Jak zhubnout ve 40 letech? Dejte si pozor, ať se z vaší postavy nestane ohromné jablko

Jak se říká, věk je jen číslo a každý je tak mladý, jak se sám cítí. Proto i hubnutí s přibývajícím věkem nemusí být pohroma, stačí pouze chtít a jít na to správně. My vám proto cestu ke zdravému hubnutí ukážeme.

S přibývajícím věkem je bohužel hubnutí složitější. Když je vám dvacet, hubne se docela snadno, protože se neustále hýbete, jste aktivní. Tělo je také správně nastartované, dobře spaluje, a tak se snáze ztratí i nějaký ten hřích, kterého se dopustíte. O deset let později už je situace horší, kilogramy přibývají. Kolem čtyřicítky už to pak někdy může být i boj o každé shozené deko.

Jak hubnout ve čtyřiceti letech, aby to šlo snáze?

Množství svalstva ubývá

Mějte na paměti, že kolem čtyřicítky už ztratíte za deset let klidně i 10 % své svalové hmoty, což samozřejmě hraje nezanedbatelnou roli ve snížení vaší tělesné kondice. Nejde ale samozřejmě jenom o kondici, ale i o spalování. Pokud nahlédnete do odborné literatury, která se týká hubnutí, zjistíte, že svaly, a to i v případě, kdy jsou naprosto v klidu, dokážou spalovat energii. Jinými slovy, čím víc svalů máte, tím lépe pro vás. Mnohem lépe spalujete.

Jakmile ale svalstvo začne ubývat, odbouráváte přijatou energii mnohem hůře. Proto je dobré pravidelně sportovat a udržovat si tím svalový aparát v optimální kondici. Budete-li svaly trénovat, jejich úbytek bude mnohem menší. Proto pokud jste ještě s žádnou pravidelnou sportovní aktivitou nezačali, pusťte se do toho. I když začnete teprve teď, máte šanci úbytek svalové tkáně zpomalit.

Vsaďte na silový trénink

Pro posílení svalů je důležitý silový trénink. S jeho pomocí budete schopni postupně obnovit svalovou tkáň. Není třeba hned v posilovně zvedat těžké činky, posilovat se dá například s vlastní vahou těla, k tomu navíc nepotřebujete žádná složitá zařízení a posilovací stroje. Zpevňujete si navíc Core, tedy hluboký stabilizační systém, čili svalstvo obepínající páteř, což je velice důležité.

Odhad odborníků říká, že pro optimální zachování tělesné kondice je ideální praktikovat zhruba 30 minut nějakého kardio cvičení denně a dvakrát do týdne zkusit posilovací cvičení. Právě aerobní cvičení vám pomůže v tom, aby problematické partie, především břicho, ale také zadeček a stehna dále nerostly. Důležité je najít si takové cvičení, které pro vás bude zábavou, nebudete se do něj nutit. Po čtyřicítce už jste dostatečně zralí, abyste věděli, co od života chcete, a tedy i jaké cvičení vám udělá radost.

Dietním experimentům se vyhněte

V souvislosti s tím, jak ubývá množství svalů, přibývá tuku na břiše a v jeho okolí. Právě v tomto věku se postava mnoha lidí začíná podobat jablku, protože tuk se usazuje právě v těchto problematických partiích. Ovšem není třeba jenom nečinně přihlížet. Stojí za to se tloustnutí aktivně postavit. Jak? Rozhodně zapomeňte na nárazové jednostranné diety, založené například na tom, že jíte pouze jednu potravinu a na další zapomínáte. Podobné experimenty jsou pro váš metabolismus vysloveně škodlivé.

I ve dvaceti letech nadělají podobné akce více škod než užitku, ale díky plně nastartovanému organismu se s nimi snáze vypořádáte. O dvacet let později je to ale už mnohem horší. Pokud bude mít tělo nedostatek, bude sahat do rezerv, tedy i do svalů. A to nesmíte připustit. Dost na tom, že ztrácíte svaly věkem, nenechte si je ještě ničit nevhodnou životosprávou.

Pravidelné porce udržují metabolismus

Ve výsledku drastickou dietou nejenom nezhubnete, ale naopak riskujete nejenom jojo efekt, ale také rozhození metabolismu. Jste totiž ve věkové fázi, kdy je váš metabolismus už pomalejší než před dvaceti či deseti lety. Bude mu proto trvat mnohem déle, než se vrátí do svých zajetých kolejí před drastickou dietou.

Nízkým kalorickým příjmem také metabolismus ještě více zpomalujete, můžete ho zabrzdit klidně až o třetinu. Prostě ve čtyřiceti letech si musíte všímat jídelníčku mnohem více, než kdykoli předtím. Dbejte na konzumaci menších porcí v pravidelném intervalu, to udrží váš metabolismus v optimálním tempu. Je totiž bohužel faktem, že zpomalující se metabolismus toho zpracuje méně (může to být například až o 800 kcal denně) a má snahu více ukládat do zásob.

Doplňujte vápník

V tomto věku dochází také k hormonálním změnám. Ženám také přibývá problém s klesající hladinou estrogenu. Tato skutečnost má vliv na celou řadu funkcí v lidském těle. Dochází k řídnutí kostí. Jak už bylo zmíněno výše, tuk se hromadí na břiše. V souvislosti s blížícím se přechodem si proto žena musí hlídat svoji postavu více, než v minulých letech, jinak může dojít k situaci, že začne více přibírat.

Také je důležité zásobovat tělo živinami, tedy minerálními látkami, především vápníkem, který pomáhá při řídnutí kostí. Proto zařaďte do svého jídelníčku potraviny s obsahem vápníku, například mléčné výrobky, překvapivě velké množství vápníku najdete třeba v máku, ale také v mase.

Jezte fazole, budete mít dostatek fytoestrogenů

Snažte se přeorientovat na zdravější jídelníček s větším podílem zeleniny, ovoce, ryb, drůbežího masa. Za každou pozitivní změnu k lepšímu vám v budoucnosti vaše tělo a zdraví poděkuje. Vzhledem k tomu, že ženské tělo kolem čtyřicítky bojuje s poklesem hormonů, je dobré zařadit do jídelníčku potraviny s obsahem fytoestrogenů, které pomohou uklidnit hormonální rovnováhu. Najdete je například v luštěninách, v sóje, sezamovém a lněném semínku, rýži, brokolici či česneku nebo ořeších. Někteří dietologové považují za poměrně kritické období u žen věk kolem 45 let, kdy může dojít k nárůstu hmotnosti. Na to je třeba být předem připravená a hlídat si jídelníček a aktivně se hýbat.

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

 
Chci jídelníček ZDARMA

1 170 451 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?