Beta-karoten

Beta karoten je zdrojem vitamínu A a v organismu zastává řadu důležitých funkcí. Posloužit nám může také jako přírodní barvivo. Najdeme ho v margarínech a ovocných nápojích.

Výskyt a zdroje Betakaronenu

Betakaroten (také známý jako provitamín A) je neznámějším karotenoidem. Karotenoidy nalezneme v žlutooranžovém a tmavě zeleném ovoci a zelenině. Nejbohatšími zdroji beta karotenu najdete v mrkvi, meruňkách, papáji, mangu, nektarinkách, broskvích, špenátu, brokolici, hrášku, kapustě a řeřiše. 
​Karotenoidy dávají zabarvení například vaječnému žloutku, máslu nebo masu (losos).

Vstřebatelnost beta karotenu se děje v tenkém střevě. Míru množství vstřebaného betakarotenu ovlivňují různé faktory, zejména je to podíl tuků a bílkovin. Ze špenátu, který jeste připravili bez tuku, se absurbuje pouze 6 % z celkového betakarotenu, přídáte-li při vaření tuk, zvýšíte tak absorpci betakarotenu až na 60 %!

Funkce v organismu

Kromě toho, že betakaroteny slouží jako zdroj vitaminu A, vykonávají v organismu řadu dalších funkcí. Především působí jako antioxidanty, pomáhají neutralizovat volné radikály, reaktivní molekuly, které jednak vznikají během metabolických procesů v organismu, a jednak je přijímáme z vnějšího prostředí. Bylo dokázáno, že konzumace ovoce a zeleniny bohatých na betakaroten pozitivně reguluje rozvoj některých druhů rakoviny. Díky svým antioxidačním vlastnostem působí totiž preventivně proti rozvoji kardiovaskulárních onemocnění.

Příjem beta karotenu do těla může být ze 3 různých zdrojů:

a) přirozené zdroje v potravinách přispívají 2-5 mg 

b) přídavné látky v potravinách 1-2 mg na osobu a den.

c) doplňky stravy.

Denní doporučená dávka pro betakaroten nebyla doposud stanovena, u nás se doporučuje DDD 16 mg/den.
Je jen velmi malý rozdíl mezi příjmem, který má příznivé účinky na zdraví (10 mg, především z přirozených zdrojů) a příjmem, který může způsobovat nežádoucí účinky (20 mg). Všechny doplňky stravy s obsahem beta karotenu měly užívat velmi obezřetně a jako přijatelná se jeví maximální dávka 6 mg (10 000 IU). Při této dávce se využijí příznivé účinky a zároveň nehrozí nežádoucí účinky ani u silných kuřáků. Vyšší dávky mohou být již zdraví nebezpečné.

Vzhledem ke stále nedostatečné konzumaci ovoce a zeleniny je v ČR nízký příjem betakarotenu.

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam dál?

Makrobiotická strava

Makrobiotické stravování pochází z Japonska, potraviny se při něm rozdělují do skupin podle energií jin a jang. U makrobiotické stravy se ale nemusíte tímto rozdělením řídit hned od začátku, pokud nechcete. Možná se k němu dopracujete později, nebo vám bude vyhovovat pouze omezení dovážených potravin a úprava jídelníčku. Makrobiotická strava vychází z japonské filozofie, která mluví o cestě ke vní Pokračovat ve čtení

Ukliďte si ve svém těle, aby se neucpal lymfatický systém

Únava, zdravotní potíže, které zdánlivě nemají žádnou vnější příčinu – zatím vším může stát stagnující lymfatický systém. Pokud se nějak necítíte ve své kůži, a přitom nevidíte žádný skutečný důvod svých obtíží, zkuste rozhýbat svou lymfu. Možná brzy pocítíte změny. Získáte více energie, vaše tělo přestane hromadit škodliviny, které způsobují různé potíže. Pokračovat ve čtení

Neshánějte jahody u dvanácti měsíčků aneb jak uchovat potraviny na zimu

Skladování potravin vypěstovaných v letních měsících má několik výhod, jako například že je máte hned po ruce nebo že ušetříte peníze za kupované nesezónní plodiny. Je ale také potřeba při uchovávání potravin dodržovat určitá pravidla, díky kterým by se přes zimu neměly zkazit.  Pokračovat ve čtení

Chci jídelníček ZDARMA

2 174 627 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?