Záchvatové přejidání

Osoba trpící tímto problémem myslí neustále na jídlo. Považuje ho za velmi důležité a jí i když nemá hlad. Léčí tak stres, nudu, problémy a je pro něj odměnou i útěchou. Osoba jí velké množství jídla a kombinuje vše dohromady – až do té doby, než se přejí. Poté většinou následují výčitky svědomí, pocit znechucení, přemýšlení o hubnutí apod. Může docházet k výčitkám, které vedou k držení diet a zdravějšímu stravování. Toto období většinou trvá jen chvíli a poté opět dochází k přejídání a výčitkám, které vedou k opětovným pokusům o dietu.

Proč je tedy záchvatové přejídání tak velkým problémem? Z jezení se v tomto případě stává návykové chování, slouží jako odměna nebo útěcha. Nejedná se tedy pouze o psychický problém, ale také fyzický.

Jak poznáte, že také trpíte záchvatovým přejídáním?

  • Jídlem zaháníte nudu a osamělost, stres, smutek.
  • Větší množství jídla vám pomáhá při špatné náladě, cítíte se lépe.
  • Zvládnete sníst několik porcí jídla, i přesto, že už jste dávno plní.
  • Běžně se u vás střídá zdravý životní styl/diety s přejídáním.
  • Jídlo vám působí radost.
  • Projevuje se u vás větší a rychlejší konzumace jídla.
  • Máte výčitky svědomí, deprese, jste znechucení, máte pocity viny.

Následky přejídání

  • Selhání ledvin a jater
  • Riziko infarktu
  • Hrozí riziko závislosti na jídle
  • Toxická obezita
  • Deprese

Stejně jako jiné poruchy příjmu potravy, se záchvatové přejídání léčí vyhledáním odborné pomoci; nejlépe psychologa nebo psychiatra. A to zejména v případech, kdy dochází k velkým změnám váhy i hospitalizací. U některých pacientů je totiž možné střídání anorektických období s přejídáním.

Záchvatovému přejídání se dá zabránit plánováním jídla, rozvržením určitého počtu jídel denně. Dostatečným přísunem ovoce, zeleniny a bílkovin. Je důležité si nevyčítat malé chyby, zezačátku je vše obtížnější, ale brzy si zvyknete. Je také důležité naučit se zvládat emoce bez jídla. Najděte si nějaký nový zvyk, kterým nahradíte potřebu jíst, například si běžte zaběhat nebo se projít na čerstvý vzduch. Důležité je vyřešit psychiku, začít mít rád sebe i své tělo. Zjistěte, proč se přejídáte a proč je jídlo tím, co vás uklidní.

Chcete dostávat zajimavé jídelníčky do mailu?

© COPYRIGHT 2020 pestrý jídelníček. ALL RIGHTS RESERVED.