Nezapomínejte na zdravé domácí české potraviny

Není nad voňavé čerstvé suroviny, ze kterých lze připravit zdravé jídlo. Navíc pokud jsou potraviny od českých farmářů či výrobců, je takový pokrm dvojnásob chutný.

Každou chvíli se v oblasti zdravého stravování objeví nějaká žhavá exotická novinka. Můžeme jmenovat třeba chia semínka z šalvěje hispánské nebo, goji, plod kustovnice čínské. Nikdo nemůže ani na chvilku zpochybňovat jejich přínos pro zdravý životní styl. Ovšem jejich nevýhodou je většinou poměrně vysoká cena. Není divu, protože tyto potraviny k nám většinou putují z velké dálky a jejich cestu k nám, konečnému spotřebiteli musí prostě někdo zaplatit.

Proto se zkusme zamyslet nad tím, jestli i v domácích luzích a hájích nemáme nějaké výživově hodnotné potraviny, které by nás vyšly na zlomek ceny exotických plodů. Odpověď zní: ano, máme.

Správné stravování začíná při nákupech

Zdravý životní styl začíná už při nákupech. Češi už jsou ochotní si za kvalitu potravin připlatit. Podle studie z minulého roku tak činí už sedm z deseti Čechů. Lidem zkrátka už není jedno, co jedí. Stále více sázejí na čerstvé přírodní potraviny z místních zdrojů.

Proč? Mají jistotu původu. Vědí tedy jak a kde, tedy za jakých podmínek byla potravina vyrobena nebo vypěstována. Mohou se tak spolehnout, že skutečně obsahuje látky, které jsou v ní deklarovány. A to je neocenitelné plus.

Navíc žijeme ve středoevropském prostoru, kde jsme za dlouhá staletí zvyklí na určité plodiny. Náš žaludek, trávicí systém je přijímá bez potíží a umí je zpracovat. Ochutnáme-li nějakou exotiku, je bezesporu zajímavé zpestření jídelníčku, ale může stát, že naše trávicí soustava si s tím nedokáže tak úplně poradit.

Farmářské trhy nabízejí čerstvou lokální produkci

Kde nakupovat? V mnoha českých městech se v posledních letech vyrojily farmářské trhy, na kterých dostanete české ovoce a zeleninu, ale třeba i vajíčka, maso, těstoviny, sýry… Prostě čerstvé, chutné a zdravé zboží od místních výrobců.

Vyplatí se tam nakupovat, i když i tady je samozřejmě třeba sledovat kvalitu, prověřovat si pěstitele i výrobce. Platí ovšem, že dobré zboží se prodává samo. Přesvědčíte-li se o kvalitě, budete se k danému výrobci nebo pěstiteli vracet.

Spousta trhů pořádá také různé tematické akce. Například když je sezóna jahod, dá prostor pěstitelům tohoto chutného ovoce a přidá třeba kreativní kuchařskou dílničku na téma, co všechno se s jahodami dá dělat. Lidé se tak mohou inspirovat i v případě, že sami nepatří mezi kuchařské nadšence.

Vsaďte na sezónní zeleninu

Díky farmářským trhům se mezi lidmi zvýšil zájem o českou zeleninu a ovoce. Na výsluní se tak vrátil například chřest nebo dýně. Třeba v případě dýní si mnoho lidí myslelo, že se dají pouze nakládat. To je ale omyl. Z dýně se dají připravit skvělé polévky, hodí se do sladkých koláčů, ale třeba i do rizota, ragú, dušené kostky z dýně jako příloha k masu. Jejich využití je všestranné, stačí jenom najít odvahu a vyzkoušet to.

Stejně tak chřest může být vynikající surovinou pro vaření polévek. Dá se ovšem i zapékat, nebo péct, může být součástí salátů. Na trzích najdete široký výběr různých druhů salátů od ledového, po římský nebo třeba čekankové puky.

Také česká kořenová zelenina jako mrkev, petržel i celer je z trhu chutnější než kousky s uvadlou natí ze supermarketu. Není nad to uvařit si z ní chutný zeleninový vývar. Proto využívejte sezónní českou zeleninu na saláty a polévky. Pokud si nevíte rady se zpracováním některých druhů, nechte si poradit přímo na trzích.

