Maso a ryby – kalorické tabulky a výživové hodnoty

Kalorické tabulky

Kalorické tabulky tvoří komplexní přehled a členění kategorií nejběžnějších potravin, s nimiž se setkáváte každý den. Díky online kalorickým tabulkám, nebudete muset zdlouhavě číst obsahy potravin v obchodech, ale potřebné informace si můžete dohledat v pohodlí domova. Kalorické tabulky slouží primárně k tomu aby měl člověk přehled o svém denním energetickém příjmu a výdeji a to nejen při redukci váhy.

Obecně jsou ale kalorické tabulky nejčastěji vyhledávány právě za účelem redukce váhy. Pro udržení správné váhy je totiž potřeba mít v rovnováze energetický příjem a výdej, v kombinaci s tabulkami je udržení této bilance velmi jednoduché. Mimo údaje o energetické hodnotě, najdete v kalorických tabulkách často také informace o vitamínech, bílkovinách, sacharidech a tucích v potravinách. Proto jsou kalorické tabulky vyhledávány také lidmi s různými intolerancemi nebo například vegetariány, kteří se hlídají příjem hodnot zmíněných bílkovin, vitamínů apod. 

Kalorické tabulky masa

Masné výrobky jsou běžnou součástí našeho jídelníčku. Navíc jsou hlavním zdrojem bílkovin a jsou tak důležité pro správný vývoj těla. Pozor si ale dejte na kalorie, které se ve větší míře vyskytují převážně v uzených výrobcích a také v některých druzích masa. Energetická (nutriční) hodnota je pak vyšší zejména pro obsažený tuk.

Kuřecí maso kalorie

Kuřecí maso obsahuje bílkoviny, málo tuku a ostatní důležité látky, proto je vhodné pro zdravý životní styl. Kuřecí maso tak můžete klidně konzumovat i 4 krát týdně

  • kuřecí stehno (100g)  – 116 kcal
  • kuřecí prsa (100g) – 112 kcal
  • kuřecí šunka (100g) – 156 kcal

Vepřové maso kalorie

Ani vepřového masa se nemusíte bát, je sice tučnější než drůbež a hovězí, ale konzumováním chudších částí prasete získáte cenné živiny a pokud to nebude smažený řízek, tak neohrozíte ani svou hmotnost.

  • vepřová krkovice (100g) – 308 kcal
  • vepřové koleno (100g) – 320 kcal 
  • vepřová slanina (100g) – 823 kcal

Hovězí maso kalorie

Hovězí maso je charakteristické svou tmavě-červenou barvou.  Obsahuje hodnotné látky jako jsou například: železo, vitaminy skupiny B a esenciální aminokyseliny. Hovězí maso je plnohodnotnou potravinou, která by neměla chybět na vašem stole alespoň jednou za čas.

  • hovězí kýta (100g) – 183 kcal 
  • hovězí roštěná (100g) – 217 kcal
  • hovězí svíčková (100g) – 164 kcal

  • ryby

Ne všechny druhy ryb jsou stejné.  Jiné množství kalorií obsahuje maso z lososa, tuňáka, tresky nebo pstruha. Nerozhoduje jenom druh rybího masa. Obsah kalorií ve výsledném jídle z rybího masa se může měnit už jen tím, jak je ryba připravená. Smažená ryba bude obsahovat mnohem více kalorií než pečená či grilovaná.

  • sójové maso

Sójové maso má nízkou energetickou hodnotu,  je tak vhodné pro lidi s redukční dietou. Většina výrobků ze sóji navíc neobsahuje lepek a mohou je tak i osoby s bezlepkovou dietou

Jakou roli by mělo mít maso v našem jídelníčku?

Dovedli byste si bez masa představit svůj jídelníček?

Někteří lidé asi těžko. Maso je zdrojem bílkovin, železa, vitaminů skupiny B, zinku a selenu. Na druhé straně ale obsahuje (zejména maso červené) vyšší podíl nasycených mastných kyselin, tedy tuků, které našemu tělu mohou škodit. Pokud maso budete jíst s mírou, není nutné se bát a věřit mýtům, kterými je konzumace masa opředena.

    Chcete dostávat zajimavé jídelníčky do mailu?


    © COPYRIGHT 2021 pestrý jídelníček. ALL RIGHTS RESERVED.