Proteinová dieta

Proteiny tvoří základní stavební jednotku svalové hmoty lidského těla. Výsledkem proteinové diety by mělo být rychlé zhubnutí bez hladovění, s omezením chuti na sladké a snížením hladiny krevního cukru. Funguje to? Opravdu jsou proteiny klíčem ke správnému nastartování metabolismu?

Dieta, jejímž otcem je harvardský profesor George L. Balckburn, spočívá ve zvýšeném příjmu bílkovin při současném odbourání tuků a sacharidů. Nejde o nic nového, protože se jako alternativa stravování objevila už před 40 lety.

Proteinová dieta bývá označována také jako bílkovinná, ketogenní nebo ketonová. První dva názvy jsou odvozené z hlavní složky diety – bílkoviny neboli proteiny. Ketogenní a ketonová zase vychází z názvu procesu ketóza.  Je to přirozený stav metabolismu, kdy organismus vyrábí ketolátky z tuku a používá je jako zdroj energie na místo obvyklých sacharidů.

Princip proteinové diety

Princip diety je velice jednoduchý. Ve zkrácené verzi postačí nahradit či upravit některá denní jídla proteinovými pokrmy. Největší podíl bílkovin ve stravě naleznete v mase, tvrdých sýrech, tvarohu nebo vajíčcích. Popřípadě se dá klasický oběd, složený ze sacharidů, proteinů a tuků (pečené kuřecí stehno s rýží) nahradit proteinovým koktejlem.

Jídelníček proteinové diety

Základní rozdíl jídelníčku proteinové diety a normálního stravování, je nahrazení dvou až čtyř jídel „proteinovou bombou“. Samozřejmě je zapotřebí uhlídat správné složení pokrmů, aby dodala tělu všechny potřebné živiny.

Zakázané potraviny

  • Všechny luštěniny
  • Veškeré slazené a alkoholické nápoje
  • Pečivo
  • Těstoviny
  • Brambory
  • Ovoce
  • Sladké dezerty a koláče
  • Majonézy, hořčice, dochucovadla
  • Konzervovaná jídla a kompotované ovoce
  • Zelenina s vyšším obsahem cukru (papriky, rajčata, kukuřice, mrkev, kedlubny, červená řepa)

Povolené potraviny

  • Ryby (pstruh, candát, okoun, úhoř, treska, žralok)
  • Telecí (možno i jako dietní šunku)
  • Kuře a krůtu bez kůže
  • Zaječí maso bez kůže
  • Jehněčí a skopové
  • Tvrdé sýry (tvarůžky, 30% eidam)
  • Jogurty, tvarohy, nízkotučné mléčné nápoje
  • Vejce
  • Sója (tofu)
  • Zelenina (brokolice, celer, cukety, zelené fazole, houby, pórek, ředkvičky, řeřichu, dýni, chřest, lilek, zelí, špenát, rukola)

Proteinová dieta recepty

Fit receptů, které si můžete vhodně kombinovat do Vaší proteinové diety, je mnoho. Nenechte se ovlivnit tabulkovým členěním a dopřejte svému tělu to, co máte rádi v souladu s proteinovými pravidly.

Pečený losos na zelenině

Suroviny:

  • filety i s kůží
  • zeleninová směs – zelené fazolky, pórek, brokolice
  • olivový olej
  • pepř a sůl
  • citrón
  • jarní cibulka

Filety lososa osušíme a pokapeme čerstvě vymačkanou citrónovou šťávu. Na 15 minut odložíme do lednice. Zeleninu podusíme do měkka v lehce osolené vodě. Mezitím rozehřejeme troubu na 230 °C.

Plech vyložíme pečícím papírem a položíme na něj filety kůží dolů. Potřeme je olivovým olejem a pečeme 10 minut. Na pánvi rozpustíme lžičku másla, přidáme zeleninu a ochutíme solí a pepřem. Hotovou rybu posypeme drceným pepřem a podáváme s dušenou zeleninou.


Dušený krůtí maso se zeleninou

Suroviny:

  • krůtí prsa
  • cibule, pórek, lilek, cuketa, brokolice
  • 400 ml kuřecího vývaru
  • rozmarýn, sůl
  • olivový olej

Krůtí prsa nakrájíme na kostky a posolíme. Zeleninu očistím a nakrájíme na menší zhruba stejně velké kousky. Na másle osmahneme cibulku, přidáme maso a necháme zatáhnout. Do pánve vložíme zeleninu a zalijeme vývarem. Dusíme do měkka zhruba 20-30 minut.

Proteinová diskuze

Většina lidí řeší v rámci proteinové diety otázku zdraví. Je opravdu zdravé a přínosné omezit sacharidy na minimum a připravit se tak o důležitý zdroj energie? Tato dieta sebou přináší škálu pozitiv. Najdou se ale i diskutované maličkosti, které nelze přehlednout.

Výhody proteinové diety:

  • Jedná se o zdravý způsob hubnutí.
  • Odbouráváte hlavně tukovou tkáň.
  • Dodáváte tělu dostatek proteinů, proto neubíráte na svalové hmotě.
  • Stav ketózy vzbuzuje v těle pocit nasycení. Netrpíte tak nervozitou z hladu.

Nevýhody proteinové diety:

  • Nehodí se pro osoby s některými chronickými chorobami jater nebo krve.
  • Nemohou ji dodržovat kojící matky nebo dospívající děti.
  • Jídelníček je velmi jednotvárný – jídla se pořád opakují.
  • Při zvýšené konzumaci bílkovin může dojít k „zabetonování“ trávicího traktu.


Jako všechny hubnoucí procesy, tak i proteinová dieta je pouze návod a cesta k dlouhodobému životnímu stylu. Nic není hned. Bude zapotřebí obrnit se pevnou vůli a sebekázní. Vhodnou radou je přistupovat k věci s rozumem a nadhledem. Podstatou stále zůstává hlídat si své kalorie včetně doplnění pravidelného pohybu. A hlavně – pozitivní přístup. Hodně štěstí!

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

Chci jídelníček ZDARMA

2 207 623 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?