Co dokáže rybí tuk?

Rybí tuk by neměl chybět ve skladbě jídelníčku sportovce a stejně tak běžného člověka. Je důležitý pro budování svalové hmoty a podporuje sportovní výkony.

Je prevencí  proti onemocněním a snižuje riziko poranění při sportovních aktivitách. Hlavně příslušníci starších generací si jistě vybaví pachuť výrobku, který jim byl pod tímto názvem podáván v dětství. Dnes naštěstí rybí tuk existuje v poživatelnějších formách.

Ůčinky rybího tuku

  • podporuje kardiovaskulární systém a snižuje riziko vzniku srdečních chorob, také kladně ovlivňuje hladinu cholesterolu v krvi
  • preventivně působí proti ateroskleróze, artritidě a revmatismu
  • díky obsahu omega-3 nenasycených mastných kyselin posiluje celkovou obranyschopnost organizmu
  • bojuje proti úzkosti, depresi, strachu, stresu apod.
  • prospívá zraku a je prevencí některých očních onemocnění
  • napomáhá ke stabilizaci kožních problémů (suchá pleť, akné, lupénka, vyrážky, ekzémy)
  • prospívá těhotným ženám, rybí olej se podílí na správném vývoji dítěte
  • stimuluje růst vlasů
  • je důležitým doplňkem pro sportovce, protože podporuje výkon, chrání před zraněními a pomáhá budovat svalovou hmotu

Rybí tuk jako zázračný doplněk

Rybí tuk také obsahuje velké množství příznivě působících látek, mezi které řadíme zejména vitamíny A a D, které se podílejí na jeho blahodárných účincích. Hlavní a zásadní složkou,  která dělá rybí tuk tak nepostradatelný nejsou pouze vitamíny, ale takzvané nenasycené mastné kyseliny omega-3. Největší význam májí:

  • Kyselina eikosapenteová – EPA
  • Kyselina dokosahesanová – DHA

Tyto kyseliny jsou pro vaše zdraví zásadním prvkem a právě olej z některých ryb je obsahuje ve větší míře. Omega-3 nenasycené mastné kyseliny si vaše tělo nedokáže samo vyrobit, a proto je nutné si hlídat jejich příjem ve stravě.

Jak rybí tuk doplňovat a v jakých formách?

V přirozené formě nejvíce omega-3 nenasycených kyselin najdete zejména v mořských rybách a to v tučnějších makrelách, lososech nebo tuňácích. U nás nemáme stravu až tak bohatou na kvalitní ryby. A konzervované ryby nemají příliš vysoký obsah potřebných omega-3 mastných kyselin a navíc bývá v těchto konzervách také mnoho soli a často i jiných přídavků. Abyste si zajistili  přísun omega-3 mastných kyselin, je lepší se poohlédnout  po výživových doplňcích.

Nejlepší stravitelnosti rybího tuku dosáhnete tak, že jej budete užívat během jídla nebo krátce po jídla.

Formy rybího tuku

Rybí tuk je dostupný a to jak v tekuté formě, tak ve formě dražé nebo kapslí, které jsou praktičtější na užívání. Při nákupu rybího tuku byste měli dbát hlavně na kvalitu a pak samozřejmě dodržovat správné dávkování a vyhnout se tak nepříjemným vedlejším účinkům. Dnešní nabídka je opravdu široká, dá se zakoupit rybí olej určený jak dětem, tak pro budoucí maminky či starší lidi. Často bývá rybí tuk také doplněn o nejrůznější vitamíny a minerály, nejčastěji o vitamín B12, vápník nebo kyselinu listovou. Pak je dobré si také vybrat ideální doplněk podle způsobu užívání. Jak již v článku zaznělo, rybí tuk najdeme mimo tekutinu také v tabletkách. Novinkou jsou také tabletky s rybím tukem obohacené o příchutě, jsou tak lépe stravitelné například pro děti. Pro menší děti se doporučuje pořídit tekutý rybí tuk, je praktičtější, než polykání tabletek. Rybí tuk zakoupíte v lékárnách, specializovaných prodejnách nebo na e-shopech.

