Bezlepková dieta

Lidé trpící celiakií neboli nesnášenlivostí lepku, mají jedinou možnost, jak s tímto onemocněním bojovat. Celiakii zatím není možné vyléčit, lze jen zamezit projevům nemoci, a to vyloučením lepku ze stravy. Znamená to tedy celoživotní dodržování bezlepkové diety.

Zakázané potraviny

Pravidla bezlepkové diety jsou jednoduchá. Konzumovat můžete pouze bezlepkovou stravu, takže ze svého jídelníčku zcela vyřadíte potraviny obsahující lepek. Ten je obsažen hlavně obilovinách, jako je ječmen, pšenice nebo žito. Zakázané proto není pouze pečivo, ale veškeré potraviny vyráběné z těchto obilovin.

Pozor na skrytý lepek! Pšeničný škrob se přidává i do masných a mléčných výrobků. 

Potraviny obsahující lepek

  • Mouka;

  • Pečivo celozrnné i bílé;

  • Těstoviny;

  • Krupice;

  • Ovesné vločky;

  • Müsli;

  • Cornflakes;

  • Další výrobky obsahující pšeničný škrob (masné výrobky, mléčné výrobky, cukrovinky, pivo, potravinové doplňky atd.)

Logo přeškrtnutého klasu

Ke snadnějšímu výběru vhodných potravin pro osobu držící bezlepkovou dietu poskytuje Sdružení celiaků ČR licenci k užívání loga přeškrtnutého klasu v případě, že výrobek obsahuje maximálně 20 miligramů lepku na 1 kilogram. Označování bezlepkových výrobků tímto logem není povinné, řídí se však nařízením (ES) č. 41/2009 o složení a označování potravin vhodných pro osoby s nesnášenlivostí lepku.

Potraviny vhodné pro bezlepkovou stravu

Bezlepková dieta je někdy nazývána jako bílkovinná, protože je při ní doporučována především konzumace mléčných výrobků a masa. Ke vhodným potravinám patří:

  • Pohanka, jáhly, luštěniny;

  • Brambory;

  • Rýže;

  • Kvalitní tvrdý sýr;

  • Tvaroh;

  • Jogurty a kysané mléčné výrobky;

  • Ovoce a zelenina;

  • Libové maso;

  • Kvalitní šunka;

  • Vejce

Pečivo a cereálie

Mezi zakázané potraviny celiaků patří pečivo, ale zcela ho vyřadit z jídelníčku je takřka nemožné. Tvoří základ naší stravy, stejně tak jako těstoviny a ostatní výrobky z mouky. V dnešní době už lze naštěstí celkem běžně sehnat bezlepkovou mouku a výrobky z ní.

Bezlepková mouka se vyrábí z přirozeně bezlepkových surovin, například z pohanky nebo kukuřice, a je možné z ní upéct chleba či jiné sladké i slané pečivo. Je vhodná k zahušťování omáček a polévek, a dá se přidat jako náhražka všude tam, kde se používá klasická pšeničná mouka.

Jídelníček při bezlepkové dietě

Na internetu lze najít velké množství bezlepkových receptů, ale pro začátek se můžete inspirovat naším ukázkovým jídelníčkem.

První den

  • Snídaně: Bezlepkový celozrnný chléb s krůtí šunkou;

  • Svačina: Ovocná přesnídávka nezahušťovaná;

  • Oběd: Dušený losos, brambory, zeleninový salát;

  • Svačina: Tvrdý sýr, vlašské ořechy, rukola a rajčata;

  • Večeře: Rizoto z neloupané rýže

Druhý den

  • Snídaně: Vaječná omeleta, bezlepkové pečivo;

  • Svačina: Chia puding s ovocem;

  • Oběd: Králík na divoko, bezlepkové těstoviny;

  • Svačina: Bezlepkové pečivo, šunka, sýr, zelenina;

  • Večeře: Zeleninový salát s grilovaným kuřecím masem

Třetí den

  • Snídaně: Jáhlová kaše;

  • Svačina: Křehké chlebíčky s avokádovou pomazánkou;

  • Oběd: Hovězí plátek na houbách, rýže;

  • Svačina: Bílý jogurt s rozinkami a banánem;

  • Večeře: Pečený losos, grilovaná zelenina

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam dál?

Octová dieta: Vyzkoušejte jablečný ocet při hubnutí

Chcete účinný prostředek na hubnutí, který vám pomůže spalovat tuky? Vyzkoušejte jablečný ocet. Jeho příznivé působení na štíhlou linii rozhodně není žádným výmyslem. Právě z těchto faktů vychází dosti úspěšná octová dieta. Pokračovat ve čtení

Jaké přílohy můžete jíst při hubnutí?

Zda-li řešíte hubnutí nebo se více zajímáte o životní styl, neměli byste ve svém jídelníčku rozhodně podceňovat přílohy. Někdy se to ani nezdá, ale tato součást pokrmu, může z daného jinak zdravého jídla udělat hotovou kalorickou bombu. Pokračovat ve čtení

Středomořská dieta

Základem stravování štíhlých obyvatel na jihu Evropy je jejich středomořský jídelníček, který zahrnuje snad všechny zásady zdravého jídla. Proto se jimi můžete inspirovat a vyzkoušet tak středomořskou dietu.  Pokračovat ve čtení

Paleo stravování a hubnutí: Nenechte se odradit různými mýty

Paleo dieta je většinou celoživotní styl, který má mezi svými příznivci samé kladné ohlasy. Díky paleo stravování se většina lidí cítí daleko lépe a má příznivé účinky i na hubnutí. Pokračovat ve čtení

Chci jídelníček ZDARMA

1 737 821 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?