Bezlepkový jídelníček

Bezlepkový jídelníček je dnes velmi častý pojem. Celiaků, tedy osob s nesnášenlivostí lepku přibývá. Nicméně i zdravý člověk, který se chce detoxikovat od lepku a bílkoviny, která je obsažena v pšenici, žitu či ječmeni, si může vyzkoušet bezlepkový jídelníček a jeho působení.

Bezlepková dieta

Prozatím je bezlepková dieta jediným řešením pro nemocné celiakií, kteří se snaží zbavit vleklých a nepříjemných zdravotních potíží. Funguje ale bezlepkový jídelníček na hubnutí pro běžné lidi?

Odpověď je zcela zřejmá. Jelikož se nahradí lepek prosem, bramborami, rýží nebo kukuřicí, výsledky musí být znatelné. V rámci zdravého bezlepkového jídelníčku s výrobky z mouky vynecháváte ve stravě také významný podíl jednoduchých sacharidů.

Právě ty mají velký podíl na tloušťce. V zásadě se pak bezlepková dieta svým složením podobá nízko-sacharidové dietě, při které shazujete díky omezenému příjmu cukrů.

Bezlepková dieta je považovaná za tzv. bílkovinovou, protože se doporučuje konzumovat hodně mléčných produktů a masa. Pro vyváženost jsou přítomny také sacharidy v podobě ovoce a zeleniny. Za vhodné přílohy k obědu si můžete dopřát rýži, pohanku, jáhly, brambory nebo luštěniny.

Princip bezlepkového jídelníčku

Zdravý bezlepkový jídelníček nesmí obsahovat žádné obiloviny, které obsahují lepek tj. pšenici (včetně špaldy!), kamut, žito, žitovec, ječmen, řadu odrůd ovsa a veškeré potraviny, které jmenované obilniny obsahují. Důležité je dávat pozor na různé detaily. Např. francouzské brambory bývají bezlepkové, zapékací mísa však nesmí být vysypaná strouhankou a použitá uzenina musí být bez lepku.

Potraviny obsahující lepek

  • pečivo
  • těstoviny
  • krupice
  • kroupy
  • ovesné vločky
  • cereálie
  • potraviny, kde se přidává pšeničný škrob
  • cukrovinky

Bezlepkový jídelníček vyžaduje zařazení bezlepkových receptů a tím i velkou úpravu stravy. Musíte nahradit zdroje vlákniny, minerálů a vitamínů, které čerpáte například z celozrnné mouky jinak, tedy zeleninou, ovocem, luštěninami atd.


Čím nahradit klasickou mouku a výrobky z ní?

Pokud se bojíte, že jídelníček nebude obsahovat žádné pečivo, či luštěniny, není důvod k panice. V dnešní době už lze naštěstí celkem běžně sehnat bezlepkovou mouku a výrobky z ní.

Bezlepková mouka se vyrábí z přirozeně bezlepkových surovin, například z pohanky nebo kukuřice, a je možné z ní upéct chleba či jiné sladké i slané pečivo. Je také vhodná k zahušťování omáček a polévek, a dá se přidat jako náhražka všude tam, kde se používá klasická pšeničná mouka.

Bezlepkový jídelníček pro děti

Bezlepkový jídelníček může dodržovat dospělý stejně tak jako dítě. Důležité je dodržet všechny zásady a pravidla, které obsahuje. S bezlepkovými recepty pro své potomky ale opatrně. Odborníci se obávají a spekulují, že omezení lepku u zdravého dítěte ve velké míře, může vyvolat anti-alergickou reakci. Ta v pozdějším věku může vyvolat alergii na lepek či jinou chorobou.

Pokud dítě již celiak je, situace je naprosto opačná. Dodržování bezlepkového jídelníčku je naprosto zásadní a nesmí jej porušovat.

Vzorový bezlepkový jídelníček na týden

Pondělí

Snídaně: Palačinky z pohankové mouky podávané s řeckým jogurtem a ovocem

Svačina: Domácí energetické tyčinky z bezlepkových ovesných vloček se sušeným ovocem

Oběd: Kukuřičné tortilly s uvařeným vejcem a fazolkami        

Večeře: Zeleninový salát s červenou čočkou a zakysanou smetanou

Úterý

Snídaně: Míchané vejce se špenátem a bezlepkovým pečivem

Svačina: Tvrdý sýr, vlašské ořechy, rukola a rajčata

Oběd: Placky z kukuřičné s kuřecím masem a houbami

Večeře: Rizoto z bílé rýže se zeleninou

Středa

Snídaně: Quinoová kaše s ovocem

Svačina: Bezlepkové pečivo, šunka, sýr, zelenina

Oběd: Těstoviny z rýžové mouky s cherry rajčátky a medvědím česnekem

Večeře: Bramborový bezlepkový knedlík, dietní výpečky, špenát

Čtvrtek

Snídaně: Bezlepkový celozrnný chléb s krůtí šunkou

Svačina: Ovocná přesnídávka nezahušťovaná

Oběd: Dušený losos, brambory, zeleninový salát

Večeře: Rizoto z neloupané rýže


Pátek

Snídaně: Vaječná omeleta, bezlepkové pečivo

Svačina: Pudink z chia semínek s ovocem

Oběd: Králík na divoko, bezlepkové těstoviny

Večeře: Zeleninový salát s grilovaným kuřecím masem


Sobota

Snídaně: Jáhlová kaše

Svačina: Křehké chlebíčky s avokádovou pomazánkou

Oběd: Hovězí plátek na houbách, rýže

Večeře: Pečený losos, grilovaná zelenina

Neděle

Snídaně: Bezlepkový chléb, šunka, sýr, ředkvičky

Svačina: Bílý jogurt s rozinkami a banánem

Oběd: Špagety s houbovou omáčkou, zelný salátek s křenem

Večeře: Grilované kuřecí maso s rajčatovým chutney a brambory


24.08.2018

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

Chci jídelníček ZDARMA

2 267 781 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?