Vláknina

Vláknina v potravinách je důležitou složkou. Umí rozpohybovat trávicí systém a přináší řadu benefitů.

Co je vláknina?

Vláknina tvoří nestravitelnou složku potravy, která má blahodárné účinky. Funguje v těle jako kartáč, který zbavuje organismus veškerých nečistot a škodlivin. Z toho důvodu je nezbytnou součástí detoxikaci těla.

Její konzumace navíc výrazně podporuje hubnutí, a proto by při redukční dietě neměla chybět.

Dospělý člověk by měl denně přijmout 20-35 g vlákniny.

Druhy vlákniny

Známé jsou dva druhy vlákniny, a sice vláknina rozpustná a vláknina nerozpustná.

Rozpustná vláknina (v luštěninách, některých druzích ovoce, kořenové zelenině) dokáže na sebe vázat vodu. Proto v trávicím traktu člověka bobtná a její objem roste. Tím pádem z ní tělo získává energii a pocit nasycenosti.

Dobře zaměstná mikrobiální flóru ve střevech (prebiotikum) a tím zároveň zpomaluje trávení sacharidů a tuků, což je při dietách dobrým jevem.

Nerozpustná vláknina v potravinách se nachází především v celozrnných produktech a ve slupkách ovoce. Ta na rozdíl od první v trávicím traktu nefermentuje a nemůže tedy být považovaná za energetický zdroj.

Ovšem i ona má kladný vliv na trávení. Umí ve střevech zvětšit svůj obsah. Proto tam potrava nezůstává tak dlouho a tím pádem se nevstřebá tolik tuků a cukrů. V tlustém střevě na sebe naváže odpadní látky z trávení. Potom se mnohem snadněji vyprazdňujete. Z toho důvodu je vhodná pro očistu střev.

Jablečná vláknina

Velmi skloňovaná je jablečná vláknina zvaná pektin. Jedná se o rozpustnou vlákninu z jablečných slupek, která má úžasně očistné účinky, posiluje střevní mikroflóru, dodává pocit sytosti a stabilizuje krevní cukr. Je proto vhodným pomocníkem při dietách i pro diabetiky.

Doplňky stravy

Vláknina v tabletách stejně jako ostatní doplňky stravy nikdy nedokáže plně nahradit plnohodnotnou stravu. Může se stát pomocníkem při redukci hmotnosti, ale v žádném případě nejde o lék, po kterém by člověk zázračně zhubl.

05.09.2018 - autor: Lucie Vintrová

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam dál?

Potraviny pro zahřátí: Bez polévky a zázvoru nedáte ani ránu

09.12.2016

Zimní období je již v plném proudu a tomu je třeba přizpůsobit i svůj jídelníček. Zařaďte do něj proto potraviny pro zahřátí organismu a vaše tělo vám poděkuje správnou funkcí metabolismu i lepším prokrvením končetin. Pokračovat ve čtení

Kaki: nasládlá pochoutka plná vitamínů

29.10.2018

Kaki je sladké ovoce, které je plodem stromu tomel japonský. Někdy se mu také říká například korejské mango nebo čínská švestka. Toto lahodné ovoce vyniká svou sytou a zářivou oranžovou barvou a také blahodárným vlivem na naše zdraví. Pokračovat ve čtení

Do krabičky: rychlé svačiny nejen do školy

26.10.2018

Menší jídla a svačiny během dne jsou velmi důležité, a to platí dvojnásob u dětí. V případě školáků je rozhodně důležité dbát na pravidelný jídelníček a co může být lepšího a výživnějšího než domácí zdravá svačina do krabičky? Pokračovat ve čtení

Cookies 6x jinak, chutně a zdravě

25.10.2018

Sušenky cookies, neboli “kukísky”, jsou ideální sladkostí do chladných podzimních dnů. Vždyť co může být na podzim lepšího, než dát si horký čaj nebo kávu s lahodnými a voňavými domácími cookies? Receptů je skutečně mnoho a potěší opravdu každého. Pokračovat ve čtení

Chřest: Tipy na zpracování a lahodné recepty, které zvládne každý

18.10.2018

Chřest je často označován jako přírodní elixír mládí. Navíc je velmi chutný a oblíbený do nejrůznějších receptů. Mnozí se ale přípravy chřestu stále obávají. Podívejte se proto na druhy a zpracování chřestu a jednoduché chřestové recepty, které zvládne uvařit opravdu každý. Pokračovat ve čtení

Chci jídelníček ZDARMA

2 310 190 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?