Otázky, na které jste se možná chtěli zeptat

Dnes jsme si pro vás připravili sérii otázek a odpovědí, které vám možná už delší dobu vrtaly hlavou. Od samotných potravin až po nejrůznější metody úpravy jídelníčku.

Jak je to s dnes nabízenými „light“ potravinami, jsou pro tělo dobré nebo je to pouze marketingový tah výrobců?

Light potraviny jsou opravdu spíše marketingovým nástrojem. Odlehčení talíře můžeme vhodněji dosáhnout jiným poměrem živin na talíři – zmenšit klasickou přílohu a nahradit ji různě upravenou zeleninou. Odlehčení tučnosti na kategorii „polotučné“ se oficiálně doporučuje u mléčných produktů, kvůli aterogenitě (ukládání tuku v cévách) určitých druhů nasycených mastných kyselin, který by měly být zastoupeny v potravě cca 1/3.

Jaký máte názor na nahrazení běžných potravin za bezlepkové v rámci úbytku váhy?

Vyřadit lepek pro běžnou populaci z důvodu hubnutí nedoporučuji. Ano lepku, pokud příliš nedbáme, co jíme, běžně sníme více než je vhodné. Takže cesta odlehčení o lepek je lepší výběr v restauraci přirozeně bezlepkových příloh (brambory, rýže, zmenšení přílohy klasické a doplnění zeleninou, grilovaná zelenina, zeleninový salát, pohanka,…) či domácí příprava stravy. I zařazení žitného pečiva nám mírně sníží lepek ve stravě. Pravidlo pestrosti a přiměřenosti je dostačující. Racionální strava nám přinese benefit odlehčení lepku, nevyhledávejme problémy a speciálnosti, tam kde není třeba.

V dnešní době je moderní se stravovat vegetariánsky nebo vegansky, mnoho lidí tento způsob stravování vyhledává i pro dosažení úbytku na váze. Jaký je vás názor na tento trend ve spojitosti s hubnutím?

Vegetariánství, pokud je se znalostí problematiky dobře uplatňováno, se považuje za plnohodnotný systém stravování. Není však pro každého. Musíme mít informace, počítat s větším časovým prostorem na přípravu jídla. Já doporučuji se inspirovat vegetariány a zvýšit konzumaci celozrnného pečiva, ořechů, semínek, kvalitních rostlinných olejů, luštěniny a naučit se různě upravovat zeleninu. Veganství je podstatně přísnější a chudší na řadu živin zejm. bílkoviny – nedoporučuje se během mateřství, malým dětem. Veganství, jako směr stravování je spíše filozofickým náhledem na život a je to na rozhodnutí každého z nás. Jako prostředek na hubnutí nedoporučuji – šlo by spíše o „detox“ bez dostatku bílkovin, který se nehodí pro každého a v dané životní realitě – např. aktivní sportující jedinec je zcela toto stravování nevhodné.

Je poučka o tom, že ovoce by se mělo jíst pouze do určité odpolední hodiny pravdivá nebo je to již přežitá fáma?

Ano, traduje se toto doporučení. Asi to není základním problémem jídelníčků klientů. Ovoce má větší podíl cukrů, většinou více lidem chutná než zelenina, takže u 1 porce ovoce většinou nezůstane. Zaměřila bych se více dbát na celkový poměr ovoce: zelenina / den  - 1:2. V jídelníčkách bývá spousta jiného k řešení, takže jen jablko večer výsledek hubnoucí snahy nezhatí.

Že je pitný režim důležitý, už je dnes známá věc, také se ví, že slazené nápoje jsou plné cukru a nevhodné pro dlouhodobé pití. Co byste doporučila k doplňování tekutin krom běžné vody?

Vodu můžeme ochutit citronem, mátou, rozkrojenou okurkou přidanou do džbánu, zázvorem, kurkumou, citronovou trávou, ovocem. Dále vyberme kvalitní čaje – roibos, zelené čaje, bylinné – i vychlazené, neochucené minerální vody – a vše střídat.

