Jak vybrat kvalitní pečivo

Každý den konzumujete pečivo, které je nedílnou součástí vašeho jídelníčku. Jenže ne každé pečivo na pultech obchodů je zdravé a prospěšné vašemu organismu. Proto se podíváme na to, jak vybrat kvalitní pečivo a na co si při nákupech dávat pozor.

Jaké pasti na vás chystají výrobci aneb jak a proč hlídat kvalitu?

Výrobci na vás často vytvářejí různé pasti, do kterých se neznalý člověk snadno chytí. Tak schválně, umíte vysvětlit rozdíly mezi tím, co znamená cereální, vícezrnné nebo celozrnné pečivo? Pravděpodobně ne a mnozí výrobci na to sází. Necháte se poplést výrazy, kterým úplně nerozumíte.

Proč si tedy hlídat kvalitu pečiva? Právě proto, aby vás nikdo nemohl zmást různými slovíčky. Jak kvalitu sledovat? Především je potřeba se seznámit se základními pojmy. Často se pletou pojmy celozrnné a cereální. Celozrnné pečivo musí být vyrobeno z celozrnné mouky, mělo by jí obsahovat alespoň 80 %. Naproti tomu cereální pečivo je vyrobené z jakékoli mouky, i z bílé. Pojem cereální pečivo se proto vztahuje na všechno pečivo, celozrnné jenom na úzkou skupinu.

Vícezrnné může být vyrobeno z různých druhů zrn, například pšenice a žita, ale vůbec nemusí být celozrnné. Jaký je rozdíl mezi bílým pečivem a pečivem celozrnným? Zatímco bílé pečivo dodá vašemu tělu jenom energii, celozrnné také velké množství vlákniny a minerálů. Proto je mnohem prospěšnější. Vláknina vás dobře zasytí na delší dobu, pomáhá snižovat glykemický index potravin, také působí na snižování hladiny cholesterolu v krvi.

Domácí výroba pečiva není složitá

Pokud nejste spokojeni s kvalitou pečiva nabízeného v obchodech (bohužel skutečně kvalitního pečiva, které se právem může pyšnit názvem celozrnné, je na pultech minimum), nezbude vám než se pustit do domácí výroby pečiva. Pořiďte si kuchařku, ve které najdete i recepty na domácí pečivo. Celozrnnou mouku už dnes bez potíží seženete i v supermarketech a můžete se pustit do práce.

Vyrobit těsto na domácí pečivo není nijak složité. Počítejte s tím, že každý ručně tvarovaný celozrnný rohlík bude sám o sobě originálem. Jakmile odzkoušíte základní recept, můžete zkusit i experimentovat, třeba přidáním mletých oříšků nebo sušeného ovoce. Těžká není ani výroba domácího chleba.

Výhodou domácího pečiva je, že máte dokonalý přehled o tom, jaké suroviny obsahuje. Recepturu můžete přesně přizpůsobit své chuti a požadavkům.

Ať se při nákupu nenapálíte: Pozor na barvu a semínka

U baleného pečiva pečlivě studujte etikety s jeho složením a berte jenom to s vysokým obsahem celozrnné mouky, u nebaleného se ptejte prodavačů, co obsahuje. Chybou je také domnívat se, že tmavé pečivo je celozrnné. Pozor to vůbec není pravda, výrobci pečivo často přibarvují! Proto barva pečiva o ničem nevypovídá.

Stejně tak posypání semínky na povrchu neznamená, že jde o celozrnný produkt! Nenechte se při výběru pečiva v obchodech napálit. Platí, že skutečně zdravé pečivo má obsahovat hodně vlákniny a naprosté minimum sodíku.

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

 
Chci jídelníček ZDARMA

1 171 744 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?