Otázky, na které jste se možná chtěli zeptat

Dnes jsme si pro vás připravili sérii otázek a odpovědí, které vám možná už delší dobu vrtaly hlavou. Od samotných potravin až po nejrůznější metody úpravy jídelníčku.

Jak je to s dnes nabízenými „light“ potravinami, jsou pro tělo dobré nebo je to pouze marketingový tah výrobců?

Light potraviny jsou opravdu spíše marketingovým nástrojem. Odlehčení talíře můžeme vhodněji dosáhnout jiným poměrem živin na talíři – zmenšit klasickou přílohu a nahradit ji různě upravenou zeleninou. Odlehčení tučnosti na kategorii „polotučné“ se oficiálně doporučuje u mléčných produktů, kvůli aterogenitě (ukládání tuku v cévách) určitých druhů nasycených mastných kyselin, který by měly být zastoupeny v potravě cca 1/3.

Jaký máte názor na nahrazení běžných potravin za bezlepkové v rámci úbytku váhy?

Vyřadit lepek pro běžnou populaci z důvodu hubnutí nedoporučuji. Ano lepku, pokud příliš nedbáme, co jíme, běžně sníme více než je vhodné. Takže cesta odlehčení o lepek je lepší výběr v restauraci přirozeně bezlepkových příloh (brambory, rýže, zmenšení přílohy klasické a doplnění zeleninou, grilovaná zelenina, zeleninový salát, pohanka,…) či domácí příprava stravy. I zařazení žitného pečiva nám mírně sníží lepek ve stravě. Pravidlo pestrosti a přiměřenosti je dostačující. Racionální strava nám přinese benefit odlehčení lepku, nevyhledávejme problémy a speciálnosti, tam kde není třeba.

V dnešní době je moderní se stravovat vegetariánsky nebo vegansky, mnoho lidí tento způsob stravování vyhledává i pro dosažení úbytku na váze. Jaký je vás názor na tento trend ve spojitosti s hubnutím?

Vegetariánství, pokud je se znalostí problematiky dobře uplatňováno, se považuje za plnohodnotný systém stravování. Není však pro každého. Musíme mít informace, počítat s větším časovým prostorem na přípravu jídla. Já doporučuji se inspirovat vegetariány a zvýšit konzumaci celozrnného pečiva, ořechů, semínek, kvalitních rostlinných olejů, luštěniny a naučit se různě upravovat zeleninu. Veganství je podstatně přísnější a chudší na řadu živin zejm. bílkoviny – nedoporučuje se během mateřství, malým dětem. Veganství, jako směr stravování je spíše filozofickým náhledem na život a je to na rozhodnutí každého z nás. Jako prostředek na hubnutí nedoporučuji – šlo by spíše o „detox“ bez dostatku bílkovin, který se nehodí pro každého a v dané životní realitě – např. aktivní sportující jedinec je zcela toto stravování nevhodné.

Je poučka o tom, že ovoce by se mělo jíst pouze do určité odpolední hodiny pravdivá nebo je to již přežitá fáma?

Ano, traduje se toto doporučení. Asi to není základním problémem jídelníčků klientů. Ovoce má větší podíl cukrů, většinou více lidem chutná než zelenina, takže u 1 porce ovoce většinou nezůstane. Zaměřila bych se více dbát na celkový poměr ovoce: zelenina / den  - 1:2. V jídelníčkách bývá spousta jiného k řešení, takže jen jablko večer výsledek hubnoucí snahy nezhatí.

Že je pitný režim důležitý, už je dnes známá věc, také se ví, že slazené nápoje jsou plné cukru a nevhodné pro dlouhodobé pití. Co byste doporučila k doplňování tekutin krom běžné vody?

Vodu můžeme ochutit citronem, mátou, rozkrojenou okurkou přidanou do džbánu, zázvorem, kurkumou, citronovou trávou, ovocem. Dále vyberme kvalitní čaje – roibos, zelené čaje, bylinné – i vychlazené, neochucené minerální vody – a vše střídat.