07.12.2017

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

Marek

Dobrý den, v profilu je možnost vybrat hodnoty časů vstávání a usínání. Jelikož jsem zaměstnán jako řidič autobusu a výpravčí v nepravidelném provozu, chtěl jsem zatrhnout sedavé zaměstnání a převážně pracuji na nočních. To znamená že vstávám mezi 15-21 a usínám mezi 6-10 dle typu směny a s tím že přestávky na oddeh spočívají v kratších nepravidelných pauzách 10-20 minut, coby výpravčí stihnu jedno jídlo za 12 hodin a to kolem 2:00 kdy je relativně cca 40 minut klid. Dá se při tomto režimu dodržet nějaký dietní plán? Jelikož jsem pár diet zkoušel bylo to hlavně o pravidelnosti stravování načem jsem většinou pohořel, jelikož to nešlo moc zkloubit, často se stávalo že jsem vše přinesl domů, příprava jídla v zaměstnání není možná a i skladování nic moc do chladničky která občas funguje se vejde jen jedna 1,5L láhev. Směny jsou dlouhe kolem 12 hodin. Zkoušel jsem i Cambridge dietu, která spočívala v Pytlíkové metodě, což bylo pro mě asi nejoptimálnější, co se přípravy jídel týkalo, ale byla finančně náročná a tak jsem nedošel do cíle. Tak by mě zajímalo jestli váše metoda počítá i s lidmi v nočním modu, samozřejmě když mám volno , kvůli rodině se na chvíli prehodím do denního režimu.

Odpovědět

Iveta H.

Dobrý den mám dotaz.Vůbec mi nefunguje štítná žláza.Nejde to schodit ty kila co mám dělat.Děkuju

Odpovědět

Kraska K.

Dobrý den, beru lék na sníženou funkci štítné žlázy , euthyrox 1x 130 mg , odvápnění kostí , pracuji v 3 sm provozu, váš jídelníček je dělán především pro zdravé ? Na koho se mám obrátit aby mi vytvořil jíd , nebo jste schopna mi sama zpracovat jídel.

Odpovědět

jana m.

chtěla jsem jidelniček zdarma,ale jsem take diabetik na inzulinu,a po operaci žal.vředu,sice již delší dobu,ale žal.potíže mivam,beru leky.dik jana

Odpovědět

Iveta

Dobrý den vaše otázky a odpovědi jsou zajímavé.Co doporučite když vám řeknu že jsem zamestnana v kuchyni a máme všeho dostatek zeleniny i ovoce.Ráno snídám z koleginěmi o půl osmé do osmi pravidelně zelenina na stole tvarohové jakékoli sýry 90%šunka pomazánky máme velký výběr.Obědy tak též kvalitní suroviny.Pravidelně ve 12:00 hod.Jím třikrát denně ale není to pravidlo večeře jsou částečně vynechávany a cvičím 20 minut.Co my odpovíte.Děkuji Iveta

Odpovědět

monika k.

Mám problém Dnu,zde je těžké držet dietu

Odpovědět

 

Kam dál?

Vyzkoušejte tradiční podzimní polévky, které probudí i zlenivělý metabolismus

01.10.2018

Jste také jako většina lidí na podzim nešťastni z každého spadlého listu ze stromu? Cítíte, jak vám s přibývajícími dny ubývá energie? Máme pro vás jednoduché řešení, jak lépe probudit svou ospalou podzimní náladu a podpořit metabolismus. Zařaďte do svého zdravého jídelníčku podzimní polévky, které vás nejen zahřejí.  Pokračovat ve čtení

Jaký jídelníček je vhodný pro zdravý životní styl?

10.09.2018

Při zdravé životosprávě není potřeba mnoho volného času na zdlouhavé vyvařování, ani velké finanční rezervy na nákup potravin, jak si mnozí lidé mohou myslet. Je to pouze o uvědomění si jednoduchých zásad zdravého životního stylu. A my vám teď rádi ukážeme, jaké to jsou. Pokračovat ve čtení

Potraviny a jejich glykemický index

27.08.2018

Možná jste už od výživových odborníků slyšeli, že byste měli do svého jídelníčku zařadit potraviny s nízkým glykemickým indexem, protože jsou zdravější. Málokdo ale přesně ví, co si vlastně má pod pojmem glykemický index potravin vlastně představit. Proto tento pojem vysvětlíme a popíšeme vám, k čemu je dobré jeho hodnoty znát a řídit se jimi při sestavování jídelníčku. Pokračovat ve čtení

Jak poznat kvalitní bílý jogurt

07.08.2018

Jogurt je mléčný kysaný výrobek, proč to zde píši? Jogurtů je na českém trhu velký výběr, což je zajisté skvělá zpráva. Otázkou však zůstává, zdali jsou všechny jogurty kvalitní a zda to jsou stále ještě jogurty, když se do nich přidává hromada cukru, zahušťovadel a dalších ingrediencí. Pokračovat ve čtení

Goji: Plody kustovnice čínské pomáhají i při hubnutí

05.07.2018

Goji se říká plodům rostliny kustovnice čínské, která se už dlouhá staletí pěstuje po celé Číně a v oblastech Himalájí, v dnešním Nepálu a Tibetu.  Pokračovat ve čtení

Chci jídelníček ZDARMA

2 289 356 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?