X pádných důvodů, proč pravidelně chodit cvičit

„Nechci a nechci,“ říkáte si možná ve chvíli, kdy vás čeká pravidelná dávka cvičení. Jenže když tu nechuť překonáte, úspěšně si poradíte se svojí vlastní leností a skutečně se ke cvičení dokopete, krátce po té, co jste si zacvičili, se cítíte mnohem lépe a nejen to...

Blahořečíte chvilce, kdy jste se cvičit rozhodli, protože ten nádherný pocit za to stojí? Jste plní endorfinů a už se těšíte na další porci?

Ano, pravidelné cvičení je fajn pro tělo i pro duši. Takže překonejte sami sebe a jděte do toho. Postupem času zjistíte, že si tréninky zamilujete a pokud náhodou nebudete mít možnost tělo protáhnout, bude vám to chybět.

Najděte si pohyb, který vás bude bavit

Motivací ke cvičení může být spousta - chcete zhubnout; dostat se do kalhot, které jste nosili v mládí; vypadat jako vaše oblíbená filmová hvězda; zalíbit se vytouženému protějšku; zlepšit si fyzickou kondici. Velmi důležité ovšem je najít si takovou sportovní aktivitu, se kterou nejenom efektivně protáhnete a posílíte celé tělo, ale především vás bude bavit. Nutit se do neoblíbené aktivity je totiž velice těžké. Když si ale ve sportu najdete ten svůj oblíbený, endorfiny vyplavené do krve po skončeném cvičení budou o to větší.

Každý z nás preferuje jiný druh tréninku, někdo nedá dopustit na kolektivní sporty, jiný upřednostňuje běhání, nebo třeba nordic walking, dámy milují svoje dýchánky spojené třeba s lekcí jógy či jumpingu. Důležité je najít tu svoji parketu. Potom mnohem snáz překonáte prvotní lenost. A jakmile se cvičit rozhodnete a dáte se do toho, postupně bude pohyb pro vás jakousi zdravou drogou. Hýbat se pravidelně třikrát do týdne bude pro vás úplně stejné, jako spát, jíst či dýchat.

Hýbejte se - bojujete tím proti stresu

Pohyb ovšem neznamená jenom hubnutí, i když je naprosto samozřejmé, že s ním se hubne mnohem lépe, rychleji a efektivněji. Nejde ale pouze o to dosáhnout štíhlé postavy, i když právě tento cíl je pro mnoho lidí tím prvním impulsem, proč začít se sportováním. Nelíbí se jim jejich tělo, chtějí vypadat lépe.

Jaksi vedlejším produktem se stává, že začínají mít ze cvičení potěšení, postupem času v sobě objevují nečekanou fyzickou šikovnost, netušenou zdatnost, pokroky v tělesné kondici. Výborně si vyčistí hlavu od stresu a všedních starostí. Pochopí, že pohyb je skvělým a všeobecně dostupným lékem proti stresu. Nikdo nám ho nemusí předepisovat, stačí, když si ho naordinujeme sami. A efekt je nečekaný.

Stačí i svižná procházka na čerstvém vzduchu a hned máme po únavném pracovním dni mnohem lepší náladu. A co teprve, když si uděláte čas sami na sebe a dopřejete si třeba hodinku plavání v blízkém krytém bazénu. Permanentka není drahá a vy pomůžete své páteři unavené sedavým zaměstnáním, protáhnete si tělo a ve vodě na chvíli odplavíte všechny starosti.

Štěstí z podařeného tréninku vám nikdo nevezme

Když se porozhlédnete v okolí svého bydliště, určitě narazíte na nějaké fitness centrum. Zkuste tam zajít, i když třeba jste posilování ještě nikdy pořádně nezkoušeli. Kvalifikovaný trenér nebo trenérka vám poradí, jak začít. Nebojte se toho. Lekce pod odborným dohledem vás nabudí. Jak budete dělat pokroky, poroste vám sebevědomí. Budete se zlepšovat a zjistíte, že cvičení není zase taková věda a hlavně – není proč se ho bát.

