Antioxidanty a volné radikály: Jak působí v našem těle?

V současnosti proti vám hraje roli spousta faktorů, které způsobují oxidační stres. Je to především nevhodná strava s velkým podílem chemických látek a malým množstvím čerstvých potravin, ovoce a zeleniny. 

Dalšími negativními vlivy je i to, že se například minimálně pohybujete na čerstvém vzduchu a konzumujete spoustu látek, které nepříznivě ovlivňují vaše zdraví, jako například kofein, alkohol nebo nikotin. Trpíte příliš velkým pracovním vytížením.

V důsledku všech popisovaných negativ se vám v těle hromadí volné radikály, které poškozují organismus. Proto ke svému životu nezbytně potřebujete antioxidanty.

V pozadí civilizačních nemocí stojí oxidační stres

Právě antioxidanty dokážou zkrotit volné radikály ve vašem těle. Zabraňují jejich rejdům. Pokud v organismu stoupne množství volných radikálů, dochází k již zmiňovanému oxidačnímu stresu. Ten způsobuje stárnutí buněk, poškozuje jejich struktury až na buněčné úrovni. Dochází k oxidaci bílkovin, mutaci DNA.

Pokud podtrhnete a sečtete všechny tyto vlivy, zjistíte, že v důsledku oxidačního stresu dochází ke vzniku civilizačních nemocí. Proto je nutné mít ve svém těle dostatečné množství antioxidantů, které vám v boji proti volným radikálům pomohou.

Volné radikály napadají buňky

Jak vlastně můžeme volné radikály definovat? Z chemického pohledu jde o velmi reaktivní atomy nebo ionty kyslíku nebo dusíku. Mají jeden či více volných nespárovaných elektronů, a proto se snaží si k sobě nepárový elektron přitáhnout, sloučit se s nějakou buňkou ve svém okolí. Může to být buňka svalová, kostní i tuková. Tím volné radikály likvidují jak proteiny, tak i sacharidy nebo mastné kyseliny, tedy lipidy.

Napadená buňka zdravé tkáně působením volného radikálu sama přijde o elektron. Stává se tím pádem nestabilní. Klidně se proto může následně i rozpadnout a proměnit ve volný radikál. Není vyloučeno, že může dojít i k řetězové reakci.

Snažte se omezit reaktivitu

I v naprosto zdravém lidském organismu se volné radikály do určité míry vyskytují. Jsou důsledkem metabolických procesů, které v těle probíhají. Jejich působení není vždy jenom negativní. Například plní svoje úkoly při autoimunitních reakcích, dokážou hubit bakterie, nebo také nádorové buňky, dokonce někdy místně suplují i hormony. Ovšem důležité je, aby jejich koncentrace byla omezená. Když je jich příliš mnoho, rovnováha mezi antioxidanty a volnými radikály se poruší a to je nebezpečné.

Jaké nemoci dnes lékaři spojují s působením volných radikálů?

  • Rakovinu
  • Vysoký krevní tlak
  • Infarkt myokardu
  • Diabetes
  • Žaludeční vředy
  • Crohnovu chorobu
  • Jaterní nemoci
  • Alzheimerovu chorobu
  • Parkinsonovu chorobu
  • Zánětlivé procesy

Vybudujte si zdravý pestrý jídelníček

Naštěstí se můžete i vy sami snažit množství volných radikálů ve svém těle omezit. Jak? Vybírejte si zdravé potraviny pro antioxidanty. I když máte málo času, je důležité, jaké složení bude mít vaše strava. Vytvářejte si pestrý jídelníček. Především ovoce a zelenina obsahuje velké množství antioxidantů, které na váš organismus působí doslova blahodárně.

Jaké antioxidanty znáte?

Vyjmenujeme alespoň ty nejznámější:

  • Vitamín E
  • Karotenoidy
  • Vitamín C
  • Selen
  • Zinek
  • Mangan
  • Měď

Existují dva druhy antioxidantů, a sice přirozené dostupné v běžných potravinách a potom vyrobené uměle. Samozřejmě, že nejlepší jsou ty přírodní.

Zajistěte si ochranu před civilizačními vlivy

Antioxidanty v potravinách dokážou významně pomoci při ochraně lidského těla proti volným radikálům. Umí volné radikály stabilizovat, zajistit, že už nebudou tak reaktivní. Jednoduše se s nimi buď rozdělí o vlastní elektron, nebo také dokážou nastartovat enzymy v organismu, aby plnily svoji funkci.

Proto je zdravá strava tak důležitá. Pomáháte tím organismu, aby se snáze vypořádat s negativními civilizačními vlivy.

Kde najdete antioxidanty?

  • V zelenině – nejvíc jich je například v červené řepě, špenátu, či brokolici
  • V ovoci – především v lesním ovoci jako jsou maliny, ostružiny či borůvky, ale také v třešních či černém rybízu
  • V různých exotických plodech – třeba goji či avokádo
  • V bylinkách jako například máta nebo šalvěj
  • V nápojích – v zeleném čaji

Dodržujte zdravý životní styl

Jak nejlépe postupovat proti příliš velkému množství volných radikálů? Především kvalitní stravou připravovanou z čerstvých nekonzervovaných surovin, plnou ovoce a zeleniny. Dále pohybem na čerstvém vzduchu, omezením alkoholu, kouření a kofeinu, dostatečným množstvím relaxace a duševní hygieny. Všechna tato pravidla se dají stručně shrnout do pojmu zdraví životní styl. Rozhodně ho proto nepodceňujte, ale snažte se ho dodržovat.

Vyzkoušejte detoxikační jídelníček na 28 dní

E-book plný receptů pro správnou detoxikaci, podívejte se.

Jak správně detoxikovat

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

 

Kam dál?

Jídelníček proti celulitidě: Jak se zbavit pomerančové kůže?

Velkou část žen začne dříve nebo později trápit celulitida. Dolíčkovitá kůže připomínající kůru pomeranče není jenom estetický problém. Spousta žena sahá po drahých kosmetických přípravcích, ovšem ne všechny vědí, že tyto potíže můžete hodně ovlivnit správnou stravou. Pokračovat ve čtení

Chcete se vyhnout rakovině? Konzumujte ovoce a zeleninu se slupkou

Konzumujete celkem s pravidelností velké množství zeleniny či ovoce a každý plod bez rozmyslu zbavujete jeho slupky? Pak čtěte dále, neboť vám vysvětlíme, proč to tak nedělat a většinu druhů jíst i s výživným obalem plným pro tělo prospěšných látek. Pokračovat ve čtení

Jídlo, po kterém zaručeně usnete: Projezte se k dobrému spánku

Máte-li pravidelné potíže s usínáním a nevíte si rady, co by to mohlo způsobovat, možná bude příčinou vaše stravování. Je totiž velmi důležité, co během dne a především před spaním jíte. Upravte tedy svůj jídelníček a vyspěte se dorůžova. Pokračovat ve čtení

 
Chci jídelníček ZDARMA

1 254 771 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?