Zásadotvorné potravin: Které to jsou a kdy si na ně dát pozor?

Zásadotvorné potraviny najdeme běžně v našich kuchyních. Pomáhají odstranit překyselení žaludku a slouží jako prevence. O kterých potravinách hovoříme a jak je vhodně zakomponovat do našeho jídelníčku?

Zásadotvorné potraviny

Zásadotvorné a neutrální potraviny jsou ty, které vám pomohou v případě překyselení organismu. Jedná se o běžné pomocníky, které s jistotou najdete v kuchyni. Nemusíte zbytečně vyhazovat peníze za předražené doplňky stravy či jiné podpůrné prostředky, stačí se zaměřit na základní suroviny.

Zásadité potraviny jsou převážně rostlinného původu. Netýká se to ale některých luštěnin a obilovin. Ani v případě překyselení organismu nesmíte zapomínat do jídelníčku zařazovat všechny pro tělo potřebné živiny, jako jsou proteiny, tuky, sacharidy.

Seznam zásadotvorných potravin

Vítězové – nejzásaditější potraviny

Citron, grapefruit, chřest, petržel, brokolice (Tip: recept na zapečenou brokolici), česnek, syrový špenát, meloun, celer, řepa, ječmen, cibule

Další zásadité potraviny

  • Syrová zelenina – mrkev, ředkvičky, kořenová zelenina, zelí, rajče, kukuřice, kedlubna, tuřín
  • Syrové ovoce – banán, meruňky, mango, fíky, kiwi, hrušky, jahody, maliny, kaki, broskve, višně, třešně
  • Fazole
  • Stévie, karob, med
  • Jáhly, quinoa
  • Tofu, tempeh, sójové boby
  • Brambory se slupkou
  • Celozrnné těstoviny, celozrnný chléb
  • Mandle, slunečnicová semínka
  • Zelený čaj
  • Kefír
  • Za studena lisované oleje – kokosový, olivový, pupalkový olej

Zásadotvorné potraviny v našem jídelníčku

Ideální jídelníček tvoří 80 % zásadotvorných potravin a 20 % kyselinotvorných. Nemusíte přestat jíst kyselinotvorné potraviny úplně, ale ze začátku je vhodné je alespoň omezit. Po očistné kúře je můžete postupně přidávat zpět. Do určité míry!


Tip: Citronová voda

Paradoxní je, že šťáva z citrónu působí zásadotvorně, i přesto, že patří mezi kyselé potraviny. Užívání neředěné citronové šťávy před jídlem se dokonce doporučuje při snaze o odkyselení organismu a detoxikaci těla. Vyzkoušejte.

Mají zásadotvorné potraviny vliv na hubnutí?

Při pohledu na seznam zásadotvorných potravin vám zaručeně dojde, že se jedná o zdravé suroviny. Rozhodně podpoří vaši celkovou životosprávu, a pokud nemáte se zdravým stravováním do dnes žádné zkušenosti, můžete částečně zredukovat i svou váhu. Nečekejte však zázraky.

Pro trvalé a opravdu viditelné snížení tělesné hmotnosti je zapotřebí se zaměřit nejen na kvalitu, ale také na kvantitu. Rozdělení denního příjmu bílkovin a sacharidů hraje v hubnutí důležitou roli. Pokud si v těchto věcech nevíte rady, nechte si poradit odborníky, kteří vám sestaví jídelníček na míru.

Překyselení organismu

Jaké jsou příčiny překyselení organismu?

  • Nevyvážená a nesprávná strava, ze které vyplývá nerovnoměrný poměr zásadotvorných a kyselinotvorných potravin
  • Nedostatek tekutin
  • Narušení střevní flóry
  • Špatné stravovací návyky – například nedostatečným žvýkáním podporujeme kyselinotvorné kvašení ve střevech 
  • Dlouhodobý stres
  • Znečištěné prostředí, velká spotřeba chemicky upravovaných potravin
  • Nedostatek pohybu (špatné prokrvení)

Překyselení organismu se dá jednoduše zjistit pomocí testů, které vám provede odborník z moči nebo krve. Pro větší pohodlí si v lékárně můžete zakoupit lakmusové papírky a test provést sami doma. Papírek ponoříte do ranní moči a pomocí stupnice zjistíte, zda se překyselení organismu týká i vás.

Jak poznat, že je váš organismus překyselený?

Pozorujete únavu, vyčerpanost, špatné trávení, ekzémy, sníženou schopnost imunity, podrážděnost nebo padání vlasů? To vše jsou příznaky překyselení organismu.

Kyselinotvorné potraviny

Zatímco alkalické (zásadotvorné) potraviny podporují v těle zdravé pH, kyselinotvorné potraviny podporují vznik nezdravých kyselin.

  • Mléko a mléčné výrobky
  • Těstoviny a bílá rýže
  • Ořechy – arašídy, kešu, para ořechy
  • Cukr, sladkosti, čokoláda
  • Bílé pečivo
  • Smažené pokrmy – brambůrky, krokety, hranolky
  • Kompoty, kandované ovoce
  • Dochucovadla, majonéza, kečup, sladidla
  • Slazené a sycené nápoje, káva, alkohol, černý čaj, energy drinky
  • Marmeláda
  • Maso – salámy, hovězí pečeně, jehněčí, telecí, husa, játra, kančí, klobásy, ledviny, losos, makrela, pstruh, tuňák, vepřové


25.09.2018 - autor: Miriam Blahová

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam dál?

Detoxikujte organismus: 12 zásaditých potravin pro zdravé tělo

31.08.2018

Stres, nezdravý životní styl, konzumace nevhodných potravin, málo pohybu. To vše se bohužel sčítá. Když nám tělo vystaví účet za naše hříchy, není to zrovna příjemná podívaná. Jejich důsledkem je například překyselení organismu. Co s tím? Pokračovat ve čtení

Chci jídelníček ZDARMA

2 310 167 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?