Stravování při průjmu

Hlavním příznakem průjmu je vyprazdňování řídké, neformované stolice a to více než třikrát za den. Nebo také vodnatá stolice s přetrvávajícím nutkáním. Průjem je velmi nepříjemná záležitost a každý si ho určitě za život už „užil“.

Pokud trvá déle, hrozí tělu nejen ztráta tekutin a dehydratace, ale také nedostatek minerálů a vitamínů. Při průjmu se proto doporučuje speciální dieta.

Příčiny průjmu:

Příčiny průjmu mohou být :

Infekční - při nakažení virem, bakteriemi, plísněmi, toxiny

Neinfekční – konzumace dráždivých nebo zkažených potravin, alergie, užívání nevyhovujících léků, stres a další.

Doporučení pro dietu při průjmu

  • Doporučuje se jíst malé porce a jídlo konzumovat každé dvě až tři hodiny.
  • Vyhnout se se potravinám, které nadýmají (kapusta, květák, okurka a převážně luštěniny).
  • Zeleninu je vhodné konzumovat v upravené podobě a to vařenou nebo dušenou.
  • Ovoci se spíše vyhýbejte, především nezralému. Je dobré ale zařadit nastrouhané jablko s banánem.
  • Doporučuje se konzumovat bílé pečivo – rohlíky, bagety, toustový chléb. Celozrnnému pečivu se při dietě vyhýbejte.
  • Vyřazení mléka a mléčných výrobků.
  • Doporučují se také potraviny bohaté na draslík a sodík, jako je rybí nebo kuřecí maso, brambory nebo mrkev.
  • Vyřadit smažené a ostré jídlo.

Zakázané potraviny při dietě: tučné potraviny, pikantní potraviny, mléčné výrobky, tučná masa (husa, kačena, zvěřina), tučné a uzené ryby (sardinky, kaviár), dochucovadla (masox, maggi, sójová omáčka), černá káva, alkohol, smažené pokrmy, kynuté a linecké těsto, čerstvé pečivo.

Léčba průjmu:

  • V prvních dnech je dobré začít nemastným, mírně osoleným odvarem z rýže či mrkve, rýžovou nebo obilnou polévkou, případně rýžovou kaší, ale bez mléka. Dále můžete začít zařazovat mixovanou dušenou mrkev, banán, nastrouhané jablko nebo jablečné pyré.
  • Později můžete zkusit přidat řidší bramborovou kaši bez mléka nebo jiné další kaše, kuřecí vývar, tvrdší ,starší rohlíky nebo piškoty.
  • Pomalu a postupně pokračujte v přechodu k běžné stravě přidáváním vařeného kuřecího nebo libového hovězího masa, vařené a dušené zeleniny.
  • Důležité je také pro zlepšení stavu zařadit později kysané mléčné výrobky (pokud netrpíte intolerancí), které pomáhají obnovit průjmem a narušenou střevní mikroflóru. Dobrý je např. nízkotučný bílý jogurt, kefír nebo podmáslí. Začněte opatrně a po lžičkách.
  • Také homeopatické léky na ovlivnění průjmu vás mohou překvapit rychlostí účinku, jsou vhodné pro všechny věkové kategorie a nemají vedlejší účinky. Jedná se například o: Arsenicum album 9 CH, China 9 CH, Podophyllum peltatum 9 CH apod.

Pokud průjem přetrvává déle, jak týden nebo se objevily další komplikace jako je krev ve stolici, ihned vyhledejte odbornou pomoc. Vhodné léky vám může doporučit váš lékař nebo i  lékárník.

Recept na bramborovou kaši bez mléka

Pro ty, kteří právě trpí průjmovým onemocněním, jsme připravili recept na chutnou bramborovou kaši bez mléka. Ocení ji zejména osoby s intolerancí na  laktózu.

Suroviny: brambory, petrželka, bazalka, česnek, sůl, olivový olej, bio bujón

Postup:

  • brambory uvaříme do měkka ve slané vodě s trochou bujónu
  • při slévání vody si jí v hrnci trochu necháme
  • přikápneme trochu olivového oleje a dobře směs rozmixujeme
  • přidáme prolisovaný česnek a vybrané bylinky a osolíme

Ve zkratce

Při průjmovém onemocnění byste se měli vyhýbat kořeněným a jinak dráždivým jídlům, konzumovat by se mělo zejména starší pečivo, piškoty a kaše bez mléka, banány, odvar z rýže a jiné zmíněné potraviny. Nesmíte také zapomínat na dostatečný pitný režim, , při průjmu se organismus dehydratuje. Zaměřit byste se také měli na příjem minerálních látek, které při průjmu ztrácíte. Dieta se dodržuje, dokud potíže zcela neodejdou, případně vyhledat lékaře a zvolit jiné prostředky, jak postupovat. Lékaře byste  měli navštívit také, pokud je průjem vleklý nebo častý, může to být příznakem závažnějšího onemocnění.

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam dál?

Kozí mléko a výrobky z něj

Blahodárné účinky kozího mléka znali již staří Římané, kozí mléko bylo a je považováno za takzvaný elixír krásy a dlouhověkosti. Pokračovat ve čtení

Jak přežít vánoční večírek ve zdraví

Konec roku je za dveřmi a s ním již tradiční setkávání s přáteli a vánoční večírky. Také se už na nějakém takovém večírku nebo posezení s přáteli vidíte? A v duchu už s pocitem provinění plánujete novoroční předsevzetí, jak se zpět dostat do formy? Není nezbytné se vzdávat společenských akcí. Stačí jen se na návštěvu takového večírku nebo restaurace připravit a přemýšlet, co vypijete a sníte. Pokračovat ve čtení

Čím nahradit pečivo?

V dnešní době, kdy je moderní být gluten free a všemožně se vyhýbat lepku, který je hojně zastoupen právě v pečivu, je dobré vědět, čím je vhodné potraviny nahrazovat aby naše tělo nestrádalo a zároveň nám to také chutnalo! Pokračovat ve čtení

Potraviny bohaté na bílkoviny

Bílkoviny neboli proteiny, představují základní stavební látku živých organismů. Bez nich vám nejenže neporostou svaly, ale ani nezhubnete. Napomáhají totiž zahánět hlad a pomáhají také  při odbourávání tuků. Proto jejich příjem při redukční dietě není dobré omezovat. Pokračovat ve čtení

Jaterní dieta

Největší vnitřní orgán našeho těla jsou játra.  Mezi hlavní funkce jater patří detoxikace našeho organismu, kdy játra pomáhají odbourávat zbytky léku, antibiotik, alkoholu a obecně toxinů, které se dostaly do našeho těla. Pokračovat ve čtení

Chci jídelníček ZDARMA

1 798 706 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?