Pozor na kalorie v nápojích

Jestliže se zdravě stravujete nebo dokonce držíte diety, určitě si počítáte kalorie a pečlivě čtete složení potravin. Kromě toho, co jíte, je však také důležité sledovat, co pijete, protože i nápoje obsahují kalorie.

Co pít při hubnutí?

Při hubnutí je dostatečný pitný režim velmi důležitý. K pití jsou vhodné neslazené vody, především pramenitá voda, zelené a ovocné čaje, přírodní zeleninové a ovocné šťávy a v úplně minimálním množství nápoje s označením light. Takto označené džusy mohou mít maximálně 700 kJ na jeden litr, Pepsi Cola ligh a mošty mají přibližně 900 kJ na jeden litr.

Dietologové a odborníci na výživu příliš nedoporučují minerálky s vysokým obsahem sodíku. Ty zvyšují riziko hypertenze a zadržují v organismu vodu. Ochucené balené vody mívají mezi 650 až 900 kJ na jeden litr.

Nevhodné nápoje

Nápoje nebezpečné pro vaši postavu nejsou jen sladké limonády, ale i nejrůznější druhy kávových nápojů s mlékem, jako je café latté, cappuccino nebo vídeňská káva. Dejte si pozor na skryté kalorie. Cappuccino s bohatou mléčnou pěnou či espresso s mlékem a cukrem má kolem 250 kJ. Café latté obsahuje přibližně 350 kJ a asi 20 gramů tuků. Největší kalorickou bombou je horká čokoláda a ledová káva.

Dalšími nápoji plnými kalorií jsou džusy, a to i ty nesoucí označení „stoprocentní džus bez cukru“. Tento nápis znamená jen to, že výrobek není doslazen řepným cukrem. Džusy ale obsahují ovocný cukr, a někdy ho může být víc, než kolik obsahují různé limonády. Ty mají zhruba 1 600 až 1 900 kJ na jeden litr, ale stoprocentní džusy mohou obsahovat dokonce až 2 500 kJ na jeden litr.

Káva a pitný režim

Zažitým doporučením odborníků je to, že káva se pro její odvodňující účinky do pitného režimu nezapočítává. Jak ale ukazují poslední výzkumy, při pravidelné konzumaci pěti šálků kávy a více se až 30 procent takto přijatých tekutin do pitného režimu započítává.

Pravidelný přísun kofeinu totiž nezpůsobuje tak výraznou dehydrataci, jako když vypijete kávu nárazově při mimořádné příležitosti. Lidský organismus se dokáže na pravidelný přísun kofeinu adaptovat.

Pozor na alkohol

Samostatnou kapitolou je samozřejmě alkohol. To, že po alkoholu nezhubneme, ví asi každý. Ovšem málokdo si uvědomuje, kolik má alkohol kJ na jeden litr a kolik kJ při jedné víkendové akci s přáteli přijmete. Podívejte se na náš žebříček nejvíce kalorických alkoholických nápojů.

Tabulka 1: Energetický obsah alkoholických nápojů

50 ml

Kcal

KJ

Grog (250 ml)

308

1 290

Burčák (250 ml)

249

1 041

Tmavé pivo 12° (0,5 l)

226

945

Svařené víno (200 ml)

210

879

Pilsner Urquell (0,5 l)

209

875

Baileys

162

680

Becherovka

143

600

Vaječný koňak

142

595

Frisco (1 ks)

134

561

Červené víno průměr (200 ml)

131

540

Rum

120

500

Whiskey

113

472

Slivovice

110

462

Vodka

110

463

Bílé víno (200 ml)

108

452

Fernet

107

450

Gin

95

400


Zvlášť velký pozor si dávejte na míchané nápoje, obsahující nejen alkohol, velké množství cukrů a prázdných kalorií. Může se lehce stát, že to, co jste nesnědli za celý měsíc vašeho poctivého dietního snažení, dodáte tělu díky pár drinkům v baru. Například gin s tonicem je často považován za dietní nápoj, ale je to omyl. Tonic obsahuje velké množství cukru a tento koktejl má 200 kalorií.

Když už si chcete dopřát alkoholický drink, dejte si raději jen čistý destilát s ledem nebo vinný střik z bílého vína. A když už míchaný nápoj, tak zůstaňte jen u jednoho, a druhý den zařaďte do svého dietního plánu detoxikační ovocnou dietu. Koktejly jsou pro vaši postavu opravdu smrtící kombinací.

Tabulka 2: Energetický obsah míchaných nápojů

1 drink

Kcal

KJ

Long Island Iced Tea

780

3 276

Margarita

740

3 108

Piňa Colada

644

2 705

White Russian

425

1 785

Mai Tai

350

1 470

Champagne Coctail

250

1 050

Fog Cutter

225

945

Gin Tonic

200

840

Mojito

160

672

Cosmopolitan

150

630

Smoothie

Tento velice oblíbený druh nápoje vlastně není nápoj. Jedná se o rozmixované čerstvé či mražené ovoce, vločky, případně jogurt nebo mléko. Smoothies představují rychlý způsob, jak doplnit energii a zdraví prospěšné tuky spolu s vitamíny a ostatními živinami. Smoothies jsou vhodné jako rychlá snídaně, svačina nebo dezert. S energetickým obsahem asi 400 Kcal / 1600 kJ splňují zásady zdravé výživy.

Hlídejte si pitný režim

Nejjednodušším způsobem, jak přesně zjistit množství energie v určitém nápoji, je číst etikety na obalech. Jestliže nejde o balený nápoj, budou se vám hodit tabulky v tomto článku.

Denně byste měli v závislosti na ročním období a vaší pohybové aktivitě přijmout 2 až 2,5 litru tekutin. Tekutiny si tělo získává nejen z nápojů, ale i z běžné stravy. Káva se do pitného režimu počítá jen částečně, alkoholické nápoje do diety nepatří.

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

 
Chci jídelníček ZDARMA

1 169 304 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?