Vitamín D

Vitamín D je znám jako vitamín zdravých a silných kostí. V těle vitamín D působí jako hormon a dokáže regulovat velké množství genů. Lidé, kteří mají vyšší hladiny vitamínu D, bývají méně nemocní než jejich vrstevníci s nižšími hladinami.

Denní dávka

Vitamín D je přezdíván také jako slunný, jelikož si ho můžeme dopřávat především v letním období. Pobyt na slunci stačí 5-30 minut 2x týdně. Slunce v létě dokáže vyprodukovat až 80% potřebné dávky. Vhodný je pobyt mezi 11:00 až 14:00 hodinou a mít odkrytá alespoň ramena a od kolen dolů. Nepoužívat UV opalovací krémy, protože pak by se žádný Vitamín D nevytvořil. V zimě je to o něco horší a je třeba dostávat vitamín do těla stravou a doplňky.

Doporučená denní dávka se pohybuje okolo 800-1200 IU denně (IU je mezinárodní jednotka, 40 IU odpovídá jednomu mikrogramu).

Pozitivní účinky vitamínu D

Vitamín D je důležitý pro vstřebávání vápníku, proto má zásadní vliv na celou kostru člověka. Díky němu lidé netrpí různými zlomeninami končetin a kostra se řádným způsobem vyvíjí. Je třeba zmínit, že vitamín D se pozitivním způsobem podílí i na prevenci před nádorovými onemocněními.

  • Příznivě ovlivňuje hladinu cukru v krvi
  • Ovlivňuje funkci imunitního systému a chrání tělo před infekčními respiračními chorobami
  • Dokáže bojovat s nádorovým bujením, a to hlavně v oblasti střev
  • Snižuje riziko zhoubných nádorů prsu
  • Má ochranný vliv na kardiovaskulární systém

Abychom čerpali z výhod vitamínu D, musíme mít v těle jeho dostatečně vysoké množství, jelikož značná část se spotřebuje v těle na udržování správné hladiny vápníku.

Zdroje vitamínu D

Slunce je hlavním zdrojem vitamínu D. V zimních měsících, kdy si ho však dopřáváme v mnohem menší míře, je nutné jeho hodnoty doplňovat jinak. Zamyslete se nad tím. Proč jste více nemocní na podzim a v zimě? Je to z toho důvodu, že se vám nedostává vitamínu D ze slunečního záření. Zvláště v zimních měsících bychom měli tedy  klást důraz na konzumaci potravin obsahujících vysoké procento vitamínu D. Tento vitamín nelze zničit tepelnou úpravou a zamražením. Přirozeně se nachází ve všech tucích a jeho nejlepším zdrojem jsou mořské ryby. Opomínat bychom neměli ani na cereálie a vejce.

Další  a mnohem komplexnější možností jsou zelené potraviny, které v sobě mají kromě vitamínu D řadu dalších hodnotných látek pro celý organismus. Například Karciferol, který umožňuje mnohem lépe vstřebávat vápník, jež je důležitý hlavně pro optimální růst kostí. V ovoci a zelenině se naopak téměř nevyskytuje, výjimkou je exotické avokádo. Vitamín D obsahují ho také houby a v malé míře i potraviny vyrobené za pomoci kvasinek.

Nedostatek vitamínu D

  • Vysoký tlak a jiná kardiovaskulární onemocnění
  • Zpomalený nebo křivý růst u dětí
  • Pomalé hojení zlomenin
  • Pobolívání kostí u starších lidí (především v zimě)
  • Svalová chabost
  • Chronické onemocnění dásní a jejich krvácení
  • Těžká forma lupénky a atopických ekzémů

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam dál?

Vitamín B6

Vitamín B6 je také přezdíván jako vitamín sportovců. Kvalitní a dostatečný přísun vitamínu B6 totiž potřebují hlavně lidé s vysokou fyzickou aktivitou, což jsou profesionální sportovci, nebo těžce manuálně pracující. Pokračovat ve čtení

Chci jídelníček ZDARMA

1 777 508 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?