Ovoce - kalorické tabulky a výživové hodnoty

O tom, co jsou to kalorické tabulky a jak je používat, jste se mohli dočíst v jednou z minulých článků. Čerstvé ovoce by mělo být součástí každého zdravého jídelníčku, aby byla strava vyvážená. Ne každý druh je ale vhodný například při dietě, kvůli vysokému obsahu cukru. Na kalorické hodnoty byste tak neměli zapomínat ani u ovoce a to především, jestliže se snažíte o redukci váhy.

Cukr v ovoci

Avokádo, hroznové víno, broskve, meruňky a banány jsou druhy ovoce, ve kterých najdete ve větší míře koncentraci ovocných cukrů, ty mohou napomáhat k nárůstu na váze. Mezi méně kalorické ovoce patří melounyjahodypomeranče nebo třeba grepy. Obecně největší podíl cukrů mají  kandované, sušené ovoce a různé ovocné marmelády a kompoty.. 

Přejíst se ovocem je dosti jednoduché, jelikož je sladké, lehké, šťavnaté, osvěžující, a také není příliš syté. Ovoce se doporučuje konzumovat v dopoledních hodinách, kdy je metabolismus maximálně funkční a energii z cukrů dokáže tak tělo lépe spotřebovávat. V odpoledních a hlavně večerních hodinách se ovocný cukr – fruktóza – může v těle ukládat v podobě tuků. Tento zažitý postoj je ale v dnešní době již do značné míry vyvrácen odborníky. Například při sportovní odpolední zátěží je naopak dobré dopřát tělu cukry v podobě ovoce! Pokud si ale myslíte, že večerní ovocné vitamínové hody jsou pro vaše zdraví to nejlepší, jste na velkém omylu. 

Čerstvé ovoce by mělo být součástí každého zdravého jídelníčku, aby byla strava vyvážená. Ne každý druh je ale vhodný například při dietě, kvůli vysokému obsahu cukru. Na kalorické hodnoty byste tak neměli zapomínat ani u ovoce a to především, jestliže se snažíte o redukci váhy.


Banán

Banány jsou nejen chutné, ale hlavně velmi zdravé. Obsahují řadu důležitých živin a pozitivně ovlivňují trávení, zdraví srdce a hubnutí. Banány obsahují totiž relativně málo kalorií, v průměrně velkém banánu je jen o něco málo kolem100 kalorií a přesto i takto velký banán obsahuj celou řadu prospěšných živin a zvyšuje pocit sytosti a plnosti (vyhnete se tak případnému dojídání se). Banány obsahují také vitamíny, zejména vitamíny z řady B. Ty navíc uklidňují nervový systém. Jestliže vás zachvátí panika či stres, šáhněte namísto čokolády raději po zralém banánu.

Jablko

Jablka představují jeden z nejdostupnějších druhů ovoce u nás. Obsahují velmi mnoho polyfenolů, chemických látek, které mají antibakteriální účinky a pomáhají bojovat proti mnoha chorobám. Je v nich vitamin C, ale třeba i železoměďzinek a další pro tělo nezbytné látky, tyto látky z jablek dělají velmi dobře dostupnou superpotravinu.


Avokádo

Avokádo i když se na první pohled nezdá, je také ovoce, od ostatních druhů se ale velmi liší. Ovoce je obecně plné vitamínů, minerálů a sacharidů, avokádo je ale svým obsahem živin pořádný kus napřed. Je totiž tvořeno z 80 % tukem. Obrovská dávka vitamínů a minerálů je tak samozřejmostí. Obsahem živin se blíží dokonce k vejcím nebo masu. Avokádo je tzv. superpotravina a je velmi oblíbené mimo jiné také mezi vegany a to právě pro velký obsah bílkovin


Vodní meloun

S příchodem léta také doslova přicházejí i melouny do našich kuchyní. Ale pozor, melouny nejsou ovoce, nýbrž druh zeleniny!  A jestli jste si mysleli, že konzumací sladkého vodního melounu jen mlsáte, jste na štěstí na omylu. Meloun má totiž neuvěřitelně blahodárný vliv a to jak na krásu, tak na psychickou pohodu. Můžete tak bez výčitek mlsat vychlazenou červenou dužninu a představovat si, jak vlastně pročišťuje tělo. Meloun obsahuje spoustu vitamínu C a také vitamíny skupiny B. A přestože je meloun sladký, dietologové ho při redukci přebytečných kil vřele doporučují, obsahuje totiž 90 % vody a cukry tvoří jen asi 3–12 %

Doporučený denní příjem ovoce

Konzumace ovoce je při hubnutí důležitá, protože obsahuje cenné vitamíny a také vlákninu, která podporuje správnou funkčnost trávicího systému. Ovoce se doporučuje jíst v menších dávkách. Jestliže budete chtít zahnat chuť na sladké ovocem, ale zároveň hubnete, tak byste nejspíš neměli šáhnout po svačince v podobě trsu hroznového vína nebo banánů.  Místo velkého množství ovoce si raději k svačině připravte váš oblíbený druh ovoce s bílým jogurtem či neochuceným tvarohem. Takhle kombinace vás zasytí více než jen samotné ovoce. Ovoce jezte 2x až 3x denně a aby vás neomrzelo, dělejte si ovocné saláty, jednohubky či smoothie.

Kalorické hodnoty oblíbených druhů ovoce

Údaje na 100g

  • Banány - 95 kcal - sušené 324 kcal

  • Jablka – 47 kcal - sušené 271 kcal

  • Hrušky – 34 kcal - sušené 212 kcal

  • Broskve - 41 kcal

  • Meruňky - 48 kcal sušené -  257 kcal 

  • Pomeranče – 62 kcal

  • Avokádo – 190 kcal

  • Hroznové víno – 61 kcal

  • Kiwi – 49 kcal

  • Meloun vodní – 26 kcal

  • Jahody – 27 kcal

Vyplatí se jíst ovoce při hubnutí?

Ovoce je kalorické a má mnohem vyšší energetickou hodnotu, než je tomu u zeleniny. Jak již bylo zmíněno, nejlepší je při hubnutí jíst ovoce dopoledne. V dopoledních hodinách má tělo vyšší výdej energie, kalorie z ovoce tak jednoduše spálí a neuloží si je v těle ve formě tuku. Ovoce je nevhodné při hubnutí zejména tehdy, když jej jíte na večeři nebo ještě později. Tehdy jsou kalorie přijaté z ovoce opravdu škodlivé pro hubnutí a navíc vyšší glykemický index ovoce vám již po krátké době způsobí další chutě na sladké. Oblíbeným pomocníkem při hubnutí je například meloun. Díky melounu si hydratujete své tělo, podporujete trávení a taky močové cesty budou pracovat spolehlivější. Melou je plný vody, obsahuje zhruba  25 Kcal na 100g. 


A jaké ovoce si dopřáváte bez výčitek vy?

02.05.2018 - autor: Barbora Bydžovská

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

Chci jídelníček ZDARMA

2 262 929 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?