Goji: Plody kustovnice čínské pomáhají i při hubnutí

Goji se říká plodům rostliny kustovnice čínské, která se už dlouhá staletí pěstuje po celé Číně a v oblastech Himalájí, v dnešním Nepálu a Tibetu. 

Díky svým velmi příznivým účinkům na lidské zdraví se považuje za skutečné zlato v oblasti lékařství a to především v čínské medicíně. Má široké užití a nezanedbatelným pomocníkem se stala i v oblasti hubnutí.

Bobule podobné šípkům

Červené plody goji zřejmě Středoevropanům budou připomínat šípky. Svádí k tomu jejich barva i tvar. Ovšem pokud plody usušíte, a v této podobě se s nimi setkáte nejčastěji, budou připomínat spíše rozinky. Kustovnice čínská je mezi odborníky známá pod svým latinským názvem Lycium chinese a nebo pod už zmiňovaným goji.

Chuť goji je příjemná a spíše sladká nebo sladkokyselá. Číňané ji už dlouho považují za samozřejmou součást svého jídelníčku. Snaží se maximálně využít jejího příznivého působení na organismus. Bobule goji se z Číny postupem času rozšířily i do zbytku světa. 

V čem goji pomáhá lidskému zdraví?

Především dokáže účinně podporovat imunitu organismu, pomáhá snižovat krevní tlak a díky bobulím se zlepšuje krvetvorba. Pozitivně působí také na léčbu astmatu. Zajišťuje regeneraci organismu v případě, že konzumuje příliš velké množství alkoholických nápojů. Má dobrý vliv dokonce i na kožní potíže v podobě lupénky. Zlepšuje také ostrost zraku, snižuje únavu a podráždění očí. Velmi podstatné je i to, že pomáhá ledvinám a játrům, zprůchodňuje je. Užitečná je i při cukrovce nebo bolestech. Zároveň dokáže zpomalovat procesy spojené se stárnutí a mnohdy proto bývá označována jako superpotravina a rostlina mládí.

Blahodárné účinky

  • posiluje činnost jater a ledvin
  • napomáhá udržet normální hladinu cukru a tuku v krvi a snižuje cholesterol
  • posiluje a zlepšuje zrak, zklidňuje podrážděné oči
  • působí proti chronickému kašli
  • mírní různé alergické projevy
  • pomáhá i při kožních potížích - může omezit rozšiřování lupénky
  • působí protizánětlivě
  • zlepšuje kvalitu spánku
  • je účinným prostředkem při neplodnosti
  • podporuje sexuální funkce a léčí sexuální dysfunkce
  • zlepšuje pevnost šlach a nehtů, posiluje kosti a svaly
  • zlepšuje činnost střev
  • napomáhá ke snížení váhy
  • vylaďuje menstruační cyklus, pomáhá při menopauze
  • může pomoci od ranní nevolnosti během těhotenství

Bohatý zdroj vitamínů i minerálů

Jaké látky goji vlastně obsahuje? Jak už napovídá červená barva bobulí, nachází se v nich velké množství betakarotenu, z čehož vyplývá zmiňované působení na lidský zrak a pokožku a jejich choroby. Dále je zde velké množství vitamínu C (uvádí se, že dokonce pětiset násobek v porovnání s pomeranči), ten dokáže účinně posilovat obranyschopnost lidského organismu a imunitní systém.

Nezanedbatelné jsou vitamíny A, B1 a B2 a E, polysacharidy a také aminokyseliny. Z této skupiny v plodech najdeme i esenciální aminokyseliny, které si lidské tělo nedokáže samo vyrobit, a proto je potřebuje dodávat zvenčí. Bobule poskytují tělu i řadu nezbytných minerálů, mezi které patří zinek, selen i železo, vápník, fosfor.

Správné užívání a dávkování

Pokud se rozhodnete bobule a jejich účinky vyzkoušet, musíte si nejprve přesně ujasnit, jak správně užívat goji. Neexistuje žádné vědecky stanovené dávkování této plodiny. Vždy ale berte v úvahu, že jde o doplněk stravy pro zlepšení zdravotního stavu, nikoli náhradu stravy a tomuto faktu přizpůsobte množství bobulí.

