Vitamín B12

O co vlastně jde?

Vitamín B12 je forma bakterie, kterou neprodukují rostliny a ani živočichové. Pokud bychom žili přirozeným způsobem, tak bych jej získávali ze zeleniny a rostlin se zbytky půdy, tak jako zvířata. Při dnešních hygienických standardech se tento způsob nedoporučuje. Navíc je půda mnohdy zničená chemickým šetřením.

ˇ

Druhy vitamínu B12

B12 můžeme rozdělit dle způsobu výroby na kyanokobalamin nebo metylkobalamin. Co se týče využití člověkem, tak ani u jednoho způsoby nebyly zjištěny závady.

Rozdíl mezi nimi ale je takový, že kyanokobalamin je vyvinut v laboratořích uměle, jeho výroba je levná a je trvanlivý. Naopak metylkobalamin je přírodní forma B12 a jeho výroba je nákladnější a trvanlivost menší. Vstřebává se hůře, než kyanokobalamin, tudíž je jeho doporučená denní dávka nepatrně vyšší.

Zdroje vitamínu B12

Kde hledat vitamín B12 v potravinách? Zažité tvrzení, že nejlepším zdrojem B12 jsou pro člověka živočišné výrobky, není až tak úplně pravdivé. Zvířata vitamin neprodukují, tedy pokud jsou odtržena od zdroje B12 (bakterií v půdě), pak se jim musí dostávat vitamín stejně jako lidem. Ve velkochovech dostávají vitamin B12 a další látky jako suplementy do potravy. Lidé konzumující živočišné produkty tudíž, přijímají vitamín B12 v podstatě stejným způsobem jako v případě veganství, a to ve formě doplňků stravy podávaných zvířatům.

Jelikož je vitamín velmi lehce zničitelný, není 100% jistotou, že by v živočišných produktech setrval. Ideální a nenásilná forma je si vitamín doplňovat šetrně skrze doplňky stravy a různé suplementy. Zajímavé je, že naše tělo si tuto bakterii si sice samo vytváří (podobně jako v případě vitamínu k), ale v takové částí tlustého střeva, ze které již není vstřebatelná.

Doporučená dávka a nedostatek B12

Doporučená denní dávka vitaminu B12 je 2,4 µg (mikrogramu) a  platí, že čím vyšší dávku tohoto vitaminu sníte najednou, tím menší část se z ní vstřebá. Vitamin B12 se ukládá v játrech, odkud se postupně uvolňuje. Tyto zásoby vydrží i několik let, výjimečně i víc než 10. Mnohdy jej tak stačí šetrně doplňovat. Ideální ale  je, si hladinu jednou za čas zkontrolovat pomocí krevních testů u lékaře.

Nejčastější projevy nedostatku B12  jsou neurologické potíže jako úzkost, deprese, brnění v končetinách, dále pak únava, slabost. Při dlouhotrvajícím nedostatku nastává vážné a nevratné poškození nervového systému, kardiovaskulárního systému, až smrt. Jak již bylo naznačeno, nejčastější obtíže mají osoby, které dodržují veganský jídelníček s ryze rostlinnou stravou a nepřijímají ani žádné vitaminové doplňky. Při těchto obtížích se často používají injekce vitamínu B12.

Je B12 v chlorelle? Ve spirulině? V mořských řasách?

Mořské řasy, které se tradičně používají v asijské kuchyni (např. Nori), stejně jako sladkovodní mikrořasa chlorella, v jednotlivých výzkumech vykazují velké množství vitamínu B12. O skutečné využitelnosti obsaženého vitamínu pro člověka nejsou zatím žádné výživové studie. Většina potravinových doplňků z řas obsahuje ale výhradně neaktivní složky vitamínu.

    Získejte ZDARMA jídelníček na míru vašim potřebám a exkluzivní SLEVY od našich partnerů!


    Mohlo by vás zajímat

    © COPYRIGHT 2021 pestrý jídelníček. ALL RIGHTS RESERVED.