Chilli, pohanka a další ingredience, které vás zahřejí

Jestli patříte k těm, kteří si v mrazivém počasí zrovna nelibují, pak vám jistě udělají radost naše tipy na zahřátí. Třeba takovou pohanku, si v zimě vařili i naši prapředci, jelikož věděli, že jim pomůže zahnat zimu z promrzlého těla. Zaručeně vás zahřeje také zázvor a chilli a další ingredience světové gastronomie.

Naši předci a také tradiční čínská medicína mluví o ochlazujících (jinových) a zahřívacích (jangových) potravinách. Jestliže jste zimomřiví, měli byste se (nejen) v zimě soustředit na potraviny, které vám dodají teplo a zaženou třeba také otravnou angínu!

Zázvor

V každé domácnosti by se měl neustále nacházet zázvor, a to nejen do konce jara. Zázvor vám pomůže při nachlazení a také příjemně prohřeje tělo. Zázvor můžete přidat do jakéhokoliv bylinkového čaje, nebo ho nechat vyluhovat s citrónem a přidat med. Zázvor si můžete také dopřát v podobě domácích bonbonů, sušeného zázvoru či zázvorových sušenek.

Pohanka

Obilovina s oříškovou chutí, která je vhodná navíc i při alergii na lepek, jelikož je bezlepková. Do těla přinese novou energii a silně zahřeje. Pohanka je lehce stravitelnou potravinou, která by se v zimním období měla konzumovat pravidelně (minimálně 3x do měsíce).

Chilli

Vybavíte-li se dávkou chilli, i zima může být žhavá. Chilli obsahuje látku capsaicin, která povzbuzuje krevní oběh. Bude vám tak v mžiku zaručeně teplo. Rozdrťte sušené chilli v hmoždíři a dochuťte s ním maso, omáčku nebo třeba polévku. Opravdová lahůdka je třeba takový šípkový džem s chilli.

Zdravý dezert, který zahřeje a je bez cukru

Honí vás mlsná?

Vyzkoušejte pečená jablka. Tento hřejivý dezert obsahuje rozpustnou i nerozpustnou vlákninu, díky které budete mít následně menší hlad. Cukr doporučujeme úplně vynechat, jablka už jsou sama o sobě dost sladká. Stačí posypat jen trochou skořice a po vytažení z trouby potřít jablka kvalitním máslem.

Červené víno

Nezdráhejte si dáti skleničku červeného, to vás narozdíl, od bílého zahřeje. Po červeném vínu často automaticky sáhneme právě v podzimních a zimním měsících, aniž bychom si zahřívací účinky uvědomovali.

Česnek, cibule, pórek, křen, chřest, pažitka

I když má většina druhů zeleniny chladivý účinek, všechny výše jmenované druhy vaše tělo naopak zahřejí.


Zahřívací koření

I koření patří k významným zahřívacím potravinám. Nejvíce v těle zatopí samozřejmě již zmiňované chilli, dále pepř, kurkuma, bazalka, oregano, rozmarýna, ale také i hřebíček nebo vanilka.

Další ingredience pro zahřátí:
  • Vlašské ořechy
  • Slunečnicová semínka
  • Mák
  • Sušená jablka, sušené švestky, sušené hrušky
  • Plísňový sýr
  • Máslo
  • Broskve, třešně, maliny, datle
  • Badyán, bazalka, hřebíček, kari, muškátový oříšek, kmín, pepř, vinný ocet, hořčice
  • Švestkové a rýžové víno

Kterým potravinám se naopak vyhnout?

Často si v chladných dnech dopřejete šálek horké kávy? Pokud na něj máte chuť, dobře, ale pokud očekáváte, že vás zahřeje, jste na omylu. Dejte si raději bylinkový čaj se zázvorem. Stejně tak vás ochladí ovocné šťávy, lesní plody, rajčata, meloun nebo okurky.

Jak by měl vypadat ideální jídelníček v zimních měsících?

Strava se v průběhu roku přirozeně mění. V létě je větší chuť na lehčí a studenější pokrmy, v zimních měsících naopak. Vždy bychom měli dávat přednost sezonním potravinám. Ideální potraviny od podzimu jsou:

Ty obsahují plno vitaminů a minerálů a můžete je jak grilovat, tak dusit. Z mrkve a dýně můžete také připravit výborné, zdravé a lehké polévky. V hlavních chodech k nim nezapomeňte doplnit bílkoviny. K restované zelenině přidejte kvalitní maso, tofu nebo přidejte luštěniny - například fazole, cizrnu nebo čočku.

Pokud si nevíte rady s tím, jakou zeleninu zařadit, je dobré se řídit jednoduchým pravidlem - snažit se jíst zeleninu všech barev. A to platí pro všechna roční období.

30.01.2019

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 
Chci jídelníček ZDARMA

2 605 738 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?