Zapomeňte na knedlíky: tipy na zdravé a lehké přílohy

Možná se divíte, že přílohy a hubnutí k sobě příliš nepasují. Pointa je ale v tom, že většina nejčastějších příloh v běžných jídelníčcích se skládá z brambor a produktů z bílé mouky, které tělu nedodají živiny a zásobují ho zbytečnými kaloriemi. Existují ale také přílohy, které jsou nutričně bohaté, obsahují vitamíny a naopak neobsahují příliš kalorií. A které přílohy to jsou?

Proč hubneme a tloustneme?

Váhu ovlivňuje jak příjem kJ a složení potravin, tak bazální metabolismus, což je rychlost spalování a výdej kJ tělesnou nebo psychickou činností. Běžný bazální metabolismus u žen v rozmezí 20 - 50 let se pohybuje 1900 - 2200 kcal, u mužů kolem 2000 - 2400 kcal.

Je nutné podotknout, že s přibývajícím věkem se bazální metabolismus bude snižovat. Budete-li tedy konzumovat stejně velké a vydatné porce v 50 letech, tak jako jste si je dopřávali v 25, počítejte s tím, že přiberete, pokud ovšem nezvýšíte výdej energie sportem. Jestliže si nejste jistí svou váhou, pro kontrolu své údaje zadejte do bmi kalkulačky, ta vám vygeneruje přibližné zařazení do - opt. váhy, podvýživy či obezity.

Bazální metabolismus (spalování) si můžete také zpomalit. Většinou za to mohou opakované drastické diety, hladovění nebo naopak extrémní fyzická činnost. Je také chybou jíst pouze 1x či 2x denně. Tělo pak automaticky začne šetřit na tzv. horší časy a začne tak i pomaleji spalovat.

Přílohy nejsou pouze hranolky a brambory, zkuste změnu a slibujeme vám, že se budete se cítit lépe!

Quinoa: zasytí a zrychlí metabolismus

Quinoa, jinak zvaná také Merlík čilský je surovina s vysokým obsahem proteinů, která tak skvěle zasytí a je také zdrojem vápníku, draslíku, hořčíku, vitamínu E, zinku a železa. 

Má jemnou a lahodnou chuť, je lehce stravitelná a nenadýmá. Vyšší obsah vlákniny obsažený v quinoi zaručuje rychlejší metabolismus a práci střev, tedy i spalování tuků. 

A kam se quinoa hodí? Na přípravu sladkých kaší, dezertů, zeleninových salátů a nebo do polévky. Lze ji prakticky použít tam, kam byste dali rýži.

Quinou seženeme v bílé, černé a červené variantě a pro obsah živin ji ocení nejen vegetariáni a vegani.

Amarant: obsahuje spoustu proteinů a vlákniny a to vše bez lepku!

Amarant neboli semínka Laskavce, se sice teoreticky neřadí mezi obilniny, ale v kuchyni mají obdobné vlastnosti jako obilná zrna.  Amarant je superpotravinou, pyšní se vysokým obsahem proteinů a vlákniny, dále obsahuje kyselinu listovou, hořčík a vápník. Pomáhá také snižovat cholesterol, zlepšuje trávení a podporuje činnost mozku. Navíc neobsahuje lepek.

Amarant se dá jednoduše uvařit a použít tam, kam by přišla rýže, také chutná v podobě kaše a hodí se i jako zavářka do polévek. 

Jáhly: dodají energii

Jáhly jsou zdrojem zejména vitamínů skupiny B a vlákniny. Podporují činnost ledvin, působí preventivně proti zánětům a dodávají dostatek energie při zvýšené fyzické i psychické zátěži. Důležitý je také obsah křemíku, který podporuje zdraví pokožky, vlasů, zubů a nehtů. Jáhly neobsahují lepek, jsou tedy vhodné i pro celiaky. Díky vyššímu obsahu železa lze jáhly doporučit i pro lidi trpící anémií a pro vegetariány a vegany. Nemusíte se bát ani vyššího obsahu sacharidů, přítomná vláknina snižuje výsledný glykemický index.

Jáhly se hodí na přípravu sladkých pokrmů a dezertů. Známé jsou hlavně jahelné kaše a jahelníky.

 Samozřejmě se jáhly dají připravit i na slano, jako příloha (opět možná obměna rýže). Jáhly snadno podléhají žluknutí, vždy se snažte vybírat jáhly s co nejpozdějším datem spotřeby a nikdy je dlouho neskladujte doma.

