Vitamín B12

Vitamín B12 je pro naše tělo důležitý především kvůli podílení se na krvetvorbě a správné funkci nervového systému. Je rovněž známý pod označením kyanokobalamin a patří do skupiny vitamínů B. V dnešní době je kolem něj stále více otázek a lidé ho automaticky spojují s problematikou rostlinného stravování. 

O co vlastně jde?

Vitamín B12 je forma bakterie, kterou neprodukují rostliny a ani živočichové. Pokud bychom žili přirozeným způsobem, tak bych jej získávali ze zeleniny a rostlin se zbytky půdy, tak jako zvířata. Při dnešních hygienických standardech se tento způsob nedoporučuje. Navíc je půda mnohdy zničená chemickým šetřením.

Druhy vitamínu B12

B12 můžeme rozdělit dle způsobu výroby na kyanokobalamin nebo metylkobalamin. Co se týče využití člověkem, tak ani u jednoho způsoby nebyly zjištěny závady.

Rozdíl mezi nimi ale je takový, že kyanokobalamin je vyvinut v laboratořích uměle, jeho výroba je levná a je trvanlivý. Naopak metylkobalamin je přírodní forma B12 a jeho výroba je nákladnější a trvanlivost menší. Vstřebává se hůře, než kyanokobalamin, tudíž je jeho doporučená denní dávka nepatrně vyšší.

Zdroje vitamínu B12

Kde hledat vitamín B12 v potravinách? Zažité tvrzení, že nejlepším zdrojem B12 jsou pro člověka živočišné výrobky, není až tak úplně pravdivé. Zvířata vitamin neprodukují, tedy pokud jsou odtržena od zdroje B12 (bakterií v půdě), pak se jim musí dostávat vitamín stejně jako lidem. Ve velkochovech dostávají vitamin B12 a další látky jako suplementy do potravy. Lidé konzumující živočišné produkty tudíž, přijímají vitamín B12 v podstatě stejným způsobem jako v případě veganství, a to ve formě doplňků stravy podávaných zvířatům.

Jelikož je vitamín velmi lehce zničitelný, není 100% jistotou, že by v živočišných produktech setrval. Ideální a nenásilná forma je si vitamín doplňovat šetrně skrze doplňky stravy a různé suplementy. Zajímavé je, že naše tělo si tuto bakterii si sice samo vytváří (podobně jako v případě vitamínu k), ale v takové částí tlustého střeva, ze které již není vstřebatelná.

Doporučená dávka a nedostatek B12

Doporučená denní dávka vitaminu B12 je 2,4 µg (mikrogramu) a  platí, že čím vyšší dávku tohoto vitaminu sníte najednou, tím menší část se z ní vstřebá. Vitamin B12 se ukládá v játrech, odkud se postupně uvolňuje. Tyto zásoby vydrží i několik let, výjimečně i víc než 10. Mnohdy jej tak stačí šetrně doplňovat. Ideální ale  je, si hladinu jednou za čas zkontrolovat pomocí krevních testů u lékaře.

Nejčastější projevy nedostatku B12  jsou neurologické potíže jako úzkost, deprese, brnění v končetinách, dále pak únava, slabost. Při dlouhotrvajícím nedostatku nastává vážné a nevratné poškození nervového systému, kardiovaskulárního systému, až smrt. Jak již bylo naznačeno, nejčastější obtíže mají osoby, které dodržují veganský jídelníček s ryze rostlinnou stravou a nepřijímají ani žádné vitaminové doplňky. Při těchto obtížích se často používají injekce vitamínu B12

Je B12 v chlorelle? Ve spirulině? V mořských řasách?

Mořské řasy, které se tradičně používají v asijské kuchyni (např. Nori), stejně jako sladkovodní mikrořasa chlorella, v jednotlivých výzkumech vykazují velké množství vitamínu B12. O skutečné využitelnosti obsaženého vitamínu pro člověka nejsou zatím žádné výživové studie. Většina potravinových doplňků z řas obsahuje ale výhradně neaktivní složky vitamínu

03.09.2018 - autor: Lucie Vintrová

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 
Chci jídelníček ZDARMA

2 832 121 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?