Jak a proč dodržovat pitný režim?

Základem pro budování štíhlé linie je samozřejmě racionální a pravidelná strava, to určitě nikdo nezpochybňuje. Mnozí z nás se ale soustřeďují jenom na ni a zapomínají, že bez dostatečného příjmu správných tekutin nemůže být žádný boj s nadbytečnými kilogramy úspěšný. Proč jsou tekutiny pro efektivní hubnutí nezbytné?

Odborníci na výživu říkají jasně, že dostatečný příjem tekutin podporuje látkovou výměnu a zvyšuje náš energetický výdej. Laicky řečeno, tekutiny pomáhají nastartovat váš metabolismus k rychlejšímu a lepšímu spalování. A o to především při hubnutí jde. 

Potřebujete co nejefektivněji spálit energii, kterou přijmeme v potravě. Možná vás překvapí, že správný pitný režim umí váš energetický výdej zvýšit až o úctyhodných 30 %! Čím je to způsobeno? Jednoduše tím, že tělo tekutiny přečerpává a na to musí vynaložit určitou námahu.

Už chvíli poté, co vypijete sklenku vody, začíná váš organismus pracovat rychleji. Právě proto se doporučuje dát sklenku vlažné vody před jídlem, které díky ní účinněji spálíte. Nejvyšší energetický výdej přitom nastává zhruba po půl hodině až 40 minutách od chvíle, kdy sklenka vody zmizela ve vašem žaludku.

Co pít? Jaké tekutiny jsou nejvhodnější?

  • Vlažná pitná pramenitá voda,
  • Vlažné a nepříliš silné a neslazené bylinkové čaje,
  • Vlažné nepříliš silné a neslazené zelené čaje,
  • Vodou ředěné nepřislazované ovocné šťávy,
  • Vodou ředěné nepřislazované zeleninové šťávy,
  • Slabě mineralizované přírodní vody pokud možno bez oxidu uhličitého, tedy nesycené, neperlivé, ale pozor: není dobré pít dlouhodobě jeden druh minerálky, lepší je občas minerálky prostřídat.

Co naopak nepít? Čeho se vyvarovat?

  • Slazené limonády a nápoje colového typu, zvyšují naopak žízeň a nastává po nich podobný efekt, jako když konzumujeme sladkosti – kolísá glykemie, takže budete mít chuť na další a další nápoje tohoto typu a žízeň neuhasíte, přijímáte s nimi také energii, kterou nevyužijete.
  • Alkohol. Samozřejmě si můžete občas dopřát třeba skleničku vína na oslavě, ale do pitného režimu ji rozhodně nezapočítávejte. Organismus dehydratuje.
  • Kávu. Můžete si ji dopřát, ale pouze omezeně a také ji nezapočítávat do pitného režimu. Řiďte se ale zásadou, že k šálku kávy patří sklenka pitné vody, protože káva také dehydratuje.

Pitný režim v létě a v zimě

Platí, že tekutiny, které ztratíte potem, byste měli zpátky přijmout. Obvykle za normálních podmínek ztratíte dýcháním, potem a močí denně cca 1,8 -2,6 litrů tekutin denně.

Kolik přesně tekutin byste měli přijmout, určuje váš zdravotní stav, aktivity které během celého dne provozujete, dále sportovní aktivity a samozřejmě i prostředí, ve kterém se pohybujete (například v horkém suchém vzduchu bude potřeba tekutin vyšší).

Rozdílný je také pitný režim v létě a v zimě. V létě, zejména ve velmi teplých dnech, by měl být přísun tekutin vyšší, cca 3-4 litry, v zimě stačí o něco méně 2-3 litry. V létě jsou nejvhodnější vlažné nápoje, v zimě můžete sáhnout po teplejších, které zahřejí tělo.

Pitný režim nastartujte ještě před snídaní

Redukce váhy není bez dodržování pitného režimu možná. Ideální tekutinou je pitná voda, především vlažná. Nejlepší je vypít větší část tekutin dopoledne.

Pokud jste hodně zaneprázdnění, noste si s sebou plastovou lahev s vodou, kterou si dáte před sebe na pracovní stůl. Bude vám neustále připomínat, že máte pitný režim dodržovat i ve víru pracovních povinností.

Výborné je zahřát svůj metabolismus hned po ránu sklenkou vlažné vody vypité nalačno. Měla by mít vlažnou, pokojovou teplotu. V žádném případě nepijte vodu příliš studenou, způsobilo by to šok vašemu žaludku.

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

 

Kam dál?

Jak získat novou energii do života? Zapomeňte na cukr a alkohol

Chcete udělat něco pro své zdraví? Vzdejte se na určitou dobu cukru a alkoholu. Nemusíte držet žádné drastické diety, stačí tato dvě opatření a možná budete po měsíci či dvou překvapeni, co všechno tento krok s vaším tělem udělá. Pokračovat ve čtení

Velký stravovací horoskop na rok 2017: Jezte podle svého znamení

Chcete vědět, co byste měli správně jíst a pít během celého roku 2017, abyste byli fit a měli skvělou postavu? Vše vám prozradíme v našem velkém horoskopu... Pokračovat ve čtení

X pádných důvodů, proč pravidelně chodit cvičit

„Nechci a nechci,“ říkáte si možná ve chvíli, kdy vás čeká pravidelná dávka cvičení. Jenže když tu nechuť překonáte, úspěšně si poradíte se svojí vlastní leností a skutečně se ke cvičení dokopete, krátce po té, co jste si zacvičili, se cítíte mnohem lépe a nejen to... Pokračovat ve čtení

Vánoce se blíží, darujte svým blízkým zdraví

Že ještě nevíte, co svým blízkým letos nadělit pod stromeček? Buďte originální a darujte jim zdraví, které je k nezaplacení. Poradíme vám, kde takové zabalené zdravíčko sehnat. Pokračovat ve čtení

 
Chci jídelníček ZDARMA

1 334 402 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?