Potraviny proti stresu

Náš život je leckdy spojen se stresem. Uspěchaná doba nám servíruje různé problémy a našemu tělu nezbývá, než se s nimi vypořádat. Ovšem organismus na stres samozřejmě velice citlivě reaguje. 

Kvůli stresu jsme náchylnější k nemocem, trpí naše psychická pohoda, narušuje se hormonální rovnováha. Je-li vaším stálým a nevítaným společníkem stres, mnohem hůře se vám také bude hubnout.

Jak proti stresu bojovat? Nejjednodušší je samozřejmě jít si k lékaři pro uklidňující tabletky, jenže pokud můžete, vyvarujte se tohoto řešení a zkuste jiné možnosti. Jaké?

Zapomeňte na sladkosti!

Jak bojovat proti stresu? Ve válce s všudypřítomným stresem vám mohou pomoci některé potraviny. Dokážou vám vrátit ztracenou rovnováhu. A ruku na srdce, všichni jistě uznáte, že je lepší pochutnat si na něčem, než sáhnout po tabletce.

V rámci protistresových potravin ale samozřejmě nemáme ovšem na mysli různé sladkosti. I když spousta lidí bohužel ve chvíli duševní zátěže sahá právě po sušenkách, bonbonech nebo čokoládě. Jenže tyto potraviny sice dokážou na chvíli uklidnit, ale v konečném důsledku znamenají jenom prázdné kalorie navíc, které tělu nedodají žádné výživné látky.

Výjimkou je pouze kvalitní hořká čokoláda s více než 80 % kakaa, ale ani s ní byste to neměli přehánět. Jeden čtvereček a konec. I ona je totiž značně kalorická, takže by vám mohla zkomplikovat hubnutí.

Důležitý je hořčík, draslík, vápník, L-tryptofan a vitamíny

Existují potraviny, které byste měli do jídelníčku určitě zařadit. Boj se stresem za vás sice nevyhrají, ale dokážou v každodenním kolotoči starostí významně posílit váš organismus. Které to jsou?

  • V sušených meruňkách najdete velké množství hořčíku. Je už i vědecky dokázáno, že lidské tělo má při stresu větší spotřebu hořčíku, než v klidovém stavu. Proto je zobání sušených meruněk výbornou volbou. Hodně hořčíku obsahuje i zelená listová zelenina, především špenát.

  • L-tryptofan je esenciální aminokyselina, kterou lidské tělo potřebuje pro výrobu serotoninu, hormonu vyvolávajícím pocit štěstí, a melatoninu, hormonu regulujícím spánek. Oba jsou velmi důležité pro duševní pohodu. Velké množství této látky najdete v krůtím mase, v ovesných vločkách, banánech, kešu oříšcích, ale také v mléce. Mléko obsahuje i vápník, jež pozitivně ovlivňuje stavy úzkosti.

  • Pro účinný boj se stresovými stavy potřebujete dostatek draslíku ve stravě. Právě poměr draslíku a sodíku v těle je jakýmsi barometrem stresu. Většinou se naklání směrem k sodíku, což není dobré. Draslík totiž umí uvolnit svaly, pomáhá okysličovat krev a správně dýchat. Proto je třeba konzumovat hodně potravin plných draslíku. Patří sem například banány nebo také kiwi a avokádo, ze zeleniny rajčata, z luštěnin sójové boby a měsíční fazole.

  • Z ovoce jsou kromě důležité také citrusy. Obsahují hodně vitamínu C, který kromě prevence chřipek a nachlazení dokáže také po stresových reakcích normalizovat krevní tlak a snížit hladinu hormonu kortizolu. Pomáhá zkrátka k uklidnění. Proto pomeranče, grapefruity a pomela normalizují postresový stav.

  • Rozhodně nezapomeňte na vitamínové bomby. Naklíčený oves, mladý ječmen, obojí obsahuje hodně vitamínů B a C. Vitamín B2 působí významně na nervovou soustavu. Přínosné jsou i pšeničné klíčky s velkým množstvím vitamínu E. Pomáhat mohou i vejce s vitamíny A, B2, D a E. Pokud jste ochotní jíst vnitřnosti, občas si dopřejte játra, mají hodně vitamínu A, B a hořčíku. Konečně dobré je i pojídání semínek, například sezamových. Najdete v nich vitamíny skupiny B, vitamín A a E i D a hořčík. Skvělé proti stresu jsou také mandle a ořechy.

  • Dobré jsou i bylinky proti stresu, například meduňka, třezalka. Čaje z těchto rostlin vám přivodí duševní pohodu. Ostatně pomoci může i obyčejný černý čaj, který snižuje hladinu kortizolu. Angličané vědí, proč vždy vaří silný čaj.

  • Hodí se i tučné ryby s vysokým obsahem omega 3 mastných kyselin (losos, tuňák), které regulují prudký nárůst stresových hormonů.

Upravte trvale jídelníček

Pokud chcete dlouhodobě odolávat stresu, měli byste nejenom nárazově zařazovat zmiňované potraviny do jídelníčku, ale zároveň dlouhodobě klást důraz na vyváženou stravu s velkým obsahem hořčíku, draslíku a vápníku a naopak minimem sodíku. Z vitamínů je třeba mít dostatečnou zásobu především A, B2, C, D a E. Pokud budete tato pravidla stravování dodržovat trvale, stres vás zdaleka tolik nerozhází.

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

 

Kam dál?

Jídelníček proti celulitidě: Jak se zbavit pomerančové kůže?

Velkou část žen začne dříve nebo později trápit celulitida. Dolíčkovitá kůže připomínající kůru pomeranče není jenom estetický problém. Spousta žena sahá po drahých kosmetických přípravcích, ovšem ne všechny vědí, že tyto potíže můžete hodně ovlivnit správnou stravou. Pokračovat ve čtení

Jaké potraviny vám dodají energii?

Chybí vám často potřebná šťáva do života a cítíte se unaveni, ačkoliv dostatečně spíte? Příčinou mohou být některé potraviny nebo nápoje, které do svého těla dostáváte či naopak kterých máte nedostatek. Poradíme vám tedy, co konzumovat, abyste měli dostatek energie. Pokračovat ve čtení

Chcete se vyhnout rakovině? Konzumujte ovoce a zeleninu se slupkou

Konzumujete celkem s pravidelností velké množství zeleniny či ovoce a každý plod bez rozmyslu zbavujete jeho slupky? Pak čtěte dále, neboť vám vysvětlíme, proč to tak nedělat a většinu druhů jíst i s výživným obalem plným pro tělo prospěšných látek. Pokračovat ve čtení

Potraviny pro zahřátí: Bez polévky a zázvoru nedáte ani ránu

Zimní období je již v plném proudu a tomu je třeba přizpůsobit i svůj jídelníček. Zařaďte do něj proto potraviny pro zahřátí organismu a vaše tělo vám poděkuje správnou funkcí metabolismu i lepším prokrvením končetin. Pokračovat ve čtení

 
Chci jídelníček ZDARMA

1 254 965 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?