Zásadotvorné potraviny

Překyselení organismu, které vzniká velkým množstvím kyselinotvorných potravin v jídelníčku, může způsobovat mnoho potíží. Je proto důležité, a především zdravé, konzumovat co nejvíc zásadotvorných a neutrálních potravin.

Jak poznat, že je váš organismus překyselený?

  • Únava, vyčerpanost
  • Špatné trávení
  • Bílý povlak na jazyku
  • Ekzémy
  • Snížená imunita
  • Podrážděnost
  • Padání vlasů, zhoršená kvalita kůže, lámání nehtů, předčasná tvorba vrásek
  • Zhoršení kvality zubů a dásní
  • Obezita

Překyselení organismu se dá jednoduše zjistit pomocí testů, které vám provede odborník z moči nebo krve. Pro větší pohodlí si v lékárně můžete zakoupit lakmusové papírky a test provést sami doma. Papírek ponoříte do ranní moči a pomocí stupnice zjistíte, zda se překyselení organismu týká i vás. 

Které potraviny jsou tedy zásadité a kterým byste se měli raději vyhnout? Zásadité potraviny jsou převážně rostlinného původu. Netýká se to ale některých luštěnin a obilovin. Ani v případě překyselení organismu nesmíte zapomínat do jídelníčku zařazovat všechny pro tělo potřebné živiny, jako jsou proteiny, tuky, sacharidy. 

Paretovo pravidlo se nám nevyhne ani v případě jídla. Nemusíte přestat jíst kyselinotvorné potraviny úplně, ale ze začátku je vhodné je omezit. Postupně je můžete přidávat, vhodný jídelníček tvoří 80 % zásadotvorných potravin a 20 % kyselinotvorných.

  • Syrová zelenina – mrkev, ředkvičky, celer, špenát, řepa, cibule, česnek, chřest, brokolice, kořenová zelenina, zelí, rajče, kukuřice, kedlubna, tuřín
  • Syrové ovoce – banán, meruňky, grapefruit, meloun, mango, fíky, kiwi, hrušky, jahody, maliny, kaki, broskve, višně, třešně
  • Fazole
  • Stévie, karob, med
  • Jáhly, quinoa
  • Tofu, tempeh, sójové boby
  • Brambory se slupkou
  • Celozrnné těstoviny, celozrnný chléb
  • Mandle, slunečnicová semínka
  • Zelený čaj
  • Kefír
  • Za studena lisované oleje – kokosový, olivový, pupalkový olej

Kyselinotvorné potraviny

  • Mléko a mléčné výrobky
  • Těstoviny a bílá rýže
  • Ořechy – arašídy, kešu, para ořechy
  • Cukr, sladkosti, čokoláda
  • Bílé pečivo
  • Smažené pokrmy – brambůrky, krokety, hranolky
  • Kompoty, kandované ovoce
  • Dochucovadla, majonéza, kečup, sladidla
  • Slazené a sycené nápoje, káva, alkohol, černý čaj, energy drinky
  • Marmeláda
  • Maso – salámy, hovězí pečeně, jehněčí, telecí, husa, játra, kančí, klobásy, ledviny, losos, makrela, pstruh, tuňák, vepřové…

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam dál?

Přirodní fytoestrogeny: Bojovníci proti rakovině prsu i přebytečným kilům

Fytoestrogeny v potravinách mají mnoho příznivých zdravotních účinků a skvěle působí i při hubnutí. My vám dnes prozradíme, jaké suroviny tyto přírodní látky obsahují a jak je adekvátně zapojit do svého pestrého jídelníčku. Pokračovat ve čtení

Luštěniny: Proč je zařadit do jídelníčku a jak správně připravovat?

Za života našich babiček a prababiček byly nedílnou téměř každodenní součástí jídelníčku luštěniny. Šlo o levné, a přitom velice výživné jídlo. Bohužel se zvyšující se spotřebou masa jsme na luštěniny hodně zapomněli. Je to škoda, protože jsou jídlem výživově hodnotným, které se stále ještě dá pořídit s minimálními náklady. Pokračovat ve čtení

Chcete se vyhnout špatné náladě? Dopujte se hořčíkem z přirozené stravy

Hořčík je nedílnou součástí našeho těla a ovlivňuje mnoho funkcí organismu. Měli bychom ho tedy doplňovat pravidelně co nejpřirozenějším způsobem, tedy stravou. Pokračovat ve čtení

Chci jídelníček ZDARMA

1 782 326 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?