Minerální látky

Minerální látkou se rozumí látka nerostného původu. Může to být minerál, hornina nebo minerální voda. Je nezbytnou složkou lidského organismu, ač nemají žádnou energetickou hodnotu. Mají význam pro růst a tvorbu tkání. Podmiňují stálý osmotický tlak v tělesných tekutinách. Aktivují, regulují a kontrolují látkovou výměnu v těle a také se spoluúčastní na vedení nervových vzruchů.

V lidském těle tvoří zhruba 4 procenta celkové hmotnosti a přes 80 procent tohoto množství je obsaženo v kostech. Nejde však jen čistě o množství, důležitý je i vzájemný poměr některých z nich. Minerální látky jsou přijímány stravou a pitím. Hlavním zdrojem je ovoce a zelenina. Na rozdíl od vitaminů jsou při vaření stabilní. V nedostačujícím případě příjmu, můžete organismu pomoci doplňky stravy.

Minerální látky se rozdělují podle množství potřebného pro člověka.

  • Makroelementyvápník (luštěniny, tmavozelená zelenina, mák nebo lískové a vlašské ořechy), fosfor (ryby, luštěniny, ořechy, maso), hořčík (zelená listová zelenina, luštěniny, různá semínka), draslík (brambory, luštěniny, celozrnné obiloviny), sodík (sůl), chlor a síra (vejce, mléčné výrobky)
  • Mikroelementy železo (vnitřnosti, maso, luštěniny, vaječný žloutek, meruňky), jód (jodidovaná sůl, třešně, višně), zinek (dýňová semena, ústřice, slanečci, pšeničné klíčky), měď (játra, rozinky), mangan, chrom, selen
  • Stopové prvkykřemík (přeslička rolní, truskavec, pýr, celozrnné obiloviny), vanad, nikl, bor

Ani nadměrný přísun minerálních látek není vhodný. Spíše může být pro organismus škodlivý, až nebezpečný. Může vyvolat zvracení, nevolnost, hypertenzi, poškození jater nebo ledvin. Přiměřený přísun zdravé stravy by Vám neměl uškodit. Jedná se o případy předávkování doplňky stravy v kombinaci s nadměrným běžným užíváním.

    Chcete dostávat zajimavé jídelníčky do mailu?


    © COPYRIGHT 2020 pestrý jídelníček. ALL RIGHTS RESERVED.