Beta-karoten

Výskyt a zdroje Betakaronenu

Betakaroten (také známý jako provitamín A) je neznámějším karotenoidem. Karotenoidy nalezneme v žlutooranžovém a tmavě zeleném ovoci a zelenině. Nejbohatšími zdroji beta karotenu najdete v mrkvi, meruňkách, papáji, mangu, nektarinkách, broskvích, špenátu, brokolici, hrášku, kapustě a řeřiše. 
​Karotenoidy dávají zabarvení například vaječnému žloutku, máslu nebo masu (losos).

Vstřebatelnost beta karotenu se děje v tenkém střevě. Míru množství vstřebaného betakarotenu ovlivňují různé faktory, zejména je to podíl tuků a bílkovin. Ze špenátu, který jestě připravili bez tuku, se absurbuje pouze 6 % z celkového betakarotenu, přídáte li při vaření tuk, zvýšíte tak absorpci betakarotenu až na 60 %!

Funkce v organismu

Kromě toho, že betakaroteny slouží jako zdroj vitaminu A, vykonávají v organismu řadu dalších funkcí. Především působí jako antioxidanty, pomáhají neutralizovat volné radikály, reaktivní molekuly, které jednak vznikají během metabolických procesů v organismu, a jednak je přijímáme z vnějšího prostředí. Bylo dokázáno, že konzumace ovoce a zeleniny bohatých na betakaroten pozitivně reguluje rozvoj některých druhů rakoviny. Díky svým antioxidačním vlastnostem působí totiž preventivně proti rozvoji kardiovaskulárních onemocnění.

Příjem beta karotenu do těla může být ze 3 různých zdrojů:

a) přirozené zdroje v potravinách přispívají 2-5 mg 

b) přídavné látky v potravinách 1-2 mg na osobu a den.

c) doplňky stravy.

Denní doporučená dávka pro betakaroten nebyla doposud stanovena, u nás se doporučuje DDD 16 mg/den.
Je jen velmi malý rozdíl mezi příjmem, který má příznivé účinky na zdraví (10 mg, především z přirozených zdrojů) a příjmem, který může způsobovat nežádoucí účinky (20 mg). Všechny doplňky stravy s obsahem beta karotenu měly užívat velmi obezřetně a jako přijatelná se jeví maximální dávka 6 mg (10 000 IU). Při této dávce se využijí příznivé účinky a zároveň nehrozí nežádoucí účinky ani u silných kuřáků. Vyšší dávky mohou být již zdraví nebezpečné.

Vzhledem ke stále nedostatečné konzumaci ovoce a zeleniny je v ČR nízký příjem betakarotenu.

    Chcete dostávat zajimavé jídelníčky do mailu?


    © COPYRIGHT 2020 pestrý jídelníček. ALL RIGHTS RESERVED.