Jak péct zdravěji?

Snažíte se zdravě stravovat, ale zároveň prahnete po sladkém? Zdravá strava nutně neznamená eliminování všech dezertů. Bohatě stačí při jejich přípravě zaměnit určité ingredience za jiné a vykouzlíte tak zdravý dezert!

Bábovka, štrůdl, koláč nebo jen klasická buchta? Nedokážete si představit oběd bez sladké tečky? Nebo naopak milujete doma připravený moučník ke snídani? Jestli často takhle hřešíte, naučte se péct zdravě a bez výčitek.

Čím nahradit cukr?

Bílý cukr se dá nahradit hned několika způsoby.

  • přírodní sladidla (med, sirupy (rýžový, agáve, datlový...) , stévie, melasa apod.
  • redukce množství sladidla, snažte se naučit sladit méně a raději přidávejte něco navíc, na dochucení (např. vanilkové lusky, citrónovou či limetkovou šťávu, jakýkoliv extrakt, skořici či jiné koření).
  • další výpomoc je ovoce, které dodá těstu na sladkosti. Použít můžete jak čerstvé, tak sušené, ovoce můžete do těsta nakrájet, nastrouhat, nebo rozmixovat.

Čím nahradit mouku?

Základní zdravější náhradou za bílou mouku je její celozrnná varianta. Není na tom sice kaloricky o moc lépe, ale na rozdíl od bílé mouky obsahuje mnoho živin a více zasytí. V dnešní době oblíbenou moukou je celozrnná mouka špaldová, která má lehce oříškovou chuť. Dále jsou dnes často vyhledávané také  ovesné, mandlové nebo kokosové mouky. V obchodech jsou řádně nadceněné, ale každý si je může pomocí mixéru připravit v pohodlí domova. Stačí rozmixovat kokos, mandle či ovesné vločky na jemnou moučku. Dále můžete při zdravém pečení použít mouku rýžovou, pohankovou, cizrnovou, jahelnou a další druhy.

A na závěr existuje také další způsob, jak lze nahradit mouku – fazole, ty fungují jako náhrada za mouku v brownies a cizrna. Ta se nejčastěji používá pro výrobu cizrnových sušenek či buchet.

Čím nahradit tuk?

U tuku platí to samé jako u cukru. Jeho množství jde mnohdy v receptech snížit až na polovinu. Místo klasického živočišného tuku, můžete použít buď rostlinný tuk a nebo olej (například slunečnicový či kokosový). Část nebo celé množství tuku lze také nahradit i zdravějšími variantami. Jednou z hlavních funkcí tuku v těstě je, že mu zaručí vláčnost – stejnou funkci těstu dodají například i rozmixované banány, jablečné pyré, rozmixované avokádo, jogurt, či dýňové pyré. Pokud si hlídáte příjem energie, nezapomínejte na skryté tuky v oříšcích. Obsahují sice zdravé tuky, které nám prospívají, ve větší míře do sebe ale dostáváme zbytečný příjem energie. Při pečení je tak vhodné část ořechů nahradit ovesnými nebo pohankovými vločkami.

Tip: když přidáváte oříšky do receptů, chvíli je opražte na pánvi, zintenzivní se tak jejich oříšková chuť!

Co s kakaem?

I místo kakaa lze najít zdravější a zároveň levnější náhradu. Karob neboli svatojánský chléb, který lze zakoupit ve zdravých výživách. Karob má na rozdíl od kakaa méně tuku a žádný kofein, zároveň obsahuje více cukru, a tak dezerty z něj není potřeba tolik doslazovat jako ty kakaové.

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

Chci jídelníček ZDARMA

2 207 597 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?