Tuk z avokáda vám na břiše pneumatiky neudělá

Už jste v supermarketu někdy okukovali temně zelený plod nápadně připomínající velkou přerostlou hrušku? Nebo avokádo již dávno znáte, ale doposud nevíte, proč zrovna tento plod zařadit do svého jídelníčku na hubnutí? My pro vás máme hned několik důvodů, které vás přesvědčí o tom, proč si právě avokádo zamilovat.

Avokádo je skutečně na první pohled trochu zvláštní. Jestliže sbíráte odvahu ho koupit a zkusit s ním podniknout nějaká kouzla v kuchyni, rozhodně se nenechte odradit tím, že jste nic podobného ještě nejedli. Protože jak se říká, všechno je jednou poprvé.

Zdravé tuky vám neškodí

Vaši pozornost si avokádo rozhodně zaslouží, a když díky našim radám budete vědět, co s ním, máte skvělý doplněk jídelníčku. Tvrzení, že v ovoci najdete spoustu vitamínů a také řadu minerálů, už je obehraná písnička, která nikoho nepřekvapí. Ovšem avokádo má v oblasti ovoce navrch. Nejenom, že v něm najdete vitamíny, ale obsahuje i tuky. „Brr,“ možná se teď oklepete hrůzou, protože máte strach z toho, že už tak jíte více tuků, než je zdrávo pro vaši štíhlou linii. Ale pozor. Tentokrát jde o zdravé tuky.

Nenasycené kyseliny jsou pro vás požehnáním

I když u avokáda tvoří až 80 % celkové hmoty dužiny plodu tuk, nemusíte se ani na chvilku obávat toho, že se vám zvýší cholesterol. Sníte-li totiž třeba dvacet deka avokáda, rozhodně to není totéž, jako kdybyste zbaštili stejné množství tučného vepřového. Právě naopak. Dokážeme vám to úplně jednoduše a povíme si, jaké je složení tuků obsažených v jednom plodu avokáda:

  • Více než 60 % mononenasycených mastných kyselin

  • Asi 10 % polynenasycených mastných kyselin

  • A konečně na nepříliš zdravé nasycené připadá jenom 15 % objemu veškerého tuku


Výborně nahradíte ryby

Vysoký obsah nenasycených mastných kyselin avokádo posouvá do kategorie velmi zdravých potravin vhodných pro hubnutí. A potravin, které mají v sobě tolik nenasycených mastných kyselin, je poměrně málo. Patří mezi ně třeba ryby a olej z nich.

Velmi nízká konzumace ryb a mořských plodů způsobuje, že máme u nás těchto kyselin ve stravě velice málo. Jestliže jíte ryby jen s největším sebezapřením, potřebujete nenasycené mastné kyseliny nahradit z jiných zdrojů. Nabízí se právě tento druh ovoce. Avokádo a zdraví spolu proto velmi úzce souvisí.

Ovoce, které snižuje krevní tlak

Jaké další vlastnosti má avokádo?

  • Dokáže pozitivně ovlivnit hladinu cholesterolu v krvi, odbourat „špatný“ cholesterol a naopak podpořit „hodný“ cholesterol.

  • Zabraňuje vzniku krevních sraženin, které jsou obzvlášť nebezpečné.

  • Umí mírně ředit krev.

  • Snižuje krevní tlak.

Z výčtu jednoznačně vyplývá, že pokud vám lékař po minulém odběru krve hlásil, že máte zvýšený cholesterol a varoval vás před konzumací tučných potravin, pro avokádo by to platit nemělo. Naopak, měli byste si ho dopřát ve zvýšené míře, stejně tak pokud trpíte vysokým krevním tlakem a srdečně-cévními problémy. Po avokádu se rozhodně netloustne, vaše prvotní zděšení z vysokého obsahu tuků můžeme vyvrátit.

Stane se z vás rys ostrovid

Výhodou je i to, že plod dobře zasytí. Kromě zmiňovaných tuků v něm najdeme i určitý podíl bílkovin, sacharidů a vlákniny. Je zároveň dobrým zdrojem draslíku, fosforu, hořčíku, vápníku. Obsahuje i nepatrná množství mědi, zinku, železa, sodíku. Patří mezi vitamínové bomby, protože v dužině nechybí vitamíny A, B1, B2, B3, B5, B6, B7, C, E a K. A to ještě není všechno. V téhle podivné hrušce najdete třeba i lutein, látku zabraňující degeneraci vašeho zrakového ústrojí.

Nepíchejte v obchodě do plodů

Ovšem jestliže jste se s tímto ovocem ještě nikdy nesetkali, pravděpodobně budete v obchodě nad přepravkou s velkými zelenými hruškami krčit rameny. Co s nimi? Jak jíst avokádo? A vůbec, proč je cedulka avokádo jak u těch velkých zelených hrušek, tak u těch fialových? Odpověď je jednoduchá, i avokáda totiž existuje spousta druhů, odhadem asi 15. V našich obchodech většinou uvidíte hlavně dvě z nich.

  • Odrůda Fuerte má hladší zelenou slupku.

  • Odrůda Hass se většinou vyznačuje hrbolatou hnědou až hnědofialovou slupkou.

Jíst a dobře upravovat se dají obě, důležité ale je vybrat si správně dozrálé ovoce. Dostatečná zralost se pozná podle toho, že když na plod lehce máčknete prstem, měl by se v něm utvořit malý několikamilimetrový důlek. Tím vás ale nenabádáme osahávat v obchodě avokáda, protože tím přispíváte k jejich znehodnocení. Klidně si kupte trochu tužší plod a počkejte, než vám doma dojde.

Zdravá svačinka s guacamole

Stačí vyzkoušet nějaké recepty na přípravu avokáda a určitě podlehnete kouzlu tohoto exotického ovoce. Základem vašeho receptáře by se rozhodně měla stát pomazánka z avokáda. Na mysli máme slavnou guacamole, neboli avokádovou pastu. Mexičané si na ní pochutnávají už od 16. století.

Připravuje se přitom naprosto jednoduše: avokádo omyjete, podélně rozpůlíte a vydlabete z něj lžičkou dužinu. Rozmačkáte ji vidličkou na pastu, kterou lehce osolíte a máte základ. Podle chuti ale můžete přidat i další ingredience, třeba trochu chilli, nasekanou cibulku, prolisovaný stroužek česneku, trošku limetkové šťávy. Klidně si pastu můžete namazat na celozrnný rohlík a udělat si zdravou svačinku.

Skvělý regulátor krevního cukru

Pokud stále ještě váháte, zda-li vám může exotický plod ovoce pomoci, možná vás přesvědčí vědecké studie. Ta, která roku 2013 vyšla v Nutrition Journal, říká, že lidé, kteří pravidelně avokádo konzumují, mají nižší hmotnost a zároveň jsou dobře saturovaní například hořčíkem a draslíkem. Tyto závěry ostatně potvrzuje i další studie, která proběhla na univerzitě Loma Linda na jihu Kalifornie. Navíc uvádí, že avokádo úspěšně reguluje hladinu krevního cukru a tlumí pocit hladu.

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

 
Chci jídelníček ZDARMA

1 170 451 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?