Jak si udržet neustálou motivaci při sportu?

Motivace je jedním ze základních psychických procesů. Je nesmírně důležitá pro dosažení stanovených cílů, ale její udržení je mnohdy heroický výkon. Jak s motivací začít a jak si ji především udržet?

Nejlepším základem, jak začít s hubnutím, je motivace. I když budete mít špičkové trenéry, vypočítáno bmi a sestavený jídelníček přímo pro Vás, nezmůžete nic bez obrovské chuti a snahy. O tom, jak získat a především udržet si motivaci k hubnutí, najdete spousty informací. Jak ale fungují v praxi? Nejdříve se podívejme na teorii, poté Vám poradíme na konkrétních příkladech.

Motivace

Motivace je vnitřní pohnutka, která podněcuje jednání člověka. Je to TO, co nás pohání kupředu. Může být aktivována pomocí různých stimulů a to buď vnějších, nebo vnitřních. Motivace také úzce souvisí s výkonností člověka. Motivovaný sportovec je výkonnější a více se soustředí na dosažení určitého cíle.


  • Vnitřní motivace - výsledek potřeb a zájmů člověka (seberealizace, pocit uspokojení)
  • Vnější motivace - je určena působením vnějších podnětů (sezóna plavek, možnost odměny, aj.)


Konkrétní příklady vnější a vnitřní motivace

V rámci cvičení je motivace obzvlášť důležitá.  Většina lidí začíná se sportem obecně ne proto, že chtějí, ale spíše proto, že mají pocit, že by měli. To je motivace vnější. Ukázkovým příkladem jsou přecpané posilovny k prasknutí začátkem nového roku. Cvičíte prostě proto, že se to od Vás čeká, nebo jste si dali každoroční předsevzetí. Tohle je ale špatně!

Důvod, proč chceme začít se sportem, bychom měli nejprve najít ve své hlavě. Tady začíná pracovat vnitřní motivace. Je důležité si říci, co chceme dělat, jaký sport by nás bavil a jestli ho opravdu chceme pravidelně provozovat. Pokud ve Vás už tato myšlenka vzbuzuje příjemný pocit, tak je to dobrý začátek.

Jedno z nejdůležitějších pravidel totiž je, že bychom neměli dělat sport nebo pohyb, který nás nebaví. Proč trávit hodiny v posilovně, když je nám nepříjemná společnost ostatních? Stejný efekt mohou přinést např. cviky na břicho z pohodlí domova.

Která motivace je lepší?

Pro začátek a následné vytrvání Vaší fitness aktivity je nejdůležitější vnitřní motivace. Jak už je tedy výše uvedeno, srovnat si to hezky v hlavě. Ideální variantou je ale kombinace obou motivací dohromady. Využít vnější podněty a vytvořit si z motivace nejen hnací motor a návyk, ale také radost a zábavu pro sebe.


Jak si motivaci udržet

  • Nastavte si postupný a reálný cíl (sledování následných výsledků Vás bude pohánět kupředu)
  • Zvolte si takovou intenzitu pohybu, která pro vás bude vhodná (pokud se sportováním začínáte, vyberte si pozvolnější tempo, které vydržíte provádět pravidelněji a déle)
  • Inspirujte se okolím (poslouží Vám motivační videa, pohyb ve dvou, či vedení tréninkového deníku)
  • Odměňte se (Co takhle na večeři zdravé lívance nebo palačinky?)


6 motivačních tipů z praxe

Zapojte sociální sítě

Sociální sítě mají nepochybně celou řadu negativ, ale na druhou stranu je můžete využít i pro svůj prospěch. Stačí, když se na nich pochlubíte svým přátelům, že jste se rozhodli zhubnout – a ještě lépe, pokud budete průběžně přidávat příspěvky o tom, jak se vám vaše úsilí daří.

Oblečte se

Odborníci zjistili, že pouhý fakt, že se oblečete do sportovního oblečení, povzbudí Vaši chuť na cvičení a sportování. Váš trénink bude o to intenzivnější, protože sami sebe uvidíte v roli sportovce.

Zapamatujte si ten pocit

Endorfiny, vyplavované při cvičení, mají obrovskou motivační sílu. Lidé, kteří si uchovávají příjemný pocit po cvičení, cvičí častěji a s větší intenzivní mírou.


Místo cvičení začněte sportovat

Slovo cvičení vzbuzuje ve většině populace stres a povinnost. Zatímco u sportu se Vám spíše vybaví hra, volný čas, radost a výzva.

Vsaďte na pozitivní motivaci

Prohlížíte si denně v zrcadle svůj tuk na břiše a proklínáte se za to, že ještě nejste v kondici? Chyba! Místo toho byste měli zaměřit raději na pozitivní motivaci a představovat si například, jak to bude příjemné, až se nebudete zadýchávat cestou na autobus.


Dejte si konkrétní, ale reálné cíl

Rozhodně je lepší dřít pro něco, než pro nic. Pozor! Nereálné cíle by Vás mohly demotivovat.


Najít a udržet si dlouhodobou motivaci ke cvičení je pro řadu lidí prakticky celoživotní výzvou. Nespěchejte. Není to úkol na týden či měsíc, ale poslání, které Vám změní život. Myslete komplexně. Vyhledávejte zdravé recepty, sportujte s úsměvem a nezapomínejte na regeneraci. Tady začíná Vaše cesta ke štěstí.


16.08.2018 - autor: Barbora Bydžovská

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

Chci jídelníček ZDARMA

2 240 010 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?