Pohanka: ocení ji nejen bezlepkáři

Pohanka je přirozeně bezlepková potravina a prodává se v mnoha variantách. Obsahuje dostatek vlákniny, rutin a další bioflavonoidy, je také bohatým zdrojem zinku, draslíku a železa. Dále obsahuje v nezanedbatelném množství selen, mangan, vitaminy B1, B2, vitamín C, vitamín E a cholin. 

Pohanka je vhodná pro celiaky, pomáhá při bolestivé menstruaci, křečových žilách, otocích dolních končetin, dále zmírňuje krvácivost a působí i detoxikačně, regeneruje játra a je prevencí v období chřipek a nachlazení. 

Pohanku můžete koupit ve formě křupek, lámanky, krupice a mouky. Z pohanky se dají připravit sladké i slané pokrmy - kaše, pomazánky, polévky, placky, moučníky, zavářky atd.

Pokud chceme v pohance zachovat co nejvíce zdraví prospěšných látek, použijeme pohankovou krupici, tu zalijte horkou vodou a pod pokličkou nechte nabobtnat. Látky citlivé na teplo touto cestou v pohance zůstanou uchované


Další vhodné přílohy:

  • kuskus
  • polenta
  • celozrnná rýže
  • červená čočka
  • bulgur
  • celozrnné těstoviny
  • brambory vařené v páře se slupkou

Pozor na glykemický index

Každá surovina (příloha) obsahující sacharidy  (zjistíte v kalorických tabulkách) se v trávicím traktu a v krvi rozkládá na glukózu. Sníte-li takovou potravinu, dříve či později vám stoupne hladina krevního cukru. Hlídat si jeho hladinu u potravin by měli hlavně ti, co drží dietu nebo trpí značnými pocity hladu.

Vysoké číslo glykemického indexu nás varuje před prudkým stoupnutím cukru v krvi, který následně rychle poklesne a přichází hlad. Vyvarujte se tak potravinám, které obsahují jednoduché cukry a držte se takových, které mají dostatek vlákniny a složené sacharidy. Takové potraviny vás zasytí a nebudete mít brzo hlad.

U příloh se glykemický index ovlivňuje i zpracováním, proto byste se měli vyvarovat jejich přílišnému "rozváření" a upravovat je pouze do al dente.

30.08.2018 - autor: Barbora Bydžovská

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam dál?

Rychlá večeře 5x jinak

05.09.2019

Vyzkoušejte naše recepty na rychlé a zdravé večeře, které určitě zachutnají celé rodině. Připravili jsme si pro vás recepty nejen na rychlou pizzu, chutnou polévku a na zeleninové smoothie. Dobrou chuť! Pokračovat ve čtení

Sushi recepty: vyrobte si doma japonskou lahůdku

29.05.2019

Sushi je jeden z nejznámějších japonských pokrmů, který je i v naší společnosti dobře znám. A jak si připravit japonskou pochoutku jednoduše v pohodlí domova? Pohodlně se usaďte, poradíme vám! Pokračovat ve čtení

Hodí se cvičení s vlastní vahou právě pro vás?

28.09.2018

Jednou za čas to popadne každého z nás. Rozhodneme se, že se tentokrát konečně dostaneme do kondice a začneme cvičit. Jaké cvičení ale zvolit? Je nejvhodnější posilování nebo třeba běh? Je lepší cvičit doma nebo ve fitcentru? A co takhle zkusit cvičení s vlastní vahou? Podívejte se, jaké výhody cvičení s vlastní hmotností přináší a zda je vhodné právě pro vás. Pokračovat ve čtení

Paleo jídelníček

08.08.2018

Co je paleo strava? Návrat člověka zpátky do doby kamenné. Základem paleo jídelníčku je stejná strava, jakou lidé jedli v pravěku, tedy tepelně upravené maso a různé plody. Pokračovat ve čtení

Goji: Plody kustovnice čínské pomáhají i při hubnutí

05.07.2018

Goji se říká plodům rostliny kustovnice čínské, která se už dlouhá staletí pěstuje po celé Číně a v oblastech Himalájí, v dnešním Nepálu a Tibetu.  Pokračovat ve čtení

 
Chci jídelníček ZDARMA

2 838 743 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?