Goji můžete jíst v podobě čistého nebo také sušeného ovoce. Zároveň je ale v nabídce i šťáva z goji, nebo také prášek či kapsle. Záleží na tom, jaká forma vám bude nejlépe vyhovovat. Říká se, že pro děti do věku přibližně deseti let stačí pokrýt denní potřebu vitamínů a minerálů hrst goji. Pro starší děti a dospělé se obvykle doporučuje asi 30 bobulí denně.

U nás bez potíží v obchodech se zdravou výživou sušené plody goji zakoupíte. Pokud byste měli zájem o čerstvé plody, nezbývá, než si vlastními silami rostlinu vypěstovat.

Dokáže goji shazovat přebytečná kila?

Goji a hubnutí spolu úzce souvisí. Proč je dobré zobat goji při dietách? Její složení je nutričně dobře vyvážené, proto se hodí i při různých metabolických poruchách. Obsahuje hodně vlákniny, až 21 % a díky tomu dojde k zasycení. Nebudete proto trpět hladem, žaludek po snězení goji bobulí vyšle mozku signál, že už má dost a po delší dobu nepotřebuje žádnou potravu.

V neposlední řadě má goji vliv na stres. Pomáhá zlepšit obranu organismu proti němu a tím pádem se dostáváte i do větší duševní pohody. V takové náladě se také mnohem lépe hubne. Je totiž všeobecně známo, že stres je nepřítelem snahy o shazování kilogramů.

Hubnutí s goji je zdravé, protože vaše tělo dostává všechny potřebné látky pro svůj rozvoj. Úpravou metabolismu, ke které goji přispívá, dochází ke zlepšení spalování. Díky změně životního stylu a zařazení plodů kustovnice do jídelníčku, se vám podaří snižovat tukové zásoby, aniž by vaše tělo nutričně strádalo. Výhodou goji je i skutečnost, že má nízký glykemický index a tudíž utlumuje hlad a chuť na jídlo.

Má goji nějaké vedlejší účinky?

Závažnější komplikace při konzumaci goji nebyly pozorovány. Ovšem pokud to budete s její mírou přehánět, může dojít k zažívacím potížím. Příliš se také nedoporučuje kustovnici jíst krátce před spaním, protože může způsobit nespavost. V případě, že se budete držet dávky, která nepřevýší 30 bobulí denně, nemusíte se ničeho bát.

Konzumaci goji proto lze jenom doporučit.

05.07.2018

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam dál?

Snadné hubnutí s chia semínky

04.07.2018

Chia semínka obsahují hodně živin a současně velmi málo kalorií. Ne nadarmo se jim také říká superpotravina. Znáte veškeré výhody a účinky tohoto hubnoucího zázraku? Pokračovat ve čtení

Zhubněte díky zdravým tukům

29.09.2016

Máme pro vás několik pádných argumentů, proč byste se při hubnutí a zdravém životním stylu neměli bát tuků ve svém jídelníčku. Čtěte dál... Pokračovat ve čtení

Potraviny a jejich glykemický index

27.08.2018

Možná jste už od výživových odborníků slyšeli, že byste měli do svého jídelníčku zařadit potraviny s nízkým glykemickým indexem, protože jsou zdravější. Málokdo ale přesně ví, co si vlastně má pod pojmem glykemický index potravin vlastně představit. Proto tento pojem vysvětlíme a popíšeme vám, k čemu je dobré jeho hodnoty znát a řídit se jimi při sestavování jídelníčku. Pokračovat ve čtení

Paleo jídelníček

08.08.2018

Co je paleo strava? Návrat člověka zpátky do doby kamenné. Základem paleo jídelníčku je stejná strava, jakou lidé jedli v pravěku, tedy tepelně upravené maso a různé plody. Pokračovat ve čtení

Jak poznat kvalitní bílý jogurt

07.08.2018

Jogurt je mléčný kysaný výrobek, proč to zde píši? Jogurtů je na českém trhu velký výběr, což je zajisté skvělá zpráva. Otázkou však zůstává, zdali jsou všechny jogurty kvalitní a zda to jsou stále ještě jogurty, když se do nich přidává hromada cukru, zahušťovadel a dalších ingrediencí. Pokračovat ve čtení

Chci jídelníček ZDARMA

2 262 929 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?