Vláknina v potravinách

Odborně řečeno je vláknina směs neškrobových polysacharidů a několika dalších složek, kterou lidské enzymy nedokážou rozložit. Proto se nemění na energii a není možné ji kaloricky využít. Napomáhá pohybu potravy trávicí soustavou, vstřebává vodu a váže na sebe cholesterol.

Rozdělení a prospěšnost vlákniny

Obecně vlákninu dělíme na rozpustnou a nerozpustnou. Rozpustná se rozpouští ve vodě a vytváří spolu s ní substanci zpomalující pohyb potravy v trávicím traktu. To se pozitivně projevuje na dostatečném času na absorpci živin a zároveň zpomalení vstřebávání sacharidů, což zabraňuje kolísání hodnoty krevního cukru.

Nerozpustná vláknina ve střevech funguje jako takzvaný střevní kartáč. Ve vodě se nerozpustí, ale nabobtná v ní, a tím udržuje obsah střev v pohybu. Díky tomu dochází k pravidelnému vyprazdňování. Tato vláknina také navozuje pocit sytosti, a proto má velký vliv na hubnutí.

Pro naše zdraví je vláknina prospěšná v řadě oblastí. Snižuje riziko kardiovaskulárních onemocnění, působí preventivně proti kolorektálnímu karcinomu a proti žlučovým kamenům, stabilizuje hladinu krevního cukru, reguluje vstřebávání tuků a cholesterolu v tenkém střevě, pomáhá při redukci váhy, ředí toxický obsah střev a zmírňuje hemeroidy.

Doporučená denní dávka vlákniny je 25 až 30 gramů pro dospělého člověka. U dětí ji vypočítáte tak, že k věku dítěte se přičte 5 gramů, takže když má dítě například čtyři roky, je jeho doporučená denní dávka 9 gramů.

Vláknina a hubnutí

Vláknina neobsahuje žádné kalorie, a hraje velmi důležitou roli při udržování dobrého zdravotního stavu a štíhlé linie. Nevíte-li, jak zhubnout, zvyšte podíl vlákniny ve vašem jídelníčku a kila půjdou dolů. Strava bohatá na vlákninu se dostává ze žaludku do střev pomaleji, proto se pocit hladu dostaví později, tudíž toho sníte méně. Díky vláknině se ze stravy vstřebá méně tuků a kalorií.

Kde najdeme vlákninu

Rozpustná vláknina na hubnutí je obsažena především v pšenici a v kukuřici a pšenici, v jablkách, hruškách, broskvích nebo rybízu, v rostlinných slizech, v psylliu, v čekance, česneku a artyčoku. Vláknina v potravinách není vždy dostatečně zastoupena, můžete využít i potraviny obohacené vlákninou a potravinové doplňky.

Nerozpustnou vlákninu najdeme v brukvovité a kořenové zelenině: v mrkvi, kedlubnách a v ředkvičkách, v ovesných otrubách a v dalších obilných slupkách, v luštěninách a v psylliu. Je také v ořeších a v semenech, především lněných, slunečnicových a dýňových.

Jablečná vláknina

Jablka především ve slupkách obsahují velké množství pektinu, což není nic jiného, než rozpustná vláknina. Můžete si jej vyrobit doma sami, ale jednodušší je koupit jej v obchodě jako potravinový doplněk, v podobě jemného prášku. Jablečná vláknina příjemně voní a dobře chutná. Přimíchejte ji k ranní snídaňové kaši, do bílého jogurtu, do koktejlů a smoothies. Jablečnou vlákninu můžete přidat i do dezertů, pudingů a těst.

Jak dostat vlákninu do těla

Tělu dodáme vlákninu dostatečným přísunem ovoce a zeleniny. Do salátů přidávejte semínka a ořechy, a používejte zeleninu bohatou na vlákninu. Jezte celozrnné pečivo a k snídani si dopřávejte obilniny a směsi vlákninou obohacené. Její množství ale zvyšujte postupně, abyste organismu nezpůsobili šok. Nezapomínejte na dostatečný příjem většího množství vody.

10.12.2015

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam dál?

Jaké potraviny vám dodají energii?

31.03.2020

Chybí vám často potřebná šťáva do života a cítíte se unaveni, ačkoliv dostatečně spíte? Příčinou mohou být některé potraviny nebo nápoje, které do svého těla dostáváte či naopak kterých máte nedostatek. Poradíme vám tedy, co konzumovat, abyste měli dostatek energie. Pokračovat ve čtení

Ovesné vločky a hubnutí

19.01.2020

Rozdrcením ovesných zrn se vyrábí ovesné vločky, které řadíme do kategorie potravin zdravé výživy. Připravuje se z nich velké množství pokrmů, z nichž nejznámější je ovesná kaše​ a různé müsli směsi. Jejich využití je široké, používají se také v kosmetice. Pokračovat ve čtení

5x palačinky a lívance zdravěji: Skvělé recepty, se kterými nepřiberete ani deko

31.12.2019

Sladká mňamka v podobě palačinek či lívanců určitě nadchne vaše chuťové pohárky. Budete se olizovat až za ušima, jenže při pohledu na váhu spláčete nad výdělkem. Přesto existuje rozumný kompromis. Můžete si tuhle lahůdku dopřát a přitom se nezpronevěřit zásadám zdravé výživy. Ukážeme vám, jak na to! Pokračovat ve čtení

Vyzkoušejte tradiční podzimní polévky, které probudí i zlenivělý metabolismus

13.09.2019

Jste také jako většina lidí na podzim nešťastni z každého spadlého listu ze stromu? Cítíte, jak vám s přibývajícími dny ubývá energie? Máme pro vás jednoduché řešení, jak lépe probudit svou ospalou podzimní náladu a podpořit metabolismus. Zařaďte do svého zdravého jídelníčku podzimní polévky, které vás nejen zahřejí.  Pokračovat ve čtení

Jarní jídelníček

02.05.2019

Po zimě je lidské tělo unavené a plné toxinů. Jakmile přijdou první jarní dny plné sluníčka, dává nám to najevo únavou. To je velmi nepříjemné a může nás to hodně oslabit.  Pokračovat ve čtení

 
Chci jídelníček ZDARMA

3 164 743 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?