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

Marek

Dobrý den, v profilu je možnost vybrat hodnoty časů vstávání a usínání. Jelikož jsem zaměstnán jako řidič autobusu a výpravčí v nepravidelném provozu, chtěl jsem zatrhnout sedavé zaměstnání a převážně pracuji na nočních. To znamená že vstávám mezi 15-21 a usínám mezi 6-10 dle typu směny a s tím že přestávky na oddeh spočívají v kratších nepravidelných pauzách 10-20 minut, coby výpravčí stihnu jedno jídlo za 12 hodin a to kolem 2:00 kdy je relativně cca 40 minut klid. Dá se při tomto režimu dodržet nějaký dietní plán? Jelikož jsem pár diet zkoušel bylo to hlavně o pravidelnosti stravování načem jsem většinou pohořel, jelikož to nešlo moc zkloubit, často se stávalo že jsem vše přinesl domů, příprava jídla v zaměstnání není možná a i skladování nic moc do chladničky která občas funguje se vejde jen jedna 1,5L láhev. Směny jsou dlouhe kolem 12 hodin. Zkoušel jsem i Cambridge dietu, která spočívala v Pytlíkové metodě, což bylo pro mě asi nejoptimálnější, co se přípravy jídel týkalo, ale byla finančně náročná a tak jsem nedošel do cíle. Tak by mě zajímalo jestli váše metoda počítá i s lidmi v nočním modu, samozřejmě když mám volno , kvůli rodině se na chvíli prehodím do denního režimu.

Odpovědět

Iveta H.

Dobrý den mám dotaz.Vůbec mi nefunguje štítná žláza.Nejde to schodit ty kila co mám dělat.Děkuju

Odpovědět

Kraska K.

Dobrý den, beru lék na sníženou funkci štítné žlázy , euthyrox 1x 130 mg , odvápnění kostí , pracuji v 3 sm provozu, váš jídelníček je dělán především pro zdravé ? Na koho se mám obrátit aby mi vytvořil jíd , nebo jste schopna mi sama zpracovat jídel.

Odpovědět

jana m.

chtěla jsem jidelniček zdarma,ale jsem take diabetik na inzulinu,a po operaci žal.vředu,sice již delší dobu,ale žal.potíže mivam,beru leky.dik jana

Odpovědět

Iveta

Dobrý den vaše otázky a odpovědi jsou zajímavé.Co doporučite když vám řeknu že jsem zamestnana v kuchyni a máme všeho dostatek zeleniny i ovoce.Ráno snídám z koleginěmi o půl osmé do osmi pravidelně zelenina na stole tvarohové jakékoli sýry 90%šunka pomazánky máme velký výběr.Obědy tak též kvalitní suroviny.Pravidelně ve 12:00 hod.Jím třikrát denně ale není to pravidlo večeře jsou částečně vynechávany a cvičím 20 minut.Co my odpovíte.Děkuji Iveta

Odpovědět

monika k.

Mám problém Dnu,zde je těžké držet dietu

Odpovědět

 

Kam dál?

Přirodní fytoestrogeny: Bojovníci proti rakovině prsu i přebytečným kilům

Fytoestrogeny v potravinách mají mnoho příznivých zdravotních účinků a skvěle působí i při hubnutí. My vám dnes prozradíme, jaké suroviny tyto přírodní látky obsahují a jak je adekvátně zapojit do svého pestrého jídelníčku. Pokračovat ve čtení

Luštěniny: Proč je zařadit do jídelníčku a jak správně připravovat?

Za života našich babiček a prababiček byly nedílnou téměř každodenní součástí jídelníčku luštěniny. Šlo o levné, a přitom velice výživné jídlo. Bohužel se zvyšující se spotřebou masa jsme na luštěniny hodně zapomněli. Je to škoda, protože jsou jídlem výživově hodnotným, které se stále ještě dá pořídit s minimálními náklady. Pokračovat ve čtení

Chcete se vyhnout špatné náladě? Dopujte se hořčíkem z přirozené stravy

Hořčík je nedílnou součástí našeho těla a ovlivňuje mnoho funkcí organismu. Měli bychom ho tedy doplňovat pravidelně co nejpřirozenějším způsobem, tedy stravou. Pokračovat ve čtení

Chci jídelníček ZDARMA

2 148 128 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?