Protein: Kdy se hodí a jak jej jednoduše zařadit do jídelníčku?

Bílkoviny, neboli proteiny, tvoří základní stavební kámen pro růst a ochranu svalstva. Jsou pro organismus nepostradatelné a protože si je tělo nedokáže samo vyprodukovat, je nezbytné přijímat je v potravě.

Co jsou to proteiny

Proteiny jsou totéž co bílkoviny, ale vzhledem k tomu, že se hojně používají obě označení, je to pro mnohé lidi trochu matoucí.

Proteiny (neboli bílkoviny) by měly stejně jako tuky a sacharidy tvořit značnou část našeho pravidelného jídelníčku. Proteiny přijímané v potravě se v těle rozkládají na aminokyseliny, které pak zajišťují správnou stavbu a regeneraci tkání.

Klasicky rozlišujeme bílkoviny živočišného a rostlinného původu, přičemž za nejlepší protein se považuje právě ten živočišný. Živočišné bílkoviny jsou sice bohatší na aminokyseliny, ale jejich výhradní konzumace se nedoporučuje vzhledem k vysokému obsahu cholesterolu. Rostlinná strava oproti tomu obsahuje další cenné látky, jako jsou například vitamíny a vláknina.

K čemu se hodí protein?

Jelikož jsou proteiny základem stavby svalů, šlach a kostí, určitě se o jejich přísun zajímá každý sportovec nebo kulturista, který si chce vybudovat solidní svalovou hmotu.

Dostatečný přísun proteinu navíc urychluje regeneraci po cvičení nebo sportovních aktivitách.

Funkce bílkovin ale nekončí jen u zpevňování těla, velký význam má také vliv proteinu na hubnutí. Konzumace bílkovin pomáhá zvýšit bazální metabolismus, což ve výsledku vede k rychlejšímu spalování kalorií.

Dokonce existuje také proteinová dieta, kterou se vyplatí vyzkoušet.

Říkáte si, jestli je vhodný také protein pro ženy? Mnoho žen má obavy, že když při dietě a pravidelném cvičení začnou konzumovat více bílkovin, stanou se z nich svalnaté obryně. Tato představa ale patří mezi klasické mýty, kterých se vůbec není třeba obávat.

Zdroje proteinu v potravinách

Bílkoviny živočišného původu se vyskytují v živočišných produktech a jejich hlavní výhoda spočívá ve vyšším podílu esenciálních aminokyselin. Jedná se tedy o maso, mléko a vejce. Při zdravém stravování s minimem špatných tuků je samozřejmě vhodnější konzumovat hlavně kvalitní odlehčenější potraviny.

Zaměřte se proto spíše na kvalitní a libové kuřecí, hovězí nebo krůtí maso, dále na ryby, kefíry, tvarohy a sýry.

Bílkoviny rostlinného původu se vyskytují v rostlinných produktech a jejich nespornou výhodou je použití do veganského jídelníčku, který mnohdy bývá o bílkoviny ochuzen.

Oproti živočišným produktům nemají všechny potřebné aminokyseliny, ale na druhou stranu obsahují méně tuku a často jsou plné vitamínů, minerálních látek a také vlákniny.

Bohaté na protein jsou zejména luštěniny, tedy hrách, čočka, cizrna, fazole, ale také sója a produkty z ní (například tofu nebo tempeh).

Proteinové výživové doplňky

Vedle přirozených zdrojů bílkovin existují také proteinové koncentráty, které jsou tvořené směsí těch nejkvalitnějších proteinů. Jedná se o izolované proteiny (nejčastěji ze syrovátky), které jsou dobře stravitelné a obsahují doplněné vitamíny a minerály, aby byl jejich metabolický efekt co nejvyšší. Kromě toho by neměly obsahovat žádné chemikálie ani přidané cukry.

Mají často formu prášku, který se rozmíchá ve vodě nebo v mléce, případně se prodávají jako nápoje v plechovkách či lahvičkách.

Jsou ideální hlavně v případě, že nekonzumujete v potravě tolik bílkovin, kolik byste měli, také pomáhají zahnat chuť na sladké při dietách a podporují regeneraci těla po cvičení.

Vedle syrovátkových nápojů ale existují i další proteinové zdroje určené veganům. Významný je například sójový protein s antioxidačními účinky, rýžový protein, hrachový protein nebo konopný protein s omega-3 a omega-6 mastnými kyselinami.

Vegan protein je vnímán jako horší zdroj bílkovin než syrovátkový protein, přesto je ale dobrým doplňkem při ryze rostlinné stravě.

Pokud se zaměříte na výživové doplňky, měli byste vědět, že se nejedná právě o nejlevnější protein, ale na druhou stranu není občas od věci po proteinovém nápoji sáhnout. Důležité je mít na paměti, že se nejedná o náhradu stravy a základem příjmu bílkovin by měl být vždy pestrý jídelníček.

21.09.2018 - autor: Lucie Vintrová

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam dál?

Goji: Plody kustovnice čínské pomáhají i při hubnutí

05.07.2018

Goji se říká plodům rostliny kustovnice čínské, která se už dlouhá staletí pěstuje po celé Číně a v oblastech Himalájí, v dnešním Nepálu a Tibetu.  Pokračovat ve čtení

Snadné hubnutí s chia semínky

04.07.2018

Chia semínka obsahují hodně živin a současně velmi málo kalorií. Ne nadarmo se jim také říká superpotravina. Znáte veškeré výhody a účinky tohoto hubnoucího zázraku? Pokračovat ve čtení

Chci jídelníček ZDARMA

2 260 069 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?