Vláknina

Vláknina v potravinách je důležitou složkou. Umí rozpohybovat trávicí systém a přináší řadu benefitů.

Co je vláknina?

Vláknina tvoří nestravitelnou složku potravy, která má blahodárné účinky. Funguje v těle jako kartáč, který zbavuje organismus veškerých nečistot a škodlivin. Z toho důvodu je nezbytnou součástí detoxikaci těla.

Její konzumace navíc výrazně podporuje hubnutí, a proto by při redukční dietě neměla chybět.

Dospělý člověk by měl denně přijmout 20-35 g vlákniny.

Druhy vlákniny

Známé jsou dva druhy vlákniny, a sice vláknina rozpustná a vláknina nerozpustná.

Rozpustná vláknina (v luštěninách, některých druzích ovoce, kořenové zelenině) dokáže na sebe vázat vodu. Proto v trávicím traktu člověka bobtná a její objem roste. Tím pádem z ní tělo získává energii a pocit nasycenosti.

Dobře zaměstná mikrobiální flóru ve střevech (prebiotikum) a tím zároveň zpomaluje trávení sacharidů a tuků, což je při dietách dobrým jevem.

Nerozpustná vláknina v potravinách se nachází především v celozrnných produktech a ve slupkách ovoce. Ta na rozdíl od první v trávicím traktu nefermentuje a nemůže tedy být považovaná za energetický zdroj.

Ovšem i ona má kladný vliv na trávení. Umí ve střevech zvětšit svůj obsah. Proto tam potrava nezůstává tak dlouho a tím pádem se nevstřebá tolik tuků a cukrů. V tlustém střevě na sebe naváže odpadní látky z trávení. Potom se mnohem snadněji vyprazdňujete. Z toho důvodu je vhodná pro očistu střev.

Jablečná vláknina

Velmi skloňovaná je jablečná vláknina zvaná pektin. Jedná se o rozpustnou vlákninu z jablečných slupek, která má úžasně očistné účinky, posiluje střevní mikroflóru, dodává pocit sytosti a stabilizuje krevní cukr. Je proto vhodným pomocníkem při dietách i pro diabetiky.

Doplňky stravy

Vláknina v tabletách stejně jako ostatní doplňky stravy nikdy nedokáže plně nahradit plnohodnotnou stravu. Může se stát pomocníkem při redukci hmotnosti, ale v žádném případě nejde o lék, po kterém by člověk zázračně zhubl.

05.09.2018 - autor: Lucie Vintrová

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam dál?

Potraviny pro zahřátí: Bez polévky a zázvoru nedáte ani ránu

09.12.2016

Zimní období je již v plném proudu a tomu je třeba přizpůsobit i svůj jídelníček. Zařaďte do něj proto potraviny pro zahřátí organismu a vaše tělo vám poděkuje správnou funkcí metabolismu i lepším prokrvením končetin. Pokračovat ve čtení

Chřest: Tipy na zpracování a lahodné recepty, které zvládne každý

18.10.2018

Chřest je často označován jako přírodní elixír mládí. Navíc je velmi chutný a oblíbený do nejrůznějších receptů. Mnozí se ale přípravy chřestu stále obávají. Podívejte se proto na druhy a zpracování chřestu a jednoduché chřestové recepty, které zvládne uvařit opravdu každý. Pokračovat ve čtení

Květák 5x jinak: Neodolatelné recepty našich maminek

15.10.2018

Květák je lahodnou zeleninou, která je využívána do mnoha tradičních receptů. Není divu, když je tak zdravý a obsahuje protirakovinné látky. Podívejte se na tradiční květákové recepty v novém a zdravém kabátě. Pokračovat ve čtení

Dýňová polévka 5x jinak: bez smetany, s chilli, i pro děti

05.10.2018

Sychravé podzimní počasí sice dokáže pořádně zkazit náladu, ale naštěstí je tu něco, co spolehlivě vykouzlí úsměv na tváři. Dýně! Sezóna dýní je v plném proudu, což znamená zejména konzumaci oblíbených dýňových polévek. Pojďte se i vy potěšit jejich nádhernou oranžovou barvou a skvělou chutí. Pokračovat ve čtení

Chci jídelníček ZDARMA

2 263 008 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?