Pravda nebo mýtus: Pomůže bezlepková strava s hubnutím?

Bezlepková dieta v posledních letech zažívá obrovskou popularitu. Díky tomuto stravování si lze upravit zažívání k lepšímu. Jak je to ale tedy s hubnutím při dodržování bezlepkového jídelníčku?

Bezlepkový jídelníček je v prvé řadě strava pro nemocné celiakií, pro které znamená vynechání lepku jedinou možnost, jak se zbavit vleklých a nepříjemných zdravotních potíží. Ovšem situace se hodně změnila. Bezlepkovou stravu začali zkoušet i zdraví lidé jako recept na hubnutí. Opravdu to funguje.

Bezlepkové potraviny

Primárně je třeba říci, že bezlepkový jídelníček je hlavně způsobem stravování pro nemocné, kteří trpí nesnášenlivostí lepku. Problém je to, že je v podstatě nutné při této dietě vynechat veškeré potraviny s obsahem obilovin, byť třeba minimálním. Lepek je bílkovinou, kterou najdete v obilí, jedná se o směs dvou bílkovin, a to gluteinu a prolaminu. Obsahuje ho pšenice, a to i špalda, takže špaldová mouka bezlepková není. Je tedy fuk jestli jde o bílou nebo celozrnnou mouku.

Dále se lepek nachází v žitu a také ječmeni a ovsu, i když u těchto dvou obilovin jenom v menším množství. Nejde tedy jenom o pečivo, zákusky nebo třeba těstoviny. Lepek se vyskytuje třeba i v kečupu, uzeninách nebo dokonce jogurtech, i když v těchto potravinách byste ho neočekávali. Proto bezlepková dieta je výrazným zásahem do životosprávy. Je třeba se naučit stavět jídelníček na potravinách bez lepku.

Bezlepková mouka

Jak to tedy s lepkem ve skutečnosti je? „Naši předkové jedli potraviny s lepkem dlouhá staletí a byli zdraví,“ říkají zastánci stravy s lepkem. „Ano, lepek jedly i generace před námi, jenže jeho množství bylo mnohem menší než dnes. A navíc šlechtění obilovin a také novodobé zpracování mouky způsobuje, že lepku je mnohem více,“ argumentují pro změnu lidé, kteří se bezlepkové stravě nebrání. A v podstatě mají pravdu oba tábory.

Ano, mouku s lepkem jíme od nepaměti. Vědci už ale v současnosti přiznávají, že šlechtění a modifikace zrn mění i složení mouky. Příčinou celiakie a alergie na lepek proto mohou být i tyto modifikace. Mouka našich prababiček z první republiky by se od té dnešní lišila. Pozná se to i na tom, že těsto třeba má jinou strukturu než dnes. Samozřejmě je bohužel pravdivé i tvrzení, že se lepkem doslova přecpáváme, a to denně. Jíme chléb, pečivo, koláče, zákusky, těstoviny…Naši předkové toho zdaleka nekonzumovali tolik.

Bez lepku nebo s ním?

Existují teorie, že alergie na lepek se může objevovat u lidí, jež od něj byli dlouho chráněni. Maminkám se proto doporučuje, aby svým dětem daly lepek už v době kojení, tedy cca v pátém měsíci. Potom budou odolnější. Není to ale samozřejmě potvrzeno, jde spíše o domněnky.

Samotní lékaři v otázce přínosu bezlepkové diety v případech, kdy nejste nemocný celiakií, trochu tápou. Řada z nich říká, že pokud není dotyčný nemocný s celiakií, lepek může klidně ve stravě ponechat. Jiní doporučují vyzkoušet vynechání lepku. Když se dotyčný cítí lépe, může se stravovat bezlepkově. Například může bezlepková strava pomoci u dětí trpících bolestmi břicha po jídle.

Bezlepkové dietě podlehly i celebrity

Řada celebrit ale tomuto trendu podlehla a tvrdí, že se při dietě cítí lépe, daří se jim hubnout a prý nejsou tak unavení, mají také více energie. Například Victoria Beckhamová, americká herečka Gwaneth Paltrowová tvrdí, že nemají trávicí obtíže. Spousta lidí potom následuje své oblíbence a bezlepkovou stravu zkouší také. Někteří u ní potom už zůstanou, protože opravdu pociťují pozitivní změny. Pokud jim způsob stravování vyhovuje, proč ne. 

