Počítání kalorií není při hubnutí samospasitelné

Je samozřejmé, že při hubnutí snižujete kalorický příjem, ale vždy se zamyslete také nad skladbou své stravy, aby i při nižším kalorickém příjmu vaše tělo dostalo všechny živiny, které potřebuje.

Diety jsou obvykle postaveny na přesném vyjádření kalorického příjmu. Když budete chtít zhubnout a obrátíte se na odborníka na diety, vystudovaného dietologa pracujícího třeba v nemocnici nebo na lékařském středisku, ale i výživového specialistu v nutriční poradně, určitě s vámi bude mluvit o kalorickém příjmu.

Jenže to není všechno. Vyplatí se na svoje stravování podívat z různých pohledů a nedržet se striktně jenom jednoho.

Přemýšlejte, jaké kalorie jíte

Samozřejmě, že jsou kalorie v potravinách velmi důležité. Pomáhají určit, kolik vám které jídlo dodá energie. Pokud se na chvíli ponoříte do kalorických tabulek, v praxi si ověříte staré známé pravdy, například, že zelenina má naprosto minimální množství kalorií a je možno ji konzumovat v podstatě podle libosti, zatímco třeba sladkosti jsou velmi kalorické.

Ovšem počítání kalorií není samospasitelné. Pokud je vaším cílem zdravé hubnutí, neměli byste přemýšlet jenom o tom, kolik kalorií sníte, ale také o jaké kalorie půjde. Jinými slovy kalorie z chutného jídla bohatého na vitamíny a minerály, s přiměřeným obsahem sacharidů, bílkovin a tuků, mají pro tělo úplně jiný význam, než kalorie ve stejné hodnotě, které nenabízejí výživný obsah.

Máte tři možnosti

Abyste měli jasněji v tom, co tím chceme říct, zkusíme příklad. Chcete si dát brambory. Stojíte před volbou, zda je sníst třeba samotné vařené bez ničeho, nebo si dát zapečené brambory se šunkou, klobásou, smetanou a vejcem, případně zapečené brambory se zeleninou (hrášek, kukuřice, mrkev, brokolice) a kousky dietní kuřecí šunky a netučného sýra.

První jídlo bude co do počtu kalorií nejpříznivější, protože se jedná o samotné brambory, ovšem není už nejvhodnější z pohledu zdravé výživy. Zapomínáte na bílkoviny, tuky, vitamíny a minerály. Toho všeho je v samotných bramborách pomálu. Najdete v nich sice třeba vitamíny A, B a C, vápník, hořčík nebo draslík, ale bílkovin či kvalitních zdravých tuků naprosté minimum. Největší podíl připadá na sacharidy.

Výživová hodnota popisovaného pokrmu je tedy nízká, i když jde pečlivě propočítaný příděl kalorií. Trojpoměr bílkovin, sacharidů a tuků, který byste měli v jídle dodržovat, zde není naplněn. Navíc samotné vařené brambory sníte spíše s odporem, příliš si na nich nepochutnáte a budete mít proto brzy znovu hlad. Pocit hladu pak zaženete tím, že slupnete ještě něco dalšího. Vašemu tělu prostě budou chybět určité látky a řekne si o ně. Je třeba totiž myslet i na psychiku, která je u hubnutí také velmi důležitá. Když si na jídle nepochutnáte, nebudete vnitřně sytí a spokojení. Celé počítání kalorií pak bude spíše kontraproduktivní.

Bombě plné tuků se vyhněte

Druhé jídlo, zapečené brambory doplněné klobásou, sýrem, smetanou a vejcem, představuje skutečnou kalorickou bombu. Obsahují sice nějaké bílkoviny (smetana, vejce, maso z klobásy), ale také ohromné množství nezdravých tuků (tučná smetana, vejce, tučná klobása). Zdravé tuky tu nenajdete žádné.

Navíc množství soli v tomto jídle určitě převýší doporučovanou denní dávku. Klobása bude totiž zcela určitě slaná, stejně tak sýr a určitě si neodpustíte také posolení brambor. V tomto případě nepřinesete tělu nic pozitivního, jenom ho zbytečně zatížíte tuky a sacharidy, takže ani trojpoměr nebude ve správných hodnotách. Musíme upozornit, že také pokulhává dávka minerálů a vitamínů. Proto se tomuhle jídlu obloukem vyhněte.

Zlatá střední cesta dodržuje trojpoměr

Poslední jídlo, tedy zapečené brambory se zeleninou a kousky dietní šunky a netučného sýra, má sice v porovnání s vařenými brambory vyšší kalorické hodnoty, ale jedná se o nejlepší řešení. Omezujete zde nezdravé tuky, přitom ale tělu dodáte bílkoviny (netučný sýr, dietní kuřecí šunka), sacharidy (brambory). Bonusem je velký příděl vitamínů, minerálů a vlákniny skrytý v zelenině.

Tato třetí varianta jídla je proto nejvhodnější. Je zlatou střední cestou a potvrzením toho, že ty nejnižší kalorické hodnoty nemusí vždy být tím nejsprávnějším řešením. Vždy je třeba se dívat na stravování jako na celek, komplexně. Ideální volbou je pestrý jídelníček zahrnující všechny složky, tedy jak sacharidy, tak i bílkoviny a tuky, ale vitamíny, minerály a vlákninu.

Vaše tělo musí dostat všechny živiny, které potřebuje

Je důležité znát také svůj metabolismus a vědět, jaké potraviny jsou pro vás dobře stravitelné a s jakými se vaše tělo naopak potýká. I to hraje větší roli, než přísný propočet kalorií.

Také je třeba počítat s tím, že příjem tekutin ovlivní metabolické procesy. Zrychluje trávení. Proto je třeba si dávat pozor na dodržování pitného režimu, dále na konzumaci dostatečného množství vlákniny (podporuje trávení, zasytí na delší dobu a tím pomáhá hubnout). S tím vším je třeba počítat.

Je samozřejmé, že při hubnutí snižujete kalorický příjem, ale vždy se zamyslete nad skladbou své stravy, aby i při nižším kalorickém příjmu vaše tělo dostalo všechny živiny, které potřebuje.

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

 
Chci jídelníček ZDARMA

1 169 304 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?