvýšit tak jejich výživnou hodnotu.

Univerzální ovesné vločky

Jestli jste milovníci sladkých snídaní, ale chcete odbourat sladké koláče nebo chléb silně namazaný marmeládou, potom se pusťte do příprav kaší všeho druhu. Jasnou volbou je ovesná kaše, kterou si můžete dosladit kvalitním medem nebo sirupy, například agávovým nebo datlovým. Pak už jen přidáte hrst oříšků, semínek a ovoce a bude vaše snídaně zcela dokonale vyvážená a budete mít během celého dopoledne mnohem více energie. Kaše můžete připravovat i z jiných surovin, aby se vám ovesné vločky nepřejedly. Skvělé jsou například jáhly s vysokým obsahem vitamínů skupiny B nebo kaše pohankové či rýžové nebo také čirokové. Směsi na kaše si můžeme kupovat již namíchané, ty ale povětšinou obsahují víc cukru, než je třeba. Ideální je si kupovat pouze obilné směsi a kaši si připravit doma.

Další alternativy

  1. Quinoa
  2. Jáhly
  3. Pohanka
  4. Kus kus

Pozor na těstoviny

Pokud již úspěšné eliminujete bílou mouku v pečivu, tak byste s měli dát pozor stejně tak na těstoviny. Těstoviny můžeme stejně jako pečivo najít v celozrnných a dnes již i bezlepkových verzích. Chvíli to může trvat, než najdeme alternativnější značku se zdravějším obsahem, ale mnoho výrobců nabízí již velmi chutné a zároveň zdravé těstoviny, co jsou k nerozeznání o těch klasických.

Jestliže člověk není alergický na lepek, tak ho nemusí zcela eliminovat ve své stravě. Pokuste se pečivo co nejvíc nahrazovat zdravými alternativami, které vám budou sedět a hlavně si uvědomte, že bílá mouka nečíhá pouze v pečivu. Zároveň je ale dobré, občas tělu „dopřát“ a obalit si tak nervy. Jestliže si občas dopřejete nějakou tu koblihu, tak to určitě s vaší váhou a zdravím nijak zásadně nepohne!

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam dál?

Stravování při průjmu

Hlavním příznakem průjmu je vyprazdňování řídké, neformované stolice a to více než třikrát za den. Nebo také vodnatá stolice s přetrvávajícím nutkáním. Průjem je velmi nepříjemná záležitost a každý si ho určitě za život už „užil“. Pokračovat ve čtení

Chci jídelníček ZDARMA

1 782 326 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?