Zeleninová dieta

Pro lepší nastartování metabolismu a detoxikaci těla je vhodné zařadit do jídelníčku větší množství zeleniny. Nejen tyto výhody, ale i zhubnutí, vám může poskytnout zeleninová dieta.

Spousty diet na vás útočí odevšad. Možná jste z toho už celí nesví. Nevíte, jakou si vybrat, aby efekt byl skutečně účinný. Vězte, že diet je opravdu spousta. Některé mají velký, jiné malý účinek.

Příkladem té, která skutečně má efekt, je zeleninová dieta. Ovšem i když dokáže s vaší hmotností pohnout směrem dolů, skrývá celou řadu různých úskalí. Pojďme se tedy společně podívat, kdy je vhodná a kdy naopak ne.

Mizivé množství sacharidů

Na první pohled se vám může zdát, že není lepší diety, než zeleninové. Všude se mluví o tom, že zelenina obsahuje velké množství minerálů a vitamínů, naproti tomu obsah sacharidů je zde velmi nízký. Přitom hlavním problémem, proč přibíráte je v mnoha případech právě vyšší obsah sacharidů v potravě, než je zdrávo. Mohlo by se tedy zdát, že když vyměníte běžnou stravu za nášup zeleniny, půjde hubnutí skoro samo. Ovšem tak jednoduché to samozřejmě není.

Je jasné, že zelenina má naprosto mizivé množství kalorií a velmi nízký obsah sacharidů a naopak velké množství různých vitamínů i minerálních prvků, a proto je z nutričního pohledu vysoce hodnotná. Jedná se o téměř ideální stravu při dietě.

Základem je hlavně kořenová zelenina

Zeleninové diety přitom staví hlavně na kořenové zelenině, mezi kterou řadíme mrkev, petržel, celer. Další skupinou je zelí, řepa, pórek, cibule, česnek, brokolice, kedlubny. Společným jmenovatele všech těch těchto druhů je právě nízký obsah energie.

V čem vlastně spočívá zeleninová dieta? Několik dní nebo týden konzumujete jenom zeleninu, a to na všechny tři hlavní denní chody, tedy snídani, oběd i večeři. Kromě toho na dopolední a odpolední svačinu si můžete dopřát i ovoce (jablka), které trochu sacharidů samozřejmě obsahuje, takže je tímto způsobem doplníte.

Jinak během diety pijete zeleninové šťávy. Jedná se se o velice účinnou formu detoxikace. Můžete si třeba zeleninu i mixovat do formy speciálních koktejlů, záleží na vás. Můžete si tím i zlepšit zdravotní stav. Ideální je konzumovat zeleninu v syrovém stavu.

Můžete postrádat bílkoviny

V čem spočívají negativní stránky této diety? Především v tom, že vám mohou chybět určité látky. Hrozí například nebezpečí nedostatku bílkovin, kterých v zelenině najdete pomálu (bílkoviny obsahují hlavně luštěniny či maso), i některé další látky. Někdo může třeba pocítit únavu vlivem nedostatku sacharidů. Také zelenina obsahuje velké množství vlákniny, která vám sice pročistí trávicí systém, ale její nadměrná konzumace může také způsobit trávicí potíže.

Z výše uvedených důvodů proto není vhodné dodržovat dietu dlouhodobě. Mohlo by se vám nedostávat některých nezbytných látek a také byste mohli trpět zácpou či plynatostí. Rovněž po návratu ke starému způsobu stravování hrozí jojo efekt.

Výhody zeleninové diety:

  • Dostáváte do těla velké množství vitamínů a minerálů

  • Účinně se detoxikujete

  • Můžete si zlepšit svůj zdravotní stav

Nevýhody zeleninové diety:

  • Trpíte nedostatkem bílkovin

  • Zeleninový jídelníček může být pro někoho jednotvárný

  • Můžete trpět zažívacími problémy kvůli velkému množství vlákniny

Jídelníček při zeleninové dietě na 3 dny:

1. den

Snídaně: Nastrouhaná mrkev a jablka, ořechy, med

Dopolední svačina: Ořechy a rozinky

Oběd: Dušený pórek

Odpolední svačina: jablko, ořechy

Večeře: Polévka z kořenové zeleniny

2. den

Snídaně: Nastrouhaná mrkev s ananasem, ořechy, med

Dopolední svačina: Ořechy a rozinky

Oběd: Salát z červené řepy a zelí

Odpolední svačina: jablko, ořechy

Večeře: Dušená mrkev, celer a petržel

3. den

Snídaně: Nastrouhaná mrkev a jablka, ořechy, med

Dopolední svačina: Ořechy a rozinky

Oběd: Dušené kedlubnové zelí

Odpolední svačina: jablko, ořechy

Večeře: Brokolicová polévka

Pozor na hrozící jojo efekt

Výhodou je, že během této krátké několikadenní nebo týdenní diety můžete zhubnout i několik kilogramů, ovšem problémem může být hrozící jojo efekt, který nastane ve chvíli, kdy se vrátíte zpátky ke starému způsobu stravování. Nejvhodnější je proto samozřejmě trvalá pestrá zdravá strava s dostatkem zeleniny v jídelníčku. Zeleninová dieta se může hodit spíše jako několikadenní detoxikace.

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam dál?

Dash dieta: Vymažte ze svého života zabijáka jménem sůl

Když vytváříte jídelníček, je přitom důležité jeho složení nejenom kvůli hubnutí a udržení správné hmotnosti, nýbrž i proto, abyste si udržovali stabilní hladinu krevního cukru a také snižovali krevní tlak. Právě na to se zaměřuje dash dieta. Proč byste ji měli vyzkoušet? Pokračovat ve čtení

Středomořská dieta

Základem stravování štíhlých obyvatel na jihu Evropy je jejich středomořský jídelníček, který zahrnuje snad všechny zásady zdravého jídla. Proto se jimi můžete inspirovat a vyzkoušet tak středomořskou dietu.  Pokračovat ve čtení

Chci jídelníček ZDARMA

1 737 821 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?