Dopřejte si ovocné koktejly

Samozřejmě, že na trzích najdete i nabídku čerstvého ovoce. I v tomhle případě využívejte sezónní nabídky. V současnosti třeba probíhá sezóna jahod, rozbíhá se sezóna třešní. Nejlepší je sníst ovoce čerstvé třeba jako chutnou a výživnou dopolední svačinu.

Můžete si také ovoce rozmixovat na chutný koktejl buď jednodruhový nebo v kombinaci s dalším ovocem, nebo třeba se semínky či ořechy na výživné smoothie


Větší množství ovoce se dá zpracovat na domácí marmeládu nebo kompot. Samozřejmě, že se hodí i do koláčů, třeba z třešní je skvělá bublanina. Ovšem samozřejmě nejvíce vitamínů získáte ze syrových plodů.

Proč dávat českému ovoci přednost před zahraničním? Není v tom jen dávka patriotismu, ale i praktické hledisko. Exotické ovoce je třeba trhat v podstatě nezralé, protože má před sebou dlouhou cestu. Pokud by bylo natrháno zralé, dorazilo by k nám shnilé. Tím, že je trháno nezralé chybí mu sluneční záření, které mu dodává chuť a vitamíny.

Vyzrálé české ovoce k vám putuje mnohem kratší dobu, a to je znát na chuti i výživné hodnotě. Nezapomínejte ale ani na lesní ovoce, které si můžete v sezóně zdarma nasbírat v lese. Borůvky jsou skvělým antioxidantem a působí na lidské tělo doslova blahodárně.

Zobejte domácí semínka

V obchodech najdete také kešu či para oříšky. Přitom v českých lískových a vlašských oříšcích najdete spoustu vitamínů a minerálů. Podobně jsou na tom i semínka. Zkuste jako zdravé zobání slunečnicová nebo dýňová semínka z domácích zdrojů, nemusíte hned sahat po chia semíncích, i když jsou velmi populární. Budete-li využívat domácí zdroje, promění se vám jídelníček a překvapivě zjistíte, jaké poklady se vám skrývají za humny.

27.06.2016

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam dál?

Vyzkoušejte tradiční podzimní polévky, které probudí i zlenivělý metabolismus

01.10.2018

Jste také jako většina lidí na podzim nešťastni z každého spadlého listu ze stromu? Cítíte, jak vám s přibývajícími dny ubývá energie? Máme pro vás jednoduché řešení, jak lépe probudit svou ospalou podzimní náladu a podpořit metabolismus. Zařaďte do svého zdravého jídelníčku podzimní polévky, které vás nejen zahřejí.  Pokračovat ve čtení

Jaký jídelníček je vhodný pro zdravý životní styl?

10.09.2018

Při zdravé životosprávě není potřeba mnoho volného času na zdlouhavé vyvařování, ani velké finanční rezervy na nákup potravin, jak si mnozí lidé mohou myslet. Je to pouze o uvědomění si jednoduchých zásad zdravého životního stylu. A my vám teď rádi ukážeme, jaké to jsou. Pokračovat ve čtení

Potraviny a jejich glykemický index

27.08.2018

Možná jste už od výživových odborníků slyšeli, že byste měli do svého jídelníčku zařadit potraviny s nízkým glykemickým indexem, protože jsou zdravější. Málokdo ale přesně ví, co si vlastně má pod pojmem glykemický index potravin vlastně představit. Proto tento pojem vysvětlíme a popíšeme vám, k čemu je dobré jeho hodnoty znát a řídit se jimi při sestavování jídelníčku. Pokračovat ve čtení

Jak poznat kvalitní bílý jogurt

07.08.2018

Jogurt je mléčný kysaný výrobek, proč to zde píši? Jogurtů je na českém trhu velký výběr, což je zajisté skvělá zpráva. Otázkou však zůstává, zdali jsou všechny jogurty kvalitní a zda to jsou stále ještě jogurty, když se do nich přidává hromada cukru, zahušťovadel a dalších ingrediencí. Pokračovat ve čtení

Goji: Plody kustovnice čínské pomáhají i při hubnutí

05.07.2018

Goji se říká plodům rostliny kustovnice čínské, která se už dlouhá staletí pěstuje po celé Číně a v oblastech Himalájí, v dnešním Nepálu a Tibetu.  Pokračovat ve čtení

Chci jídelníček ZDARMA

2 289 806 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?