Rybí tuk jako pomocník při hubnutí a sportu

Díky omega-3, které napomáhají s redukcí váhy a přebytečného podkožního tuku je rybí tuk vyhledávám také se spojitosti s hubnutím. U lidí, kteří pravidelně rybí tuk doplňovali bylo prokázáno spalování tuků a o 20% účinnější. Rybí tuk také hojně využívají sportovci a to díky jeho účinku při prohloubení regenerace. Zdravé tuky, obsažené v rybím oleji bojují s namoženým svalstvem po náročných trénincích. Omega-3 obecně zlepšují sportovní výkon.

Na co byste si měli dát ve spojitosti s rybím tukem pozor?

Ve spojitosti s rybím tukem a rybami je taky také jeden z velkých problému dnešní doby a tím jsou toxické látky – těžké kovy a dioxiny v rybách. Tyto toxiny se vstřebávají právě do tuku tučných ryb. Proto je opravdu důležité se ve spojistosti s výběrem rybího tuku nebo ryb zajímat o kvalitu výrobku. Je také dobré si zjistit, jestli výrobek neobsahuje přidané látky a to konzervační nebo škodlivé aditiva. Někteří výrobci disponují také certifikáty o původu výrobku.

Možné nevýhody

Rybí tuk obecně snižuje srážlivost krve, proto by se doplňky neměly konzumovat při poruchách srážlivosti krve a současném užívání jiných léků proti srážlivosti. Také při užívání léků proti vysokému krevnímu tlaku. A také platí, že všeho moc škodí. Při vysokých dávkách může způsobovat například nevolnost, pálení žáhy či průjmy, krvácení z nosu nebo nepříjemný zápach z úst.

04.12.2017

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam dál?

Protein: Kdy se hodí a jak jej jednoduše zařadit do jídelníčku?

01.11.2018

Bílkoviny, neboli proteiny, tvoří základní stavební kámen pro růst a ochranu svalstva. Jsou pro organismus nepostradatelné a protože si je tělo nedokáže samo vyprodukovat, je nezbytné přijímat je v potravě. Pokračovat ve čtení

Moravský vrabec, šunkofleky i škubánky aneb poklady naší kuchyně

22.10.2018

Česká kuchyně je plná zajímavých tradičních receptů, které většina z nás zná a pravidelně si na nich pochutná. Pojďte se podívat na nestárnoucí klasiky, ovšem z trochu zdravější perspektivy. Pokračovat ve čtení

Vajíčkový salát: Česká klasika nebo francouzská delikatesa?

16.10.2018

Vajíčkový salát patří mezi kuchařské stálice, a to zejména v období velikonoc. Existuje mnoho receptů a nejrůznějších variant od těch klasických, přes zdravější obdoby, až po vegetariánský recept. Inspirujte se a vyzkoušejte tyto nejpopulárnější recepty na vajíčkový salát v odlehčené podobě. Pokračovat ve čtení

Co je to ketóza a co obnáší ketogenní jídelníček?

10.10.2018

Chcete-li zhubnout, jednou z možností, jak toho dosáhnout, je shazovat nadbytečné kilogramy ve stavu ketózy. Co to je a jak postupovat vám nyní prozradíme. Pokračovat ve čtení

Jak na Paleo dietu

09.10.2018

Paleo dieta není jednou z dalších módních forem stravování. Je to návrat ke kořenům a způsobům, jakými se naši předci přirozeně stravovali už v pravěku. Samozřejmě s ohledem na současnost. Nemusíte se vracet do jeskyně, stačí konzumovat potraviny, které nejsou produktem moderního zemědělství. Pokračovat ve čtení

Chci jídelníček ZDARMA

2 307 777 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?