Vláknina

Vláknina v potravinách je důležitou složkou. Umí rozpohybovat trávicí systém a přináší řadu benefitů.

Co je vláknina?

Vláknina tvoří nestravitelnou složku potravy, která má blahodárné účinky. Funguje v těle jako kartáč, který zbavuje organismus veškerých nečistot a škodlivin. Z toho důvodu je nezbytnou součástí detoxikaci těla.

Její konzumace navíc výrazně podporuje hubnutí, a proto by při redukční dietě neměla chybět.

Dospělý člověk by měl denně přijmout 20-35 g vlákniny.

Druhy vlákniny

Známé jsou dva druhy vlákniny, a sice vláknina rozpustná a vláknina nerozpustná.

Rozpustná vláknina (v luštěninách, některých druzích ovoce, kořenové zelenině) dokáže na sebe vázat vodu. Proto v trávicím traktu člověka bobtná a její objem roste. Tím pádem z ní tělo získává energii a pocit nasycenosti.

Dobře zaměstná mikrobiální flóru ve střevech (prebiotikum) a tím zároveň zpomaluje trávení sacharidů a tuků, což je při dietách dobrým jevem.

Nerozpustná vláknina v potravinách se nachází především v celozrnných produktech a ve slupkách ovoce. Ta na rozdíl od první v trávicím traktu nefermentuje a nemůže tedy být považovaná za energetický zdroj.

Ovšem i ona má kladný vliv na trávení. Umí ve střevech zvětšit svůj obsah. Proto tam potrava nezůstává tak dlouho a tím pádem se nevstřebá tolik tuků a cukrů. V tlustém střevě na sebe naváže odpadní látky z trávení. Potom se mnohem snadněji vyprazdňujete. Z toho důvodu je vhodná pro očistu střev.

Jablečná vláknina

Velmi skloňovaná je jablečná vláknina zvaná pektin. Jedná se o rozpustnou vlákninu z jablečných slupek, která má úžasně očistné účinky, posiluje střevní mikroflóru, dodává pocit sytosti a stabilizuje krevní cukr. Je proto vhodným pomocníkem při dietách i pro diabetiky.

Doplňky stravy

Vláknina v tabletách stejně jako ostatní doplňky stravy nikdy nedokáže plně nahradit plnohodnotnou stravu. Může se stát pomocníkem při redukci hmotnosti, ale v žádném případě nejde o lék, po kterém by člověk zázračně zhubl.

05.09.2018 - autor: Lucie Vintrová

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam dál?

Potraviny pro zahřátí: Bez polévky a zázvoru nedáte ani ránu

09.12.2016

Zimní období je již v plném proudu a tomu je třeba přizpůsobit i svůj jídelníček. Zařaďte do něj proto potraviny pro zahřátí organismu a vaše tělo vám poděkuje správnou funkcí metabolismu i lepším prokrvením končetin. Pokračovat ve čtení

Ovesné vločky a hubnutí

19.01.2020

Rozdrcením ovesných zrn se vyrábí ovesné vločky, které řadíme do kategorie potravin zdravé výživy. Připravuje se z nich velké množství pokrmů, z nichž nejznámější je ovesná kaše​ a různé müsli směsi. Jejich využití je široké, používají se také v kosmetice. Pokračovat ve čtení

5x palačinky a lívance zdravěji: Skvělé recepty, se kterými nepřiberete ani deko

31.12.2019

Sladká mňamka v podobě palačinek či lívanců určitě nadchne vaše chuťové pohárky. Budete se olizovat až za ušima, jenže při pohledu na váhu spláčete nad výdělkem. Přesto existuje rozumný kompromis. Můžete si tuhle lahůdku dopřát a přitom se nezpronevěřit zásadám zdravé výživy. Ukážeme vám, jak na to! Pokračovat ve čtení

Jaké potraviny vám dodají energii?

07.10.2019

Chybí vám často potřebná šťáva do života a cítíte se unaveni, ačkoliv dostatečně spíte? Příčinou mohou být některé potraviny nebo nápoje, které do svého těla dostáváte či naopak kterých máte nedostatek. Poradíme vám tedy, co konzumovat, abyste měli dostatek energie. Pokračovat ve čtení

 
Chci jídelníček ZDARMA

2 989 023 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?