Jídelníček pro kojící maminky

Novopečené maminky poskytují svému miminku tu nejcennější výživu – mateřské mléko. Ovšem během kojení by maminka neměla zapomínat, že by měla dodržovat určitý stravovací režim. Jedině tak bude mateřské mléko obsahovat všechny látky, které miminko potřebuje.

Opatrně vyzkoušejte, na co máte chuť

Matčina správná strava při kojení je velice důležitá. Často ale dochází k tomu, že se snaží opatřeními řídit tak přehnaně, že se jídelníček stává málo pestrým. Ovšem není důvod se vyvarovat úplně všeho. Pokud žena kojí a dostane na nějakou potravinu chuť, může ji opatrně vyzkoušet a uvidí, zda s ní miminko nebude mít problém. Pokud ano, vyřadí ji.

Jakých potravin se vyvarovat?

Pozor ovšem na potraviny nevhodné při kojení. Které do tohoto seznamu patří?

  • Polotovary a veškeré potraviny s vysokým obsahem konzervantů, barviv a umělých sladidel;

  • Velmi tučná, velmi sladká, intenzivně kořeněná a hodně slaná jídla;

  • Nápoje s obsahem alkoholu, chininu, a kofeinu, tedy například i zelený či černý čaj;

  • Potraviny, které nejsou tepelně upravované, tedy například nepasterizované mléčné výrobky (zrající a čerstvé sýry), tepelně nezpracované maso (sushi, tatarské bifteky);

  • Nadýmavé potraviny (luštěniny, ale také světlé pečivo)

Seznam, co nejíst, dále mohou doplňovat i některé potraviny, které sice neškodí, ale mohou například vyvolat alergickou reakci. Sem patří například ořechy, čokoláda, mák, ale také mléko (nejenom kravské, třeba i kozí), ryby, vejce, příliš kyselé či exotické ovoce, ze zeleniny celer, někdy dokonce i rajčata. V tom případě je třeba potravinu vyzkoušet a pozorovat reakci.

Doporučené jídlo a pití

I tak je ale rozpis vhodných potravin pro kojící ženy dosti dlouhý. Co jíst při kojení?

  • Drůbeží a dále králičí a telecí maso a ryby (jestliže není alergie);

  • Tvrdé a přírodní sýry, polotučné výrobky z mléka (ideálně bílé jogurty, kefír, acidofilní mléko);

  • Rostlinné oleje v co nejvyšší kvalitě;

  • Těstoviny;

  • Rýži;

  • Brambory;

  • Zeleninu, která příliš nenadýmá (mrkev, špenát apod.);

  • Ovoce, které není příliš kyselé (jablka, švestky, banány atd.);

  • Pít čaje po kojící ženy (například z maliníku), neperlivou vodu, 100 % zeleninové a ovocné džusy ředit vodou v poměru 1:1

Jídelníček při kojení

Snídaně: Žitný chléb, kuřecí šunka, rajče;

Svačina: Jogurt, jablko;

Oběd: Dušené kuře s bramborem, mrkvový salát;

Svačina: Kefír, celozrnný rohlík (starší pečivo, které nenadýmá);

Večeře: Kuřecí vývar se zeleninou a nudlemi;

Na diety zapomeňte!

Každá maminka i její miminko jsou ale jiní. Po čem jedno miminko bude trpět nadýmáním a bolestmi bříška, může jiné strávit úplně bez problémů. Proto je potřeba režim upravit podle svých vlastních zkušeností. Ideální také je, když kojící žena jí pětkrát denně po menších porcích.

V žádném případě by ovšem maminka neměla v době kojení dodržovat nějaké diety. Zapomeňte na nějaké dietní koktejly a pilulky. Jezte přiměřeně, ale nijak neomezujte svůj kalorický příjem. Hubněte pomalu zdravou stravou.

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

 
Chci jídelníček ZDARMA

1 169 304 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?