Bezlepková dieta ale neznamená spasení

Často se používá termín moučné břicho. Tedy tloustnutí do značné míry způsobuje příliš velké množství výrobků z mouky, které konzumujeme. Z tohoto pohledu je vynechání nebo omezení obilovin přínosným krokem. Rozhodně se ale nedá říci, že vysoký podíl lepku ve stravě obecně může za tloustnutí obyvatelstva. Nic podobného neprokázaly žádné studie.

Pravda je ale taková, že bezlepková dieta není spasením pro všechny. Zatímco někomu může pomoci, jiný bude naopak unavený a podrážděný a třeba i přibere. Musíme totiž zdůraznit, že bezlepková strava znamená i vynechání výrobků z celozrnné mouky, které obsahují spoustu vlákniny, vitamínů zejména ze skupiny B a také minerálů. Proto je vhodné konzultovat bezlepkovou stravu se svým lékařem.

Pomáhá při hubnutí?

Jestliže netrpíte celiakií, není nutné se lepku vzdávat. Pokud se chcete přesvědčit, jak jste na tom s intolerancí některých potravin a jejich složek, stačí si koupit v lékárně testovací sadu. Z kapky krve si můžete udělat základní analýzu. Možná vám ukáže, že vaše tělo nesnáší lepek úplně dobře. Pak můžete zkusit, jak vám třeba měsíc bude bez lepku.

Mějte ale na paměti, že  takový jídelníček vyžaduje zařazení bezlepkových receptů a tím i velkou úpravu stravy – musíte nahradit zdroje vlákniny, minerálů a vitamínů, které čerpáte například z celozrnné mouky jinak, tedy zeleninou, ovocem, luštěninami atd. Jednoznačným přínosem při snižování váhy je odbourání pečiva z bílé mouky. To vám samozřejmě s hubnutím pomůže.

Snížení příjmu sacharidů je přínosem

Proč se při bezlepkové dietě hubne? Jednoduše proto, že s výrobky z mouky vynecháváte ve stravě také významný podíl jednoduchých sacharidů. Právě ty mají velký podíl na tloušťce. V zásadě se pak bezlepková dieta svým složením podobá nízkosacharidové dietě, při které shazujete díky omezenému příjmu cukrů. Takže z tohoto pohledu je přínosná, za předpokladu, že přísun sacharidů pro vaše tělo nebude tak extrémně nízký, abyste trpěli únavou, bolestmi hlavy, podrážděností a podobně.

Tedy ano – bezlepková dieta může být přínosná i pro zdravé lidi, za předpokladu, že jejich tělu nechybí žádné výživové látky a cítí se i při dietě z hlediska výživy spokojení a dostatečně nasycení.

Vyvracíme častý omyl

Někdy se objevují zaručené zprávy, že lidé po vysazení lepku tloustnou. Nejde ale o pravdivou informaci. Lidé s celiakií špatně tráví, lepek se jim usazuje ve střevech, a proto hůře vstřebávají potravu. Když začnou jíst bez lepku, tento problém odpadá a potrava se vstřebává lépe. Proto mohou i lehce přibrat – nejde ale o to, že by se při bezlepkové dietě tloustlo. Spíše se tak celiakové dostávají na svoji normální váhu, kterou by měli v případě, že by trávili dobře a nebyli omezováni nemocí.

02.02.2017

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam dál?

Zhubněte díky zdravým tukům

29.09.2016

Máme pro vás několik pádných argumentů, proč byste se při hubnutí a zdravém životním stylu neměli bát tuků ve svém jídelníčku. Čtěte dál... Pokračovat ve čtení

Pestrý jídelníček

27.08.2016

Máme pro Vás snadné řešení pro zdravé hubnutí a konečně ten správný pestrý jídelníček, díky kterému můžete shodit přebytečné kilogramy bez jojo efektu. Pokračovat ve čtení

Paleo jídelníček

08.08.2018

Co je paleo strava? Návrat člověka zpátky do doby kamenné. Základem paleo jídelníčku je stejná strava, jakou lidé jedli v pravěku, tedy tepelně upravené maso a různé plody. Pokračovat ve čtení

Goji: Plody kustovnice čínské pomáhají i při hubnutí

05.07.2018

Goji se říká plodům rostliny kustovnice čínské, která se už dlouhá staletí pěstuje po celé Číně a v oblastech Himalájí, v dnešním Nepálu a Tibetu.  Pokračovat ve čtení

Snadné hubnutí s chia semínky

04.07.2018

Chia semínka obsahují hodně živin a současně velmi málo kalorií. Ne nadarmo se jim také říká superpotravina. Znáte veškeré výhody a účinky tohoto hubnoucího zázraku? Pokračovat ve čtení

Chci jídelníček ZDARMA

2 307 070 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?