Jak dobře a chutně uvařit brambory

Brambory byly objeveny v oblasti dnešního Peru již před 4-5 tisíci lety a k nám se rozšířily z Braniborska. Dnes je řadíme mezi nejvýznamnější zemědělské plodiny.

Brambory můžeme připravovat z různých odrůda a na různé způsoby. Mimo klasické vaření, můžeme brambory péct, připravovat z nich kaše nebo je rozšťouchat. Jak ale brambory dobře skladovat a připravovat abychom se nepřipravily o žádné z cenných vitamínu?

Typy brambor

Podle varného typu brambory dělíme na přílohové, které jsou vařené ve slupce a oloupané vhodné nejen jako příloha k masům, ale i do polévek, gulášů a nebo k zapékání. Dalším druhem jsou salátové, které jsou vhodné pro vaření ve slupce a posléze oloupané k přípravě salátů nebo bramborového těsta.


Typ A

jsou vhodné především do salátů, pro vaření ve slupce na loupačku a jako příloh

Typ B

jsou vhodné jako univerzální přílohové hodí se do salátů, gulášů, polévek a pro restování

Typ C

jsou vhodné především na přípravu kaší a těsta, používají se na výrobu hranolků, bramboráků, bramborových placek

Typ D

není pro zahrádkáře významný - jde o odrůdy pro průmyslové zpracování.


Výběr brambor a správné skladování

Pří nákupu brambor byste měli mít promyšleno, jestli jich budete potřebovat větší množství do zásoby, kdy je třeba je dobře uskladnit. Při nákupu si také pohlídejte, aby kvalita odpovídala ceně. Na bramborách by neměla být nalepená hlína, nesmějí být nahnilé, naklíčené ani jinak poškozené. Zelené brambory naznačují horší kvalitu. Velmi důležité je skladování. Pokud se rozhodnete brambory kratší nebo delší dobu skladovat, je důležité, aby byly uloženy na suchém, vzdušném místě, ve tmě a chladu. Předejdete tak hnilobě i předčasnému vyklíčení. Pro zabránění klíčení je nejvhodnější teplota 2-4 °C. Ideální jsou tak pro sklad brambor sklepy nebo alespoň spíže.

Uchování vitamínu C

Vaříme-li brambory ve slupce, zůstane v nich až 90 % původního obsahu vitamínu C. V oloupaných a rychle uvařených bramborách zůstane vitamínu C necelých 80 %. Ohříváním brambor klesá obsah vitamínu C jen na 40 % a při nakrájených bramborách je obsah vitamínu C pouhých 20 %.

Brambory jsou v běžném hrnci zpravidla uvařeny za 10 minut

K vaření potřebujete dostatečně velký hrnec s pokličkou. Vodu si lze dopředu předehřát v rychlovarné konvici. Horká voda zkrátí dobu vaření brambor a pomůže se zachováním vitamínu C. Čas vaření brambor je odvislý od zmiňované odrůdy, ale také velikosti brambor. V normálně velkém hrnci bývají brambory uvařeny za zhruba 10 minut. Mimo osolení vody je možné do ní vsypat také koření, například kmín. Ideální je vařit brambory ve slupce, protože si tak uchovávají více prospěšných látek. To není problém u mladých brambor s tenkou slupkou, ze kterých se nechystáte dělat např. kaši nebo knedlíky. V opačném případě si raději ušetřete čas strávený loupáním vařených brambor a vařte je již oloupané.

Šetřete solí

Brambory vařte v osolené vodě, kdy potřebujete pouze zhruba 10 g soli (1 polévková lžíce) na 1 kg brambor. Úpravou brambor se jejich hmotnost sníží, a to o 10 % při škrábání brambor a o 20 % při loupání brambor.

Brambory nenechávejte ve vodě příliš dlouho a nepřikrývejte je pokličkou

Pro to, abyste si na vařených bramborách skutečně pochutnali, existuje pár vychytávek. Důležité  je nenechat brambory namočené ve vodě příliš dlouho, pak se zbytečně ztrácí vitamíny, které obsahují. Hrnec pak také  nenechávejte přiklopený pokličkou. Brambory pak mohou tzv. zlojovatět.

Kaše a pyré

Bramborová kaše je stará dobrá klasika. Uvařené brambory našťouchejte pomocí šťouchačky. Nalijte si do hrníčku mléko a přidejte k němu kousek másla a kousek nastrouhaného muškátového oříšku. Obsah hrníčku ohřejte a poté postupně zašlehejte pomocí  mixéru s metlou do brambor. Nespěchejte, tekutinu přilévejte postupně, aby vám nevznikla v závěru břečka. Nakonec dochuťte solí. A jak je to s bramborovým pyré? Někteří kuchaři berou pyré jako jemnější kaši, do které je přidáno více másla a mléka. Jsou ale i tací (a je jich většina), co tento rozdíl odmítají a berou pyré a kaši za totožnou přílohu.

Tipy a triky

A pár jednoduchých a užitečných triků závěrem

  • Budete-li z bramborového těsta dělat noky, krokety nebo knedlíky, vložíme těsto před vařením na chvíli do ledničky. Těsto je pak tužší a nelepí se.
  • Bramborové knedlíky nebudou oslizlé, když nasypete do vody trochu mouky .
  • Strouhané syrové kousky zalijte ihned mlékem, aby nezmodraly. Jsou-li příliš vodnaté, tak část vody, kterou pustí, slijte.
  • Brambory na přípravu bramborového salátu vařte ve vodě s trochou octa, aby neztmavly a nerozvařily se. Nevařte je úplně doměkka a nechte je dojít v páře.

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam dál?

Vánoční trhy: kterým pokrmům se raději vyhnout?

Asi každý z vás si někdy vystál na vánočních trzích frontu na pořádně mastný a nezdravý bramborák a zapil to přeslazeným svařeným vínem nebo punčem. Pokračovat ve čtení

Chci jídelníček ZDARMA

2 146 183 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?