Jsou dobré ovesné otruby při hubnutí?

I když pšeničné otruby obsahují hodně proteinů, tuků, vitaminů a minerálů, lidé je příliš nevyužívají. Otruby byly a jsou vlastně jakýmsi odpadním produktem a mnoho lidí si je spíšenspojí s krmením dobytka. 

Nenechte se tím ale zmást, podobně jako syrovátka nebo podmáslí, nachází i otruby v dnešní době uplatnění v běžném jídelníčku. Otruby jsou lákavou potravinou, jelikož mají detoxikační schopnosti a jsou schopné dokonale vyčistit celé trávení.

Účinky ovesných otrub

  • Podporují trávení a vyprazdňování
  • Vhodné při hubnutí – udržují „zahlcený“ žaludek
  • Vyrovnávají hladinu glykemického indexu
  • Snižují vysoký cholesterol
  • Detoxikují celkově organismus a zlepšují střevní peristaltiku
  • Chrání před rakovinou tlustého střeva
  • Chrání před cukrovkou, snižují rychlost, jakou se cukry dostávají do krve

Obsah ovesných otrub

  • Tuky
  • Vláknina
  • Bílkoviny
  • Vitamín B
  • Železo
  • Hořčík a fosfor

Druhy ovesných otrub

  • Mleté
  • Nemleté


Ovesné otruby a hubnutí

Jelikož mají ovesné otruby pozitivní vliv na trávení, tak jsou také velmi cenným pomocníkem při hubnutí. Účinky otrub podporují každou funkci v těle tak, aby hubnutí nastalo a abyste zároveň zůstali plní energie a zdraví. Také mají schopnost pročistit celé tělo, podporují pravidelnou stolici, která je při hubnutí velmi důležitá, zasytí na delší dobu, doplňují důležité živiny a normalizují glykemický index, takže nedochází k vlčím hladům nebo chutím na sladké. Při dietě dávejte přednost otrubám bez klíčků, které jsou u diety vhodnější.

Jak připravit otruby?

S ovesnými otrubami je to podobné jako s ovesnými vločkami nebo pohankou. Všechno to jsou takzvané univerzální potraviny v kuchyni. Jednoduše a bez obav je můžete použít do polévek (jako jíšku), přirozeně zahustí tekutinu, do salátů (zeleninových, ovocných), jogurtu, tvarohu, mléka, pomazánky, koláče, kaší, při pečení chleba nebo jsou vhodné i do koktejlů.

Otruby také dobře doplní jídelníček určený pro redukční dietu, protože sníží glykemický index jídla a budete se tak cítit déle sytí.

Otruby seženete i ve formě křupek. Ty je možné konzumovat místo ranních cereálií, přidávat je do polévek nebo je jen tak zobat.

Recept na chutnou a výživnou snídani

  • 50 g mletých ovesných otrub
  • 250 ml horké vody
  • 25 g sušených jablek nebo hrušek
  • hrozinky
  • mletá skořice

Ovesné otruby v misce zalijte horkou vodou. Trochu zamíchejte, přidejte sušené ovoce a mletou skořici. Není nutné nic vařit, stačí nechat směs chvíli nabobtnat. Kaši si můžete dosladit troškou medu a ozdobit sekanými ořechy nebo mandlemi.

Otruby nebo ovesné vločky?

Občas se někde píše nebo někdo tvrdí, že ovesné otruby jsou ovesné vločky, což pochopitelně není pravda. Jedná se o úplně jiný produkt, vločky vznikají lisováním zrn a otruby jsou vedlejším produktem. Při porovnání ovesných vloček a otrub bylo zjištěno, že otruby mají o 50 % více vlákniny. Dochází tak k efektivnějšímu snižování cholesterolu a hubnutí. Obsah kalorií je naopak nižší než u ovesných vloček. Dále nechybí otrubám z ovsa proteiny, minerály a antioxidanty.

Nezaměňujte ovesné otruby za pšeničné

Pšeničné otruby se hodí maximálně přidat k těm ovesných, pokud vás delší dobu trápí zácpa, ale jen v malém množství (zhruba lžíce denně). Jedná se totiž o nerozpustnou vlákninu, která nemá takové účinky, jak je tomu u ovesných.

Kde otruby zakoupit?

Ovesné otruby se dají koupit v supermarketech jako jsou Kaufland či Tesco, nabízí je i drogerie DM, některé lékárny (kde rovnou prodávají i potraviny) anebo zdravé výživy. Jedno balení stojí okolo 15–30 Kč, cena se odvíjí od množství a značky. 

31.10.2019

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam dál?

Vyzkoušejte tradiční podzimní polévky, které probudí i zlenivělý metabolismus

13.09.2019

Jste také jako většina lidí na podzim nešťastni z každého spadlého listu ze stromu? Cítíte, jak vám s přibývajícími dny ubývá energie? Máme pro vás jednoduché řešení, jak lépe probudit svou ospalou podzimní náladu a podpořit metabolismus. Zařaďte do svého zdravého jídelníčku podzimní polévky, které vás nejen zahřejí.  Pokračovat ve čtení

Jarní jídelníček

02.05.2019

Po zimě je lidské tělo unavené a plné toxinů. Jakmile přijdou první jarní dny plné sluníčka, dává nám to najevo únavou. To je velmi nepříjemné a může nás to hodně oslabit.  Pokračovat ve čtení

Potraviny, po kterých váš mozek nebude zahálet

03.01.2019

Strava, kterou do sebe dostáváme, ovlivňuje mnoho funkcí našeho těla. Jednou z nich je činnost mozku. Samozřejmě platí pravidlo, že čím kvalitnější jídlo je, tím lépe se nám přemýšlí, soustředí, pamatuje apod. Objevte s námi potraviny, které zlepší všechny tyto faktory. Pokračovat ve čtení

Moravský vrabec, šunkofleky i škubánky aneb poklady naší kuchyně

22.10.2018

Česká kuchyně je plná zajímavých tradičních receptů, které většina z nás zná a pravidelně si na nich pochutná. Pojďte se podívat na nestárnoucí klasiky, ovšem z trochu zdravější perspektivy. Pokračovat ve čtení

Vajíčkový salát: Česká klasika nebo francouzská delikatesa?

16.10.2018

Vajíčkový salát patří mezi kuchařské stálice, a to zejména v období velikonoc. Existuje mnoho receptů a nejrůznějších variant od těch klasických, přes zdravější obdoby, až po vegetariánský recept. Inspirujte se a vyzkoušejte tyto nejpopulárnější recepty na vajíčkový salát v odlehčené podobě. Pokračovat ve čtení

 
Chci jídelníček ZDARMA

2 937 480 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?