Vánoční hladovění – má vůbec smysl?

Co na to naše tělo? Celodenní hladovění není zdravé pro děti ani dospělé a to zejména tehdy, když člověk ví, že se večer pořádně přecpe. Podle průzkumů většina lidí přibere o svátcích 2–4 kg. Na vině je samozřejmě přejídání, ale také nevhodná strava, méně pohybu a velká konzumace alkoholu. Dle lékařů je právě takové pojetí svátků, navíc skoro bez pohybu, tou nejhorší variantou

Vyhladovění vede k následnému přejedení

Lékaři varují před hladověním, právě ve Štědrý den, kdy je paradoxně riziko hladovění velké. Chystá se pracné menu, jehož příprava se může protáhnout. Doba jídla se stále posouvá i kvůli čekání, až se sejdou všichni u stolu. Vyhladovění vede k následnému přejídání, což zatěžuje náš organismus. Dobré je si na dobu čekání dát třeba syrovou zeleninu nebo kousek masa. Před přejídáním chrání podle lékařů také zavodnění.

  • Kdo před jídlem vypije sklenici vody, sní toho pak méně.
  • Právě voda z části zaplní žaludek a také zajistí nabobtnání snědeného jídla.
  • Jídlo byste měli jíst pomalu.
  • Porce by měly být menší a velký podíl by měla tvořit hlavně zelenina.

Ideální sváteční strava

Zejména o vánočních svátcích by měl člověk jíst pravidelně a to zhruba ve čtyřech až pěti dávkách za den a do jídla byste neměli zapomínat započítávat také snědené vánoční cukroví. Inspirovat se můžete již od našich předků, kteří si pochutnávali třeba na houbovém Kubovi, jáhlové kaši, čočce nebo hrachu. Na vánočním stole také nechybělo mimo jiné sušené či čerstvé ovoce.

Tyhle pokrmy jsou oproti dnešnímu vysmaženému řízků s tučným majonézovým salátem o mnoho nutričně vyváženější, bohužel se na ně dnes již často zapomíná. Co se týče cukroví, tak to je ideálně během dopoledne. Nejhorší je takovéto uzobávání po celý den, a ještě k tomu pár kousků na dobrou noc.

Obměnění klasiky

Nemusíte se vzdávat jídel, na které se těší celá rodina, ale zkuste je trochu „odtučnit“. Tradiční bramborový salát můžete udělat s jogurtem místo majonézy, nebo s její nízkotučnou variantou. Příznivci řízků by je mohli vysmažit na zdravějším oleji a to řepkovém nebo olivovém a zvolit ideálně kuřecí nebo krůtí maso namísto vepřového. A kapra si místo smažení můžete také doma ugrilovat.

Také cukroví dnes lze dělat ve fit verzích a nemusíte se pak při jeho pojídaní cítit, že hřešíte.

    Chcete dostávat zajimavé jídelníčky do mailu?


    © COPYRIGHT 2020 pestrý jídelníček. ALL RIGHTS RESERVED.