Ženy se často do posilovny bojí, protože chtějí sice dobře vypadat, ale nerady by měly příliš velké svaly. Nemusí se strachovat. Stačí vhodně zvolený tréninkový program a vypracují si postavu, aniž by měly příliš velkou muskulaturu. Držet sacharidové vlny jako kulturisté před závodem je nikdo nutit nebude, ale na druhou stranu pocit štěstí z podařené tréninkové hodiny jim nikdo nevezme.

Pomáháte trávicí soustavě i pokožce

Podstatné je totiž, že když budete pravidelně cvičit, nejenom pocítíte mnohem větší příval energie a budete se cítit fit, také se budete i na celý svět dívat pozitivněji. Snáze odoláte stresu, budete mít větší imunitu proti nemocem, nebudete tolik trpět bolestmi zad, mnohé sportovní aktivity vám pomohou i zklidnit dech, zlepšit proudění energie (jóga) a to se projeví i ve vašem dalším životě. Dá se bez nadsázky říci, že cvičením pomáháte i své psychické odolnosti.

Samozřejmě pravidelné cvičení pomůže zlepšit spoustu tělesných funkcí jako činnost srdce, krevního oběhu, dýchání. Zároveň pohyb prospívá střevní peristaltice, takže pokud trpíte střevními potížemi, i na to má pohyb kladný vliv. Podporujete i vzpřímené držení těla. Kromě toho cvičením dokážete ovlivnit rozložení tuku, tvarovat postavu a svaly. V neposlední řadě prokrvujete pokožku, udržujete ji hladkou a pružnou, pocením se vylučují z těla odpadní látky.

Zdravý jídelníček jde ruku v ruce

Samozřejmě pravidelný pohyb úzce souvisí s kvalitním, vyváženým a pestrým jídelníčkem. Uvidíte sami, že opojení endorfiny po cvičení nebudete mít chuť cpát se nezdravým tučným jídlem, ale sáhnete třeba po výživném salátu nebo polévce plné zeleniny. Zkrátka když cvičení propadnete, nebudete se ho moct nabažit. Ale to je dobře, jde o jednu z mála povolených a zdraví prospěšných drog.

Jak vás pravidelné cvičení ovlivní?

  • Výrazně zlepšíte svoje tělesné dovednosti, fyzickou zdatnost a dobrá fyzička se vám samozřejmě bude hodit. Je to i skvělý vklad na stáří – bude déle a úspěšněji odolávat jeho negativním projevům.
  • Zvýšíte si sebedůvěru. Ze začátku se možná budete za své rozteklé tělo trochu stydět, ale s tím jak se vám bude po dalších a dalších lekcích formovat tělo a dojde k úbytku tuku, budete se cítit stále sebevědoměji. Dokážete pak lépe vnímat sami sebe.
  • Budete lépe ovládat tělo i mysl, dojde u vás ke sladění obojího. Nepříjemnosti vás tak snadno nerozhodí.
  • Po cvičení budete prožívat pocity spokojenosti, jaké nové hranice se vám podařilo překonat, co už fyzicky dokážete.
  • Mnohem lépe se vyrovnáte se stresovými situacemi a napětím.
  • Pěstujete si sebekázeň, tím, že pohybovou aktivitu provozujete pravidelně, a to se vám bude hodit v příštím životě.
  • Při kolektivních sportech a lekcích ve fitness můžete navázat přátelství se stejně zaměřenými lidmi.

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

 

Kam dál?

Cvičení pro seniory: Plavání uleví kloubům, cyklistika nitroočnímu tlaku

Aby byl člověk vitální i v pokročilejším věku, je velmi důležitá zdravá pestrá strava, positivní přístup k životu a pravidelný pohyb, který bude bavit. Každodenním sezením u televize a přecpáváním se jídla rozhodně dobrou kondici nikdo nezíská. Pokračovat ve čtení

5 x „Nechci cvičit“ – kdy je to výmluva a kdy vážně ohrožujete své zdraví?

Řadíte se mezi sportovně zaměřené lidi, kteří si svůj den už ani nedokáží představit bez jediné pohybové aktivity? A nasloucháte správně svému tělu, když volá o pomoc a žádá vás tím o zvolnění tempa? Čtěte, kdy je potřeba opustit od svého plánu v trénování a kdy se naopak na cvičení hrnout.  Pokračovat ve čtení

 
Chci jídelníček ZDARMA

1 417 043 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?