Warfarinová dieta znamená omezení vitamínu K

Speciální diety vyžadují užívání některých léků. Typickým příkladem je v tomto směru lék Warfarin, při jehož užívání se doporučuje dodržovat specifický jídelníček.

Lék Warfarin se užívá na ředění krve jako prevence vzniku krevních sraženin v cévách a v srdci. Proto mezi pacienty, kteří ho dostávají, patří právě kardiaci (po infarktech, s cévními potížemi, arytmiemi, kardiostimulátorem) a lidé po emboliích. Předchází se tímto způsobem ucpání cév. Účinek léku je založen na blokování účinků vitaminu K v organismu.

Kolísání ohrožuje pacienty

Vitamín K je rozpustný v tucích a má vliv právě na krevní srážlivost, kromě toho ovlivňuje i stavbu kostí a ukládání zásobního glykogenu v játrech. Ženám se doporučuje asi 70 μg vitamínu K ve stravě, mužům 80 μg. Dieta při užívání warfarinu by měla mít spíše nižší obsah vitamínu K. Především je ale důležité, aby množství vitamínu K bylo stabilní na určité hodnotě a nekolísalo. Právě kolísání obsahu vitamínu K může pacienty nejvíce ohrozit. V takovou chvíli se totiž skokově mění srážlivost krve a hrozí tvorba krevních sraženin.

Jaké účinky má lék warfarin a co nejíst při jeho užívání? Už jsme si popsali, že pomáhá kardiakům zabránit ucpání cév – tím pádem výrazně snižuje rizika infarktu a mozkové mrtvice.

Olivový olej není vhodný

Jaký výběr potravin nabízí warfarin dieta? Z masa je povoleno vepřové a rybí podle zásad správné výživy – u vepřového tedy jedině libové. U drůbeže, hovězího a telecího se doporučuje menší příjem, protože mají poměrně vysoký obsah vitamínu K. Nepovoluje se ale konzumace jater.

Mléko a mléčné výrobky lze jíst podle libosti, ovšem kromě jogurtů, ty pouze omezeně, neboť obsahují bakterie, jež podporují tvorbu vitamínu K. Bez omezení lze jíst i vaječné bílky, u žloutků se doporučuje maximálně jeden denně. Z tuků je optimální hlavně řepkový a slunečnicový olej, vzhledem k dosti vysokému obsahu vitamínu K je nutné omezovat olivový a sójový olej. Dieta při warfarinu omezuje i některé druhy ovoce, a to mango, kiwi, ostružiny, sušené švestky a maliny.

Pozor na alkohol, petrželovou nať a řeřich

Pokud jde o zeleninu, kořenovou, ale také rajčata, okurky, cukety, brambory, či listovou zeleninu je možné jíst denně v menším stejném množství. Zakazuje se ale jíst například rukolu, polníček, čekanku, pampelišku či vojtěšku. Obiloviny můžete konzumovat bez omezení, luštěniny v pravidelném množství.

Bylinné čaje se doporučují v malém množství 1 šálek denně. Zelený čaj je nevhodný, ovšem černý čaj nebo ovocné čaje si lidé mohou dopřát bez omezení. Z alkoholu se denně povoluje půllitr piva, dvě deci vína nebo panák destilátu. Ovšem pozor větší množství alkoholu než uvedené výrazně zvyšuje rizika krvácení. Problémy nejsou s kořením, jenom petrželová nať a řeřicha mají hodně vitamínu K, a proto je lepší se jich vyvarovat.

Nevýhody warfarinové diety:

  • Nutnost omezit nebo úplně vyloučit konzumaci některých i velmi zdravých potravin (olivový olej, zelený čaj, některé druhy zeleniny – petrželová nať)
  • Nutnost pravidelného sledování lékařem
  • Je nezbytné pravidelně docházet na tzv. Quick test (test krevní srážlivosti)

Výhody warfarinové diety:

  • Pacienti s možným rizikem vzniku krevních sraženin (kardiaci a další) mohou pomocí diety tato rizika snížit

Strava určená pouze pro pacienty

Warfarinová dieta nemá s hubnutím vůbec nic společného, je určena výhradně pro pacienty užívající tento lék na úpravu krevní srážlivosti. Dnes už lékaři netrvají na přísném omezení nebo úplném vynechání určitých potravin. Mnohem důležitější jsou stabilní hodnoty vitamínu K bez výkyvů. Doporučuje se proto především vyvážená strava založená na pestrém jídelníčku.

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam dál?

Chia dieta: Shazujte přebytečné kilogramy se zázračnými semínky

Mezi takzvané superpotraviny se řadí chia semínka, která mohou pomoci při zdravém hubnutí. Je ovšem potřeba dodržovat doporučený denní příjem, aby nedošlo k opačnému efektu. Poradíme vám proto, jak je vhodně zařadit do svého jídelníčku. Pokračovat ve čtení

Cholesterolová dieta: Poraďte si se špatným tukem vlastními silami

Zvýšený cholesterol může znamenat vcelku velké zdravotní komplikace. Naštěstí se s tímto problémem dá bojovat úpravou jídelníčku, kdy se dodržuje cholesterolová dieta. Pokračovat ve čtení

Banánová dieta nejen pro aktivní lidi

Milujete banány? Pokud jste přikývli, pak zajásejte. Věděli jste, že můžete díky stravě bohaté na banány rozhýbat své hubnutí? Jestliže ne, tak čtěte dál a my vám poradíme s jídelníčkem při banánové dietě. Pokračovat ve čtení

Jarní dieta: Vychutnejte si sílu cibulky a mladých kopřiv

Jaro se velice rychle blíží, doslova už ťuká na dveře. Po zimě býváme trochu zpohodlnělí a rozjedení. Ať chceme či ne, nejspíš budeme mít problém dostat se do jarního oblečení, protože jsme přes zimu nějaký ten kilogram přibrali. Nastává proto nejvyšší čas na jarní očistu spojenou s dietou. Nový život, s nímž je jaro úzce spojeno, k tomu přímo vybízí. Pokračovat ve čtení

Chci jídelníček ZDARMA

1 660 199 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?