Mastné kyseliny

​Mastné kyseliny jsou jedním ze základních energetických substrátů. Jsou syntetizovány v játrech a následně transportovány na cílová místa. Slouží jako zdroj energie, nevyužitá část je naopak ukládána do tukových tkání.

Mastné kyseliny rozdělujeme na nasycené a nenasycené.

  • Nasycené jsou takové, které z chemického hlediska obsahují ve svém řetězci pouze jednoduché vazby mezi atomy uhlíku. Tento druh dokáže tělo samo syntetizovat. Příkladem je kyselina máselná, kapronová, karpylová. Vyskytují se v malém množství v některých živočišných tucích, zejména v másle.
  • Z výživového hlediska jsou důležité nenasycené mastné kyseliny. Obsahují mezi některými atomy uhlíku dvojnou vazbu, přičemž u některých může být v molekule obsaženo i několik dvojných vazeb. Těm se říká polyenové mastné kyseliny.

Polyenové mastné kyseliny jsou pro tělo nepostradatelné. Mezi ně patří zejména kyselina linolová, linolenová a arachidonová. Všechny tři kyseliny jsou nezbytné pro malé děti. Nachází se v kukuřičném, podzemnicovém, bavlníkovém a sójovém oleji.

Čím je člověk fyzicky aktivnější, tím by měl být podíl nasycených mastných kyselin větší. Nedostatek je příčinou vzniku ekzémů, otoků kotníků, problémů při menstruaci, neplodnosti, praskání kůže nebo suchých vlasů.  Doporučenou denní dávkou je přibližně 1 lžíci rostlinného oleje, nejlépe slunečnicového nebo olivového.  Ideální formou jsou zálivky do salátů, marinády nebo dresinky.

    Chcete dostávat zajimavé jídelníčky do mailu?


    © COPYRIGHT 2021 pestrý jídelníček. ALL RIGHTS RESERVED.