Potravinová pyramida

Doporučení, týkající se zdravého stravování, je nezbytné nějak formulovat. Musí být velmi jednoduše srozumitelná úplně každému. Díky nim získají lidé užitečnou pomůcku, která jim ukáže, jak se správně a zdravě stravovat. 

K tomu slouží potravinová pyramida. Graficky nám velmi názorně ukáže, jaké potraviny bychom měli zařazovat do jídelníčku.

Grafický nákres usnadní orientaci ve výživě

Platí, že každá země si vytvoří vlastní potravinovou pyramidu, která se stane vodítkem pro zdravé stravování. Jádro je ovšem velice podobné, vychází z pravidel zdravé výživy, která by měli všichni respektovat.

U nás například vydalo výživovou pyramidu Ministerstvo zdravotnictví. Jak vypadá a z čeho se skládá? Jde o grafický nákres skutečně ve tvaru pyramidy. Rozděluje se do čtyř pater a na celkem šest potravinových skupin. Každá zdravá dieta by svým složením potravy měla vycházet právě z ní. Je nezbytnou pomůckou pro efektivní a zdravé hubnutí.

Potraviny v ní obsažené a všechny jejich skupiny zároveň obsahují doporučení, kolik porcí byste jich měli sníst a jak často. Samozřejmě, že přesná množství jednotlivých potravin závisí také na věku a pohlaví konkrétního jedince.

Rozčlenění všech porcí potravin

Vrchol pyramidy patří potravinám, které byste měli jíst v co nejmenším množství, a sice sůl, tuky, cukr. Jedna porce je 10 gramů denně.

Pod ní jsou v jednom políčku mléčné výrobky, kde jednu porci tvoří sklenice mléka o 250 ml, jogurt 200 ml a sýr 55 g. Vedle jsou potom ryby, maso, vejce a luštěniny. Porce znamená 125 g drůbežího nebo jiného masa, 2 vařené bílky, misku sójových bobů.

Pod mléčnými výrobky najdete zeleninu. Tam pod jednou porcí rozumíme papriku, mrkev, 2 rajčata, miska salátu, půl talíře brambor, sklenice zeleninové šťávy. Pod masem se skrývá ovoce, kde jednu porci tvoří jablko, pomeranč, banán, miska borůvek, rybízu nebo jahod, případně sklenice neředěné ovocné šťávy.

Spodní část pyramidy potom zahrnují obiloviny, těstoviny, rýže, pečivo. V tomto případě jednu porci činí 60 g chleba, což odpovídá jednomu krajíčku, dále miska ovesných vloček, či 125 g vařených těstovin nebo rýže, což je odhad zhruba jednoho kopečku (naběračky).

Velmi důležitou součástí této pyramidy potom je rozčlenění kolik porcí denně byste z určité skupiny měli denně sníst. Sůl, tuky a cukry si dopřejte maximálně dvě porce. Mléko a mléčné výrobky 2-3 porce. Masa, vajec a luštěnin 1-2 porce, zeleniny ovšem 3-5 porcí, ovoce 2-4 porce a konečně obilovin, rýže, těstovin a pečiva 3-6 porcí.

Na vrcholku jsou nejnebezpečnější potraviny

Trochu odlišnou potravinovou pyramidu vytvořilo u nás Fórum zdravé výživy složené z odborníků na tuto oblast. Nazvali ji Česká potravinová pyramida.

Na jejím vrcholku ční potraviny, které byste měli konzumovat co nejméně. Zařazují sem cukr, dorty, tuk jako máslo a další, bonbony, čokoládu, alkohol, ale také sladké šťávy a uzeniny. Levý dolní roh patří potravinám, které jsou z hlediska zdravé výživy největším přínosem. Patří sem především různé druhy zeleniny a čistá voda. Pravý dolní roh potom náleží méně vhodným ale stále ještě přijatelným potravinám, jako jsou různé druhy ovoce, ale také chléb. Dvě patra mezi nimi pak tvoří první rýže, těstoviny, mléčné výrobky, jogurty, vločky, olej, ryby, druhé patro o něco méně vhodné maso, vejce, sýry a konečně už zmiňované nejméně vhodné potraviny na vrcholku.

Díky semaforu sestavíte vyvážený jídelníček

Pro lepší orientaci slouží i barevný semaforový systém. Ty nejméně vhodné potraviny jsou v červeném poli a hlásají: Jez mne výjimečně. Ve žlutém poli říkají: Jez nás omezeně. Zelená potom: Jez nás co nejčastěji.

Součástí této pyramidy jsou také četná výživová doporučení, například zvýšit spotřebu zeleniny na 600 g denně a ovoce na 200 gramů, vybírat si potraviny s minimem sodíku, denně vypít 2 l tekutin, především vody, konzumovat mléčné výrobky, především zakysané, používat kvalitní rostlinné oleje, libové maso. Omezit smažené pokrmy a vyhnout se sladkému.

Pyramidy mohou pomoci při sestavování zdravého jídelníčku. Díky nim získáte komplexní přehled, co je zdravé a co ne a jak z jednotlivých porcí různých skupin potravin složit opravdu vyvážený a zdravý jídelníček.

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

 
Chci jídelníček ZDARMA

1 170 451 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?