Snadné hubnutí s chia semínky

Chia semínka obsahují hodně živin a současně velmi málo kalorií. Ne nadarmo se jim také říká superpotravina. Znáte veškeré výhody a účinky tohoto hubnoucího zázraku?

Tato zázračná semínka šalvěje hispánské, jejichž původ můžeme hledat v daleké Latinské a Střední Americe, tvořila v dávných dobách základ aztécké stravy. Jsou vhodná pro všechny věkové kategorie a výborným doplňkem zdravé stravy pro vegetariány i sportovce. Lze je využít při zvýšené psychické a fyzické námaze.

Popis rostliny

Šalvěj hispánská je vysoká asi metr a na konci každého stonku má fialové nebo bílé květy. Chia semena jsou jejími plody. Jedná se přírodní olejnaté semeno (obsahuje 30% olejů), neuvěřitelně bohaté na živiny. Tato semena jsou zdrojem minerálů, bílkovin, vlákniny a omega-3 mastných kyselin, které brání nedostatku živin v těle

Účinky chia semínek

  • Pravidelnou konzumací zvýšíme imunitu našeho organizmu.
  • Zlepšují vývoj a regeneraci tkání během těhotenství a po porodu.
  • Přispívají k rychlému hojení po úrazech.
  • Zlepšují regeneraci pohybového aparátu.
  • Odstraňují záněty a bolesti ve svalech a kloubech.
  • Pozitivně působí na stav pokožky, chrání před dehydratací.
  • Přispívají ke snižování hladiny škodlivého cholesterolu
  • Působí preventivně proti vzniku Alzheimerovy choroby.
  • Snižují krevní tlak a stabilizují hladinu cukru v krvi.
  • Snižují riziko cévní mozkové příhody, osteoporózy, rakoviny
  • Zlepšují poruchy pozornosti  a duševní bystrost

Vlastnosti chia semínek

Chia semínka nemají vlastní chuť, proto je jejich použití univerzální. Ať už do sladkých nebo slaných pokrmů a nápojů, zaručeně si vyberete. Nejsou tvrdá, můžete si s nimi cokoli posypat. Dají se přimíchat do polévek, pomazánek, jogurtů, ovesné kaše, smoothie koktejlů nebo do zeleninových salátů.

Chia semínka dovedou absorbovat velké množství tekutiny a proto je můžeme využít především při zahušťování pokrmů. Pokud máte rádi experimenty, rozhodně neváhejte vyzkoušet chia pudingy, chia džemy a chia kaše.


Snadné hubnutí s chia semínky

Díky velkému obsahu vlákniny a bílkovin, jsou chia semínka ideálním partnerem při hubnutí. Vláknina dokáže absorbovat velké množství vody. V žaludku se následně rozpíná, což vede ke zvýšení pocitu plnosti a současně ke snížení množství vstřebávané potravy.

Konzumací semínek se v našem trávicím traktu zpomaluje trávicí proces enzymů a díky tomu se přeměna sacharidů na jednoduché cukry stává delší. V jednoduchém překladu se snižuje i chuť na sladké.

Samozřejmě Vám chia semínka nedokážou zaručit oslnivé výsledky hubnutí jen tak. Nedílnou součástí redukčního plánu musí být i pokrmy s nízkým obsahem kalorií. Ideálně pak v kombinaci s pravidelným cvičením.

Jak chia semínka používat

Doporučené dávkování je 15g (1-2 polévkové lžíce) denně. Lze je konzumovat přímo a zapít vodou, bohužel chutnají poněkud plytce. Lepší uplatnění naleznou ve zmíněných pokrmech výše.  Opravdovou výhodou je skutečnost, že chia semínka nemusíte před použitím drtit jako například lněná semínka. Jejich příprava je pak mnohem snazší.

Výborně také poslouží jako zdroj energie před sportovním výkonem nebo po fyzické zátěži. Postačí jedna polévková lžíce 30 minut před, nebo po aktivitě.

Recepty s chia semínky

Chia semínka lze prakticky kombinovat do kteréhokoliv pokrmu. Pokud hledáte inspiraci pro výborné jednoduché recepty, rádi Vám pomůžeme.


Chia pudnink - jednoduchá snídaně

  • jeden banán
  • 4 lžíce chia semínek
  • 300ml mléka (mandlové, kokosové, konopné atd.) nebo vody
  • přírodní sladidlo


Jahodová zmrzlina s chia semínky

  • mražené jahody
  • kokosové mléko (může být i mandlové nebo makové)
  • chia semínka
  • med


Jsou chia semínka ideální pro každého?

Chia semínka jsou ideálním doplňkem výživy v podstatě pro každého. Pochutnat si na ní mohou jak děti, tak i dospělí. Užívat je mohou dokonce ženy v těhotenství. Jsou doporučeným doplňkem výživy, protože obsahují zdravé tuky pro vývoj plodu. 

Pokud začínáte s užíváním, nezapomeňte pít dostatečné množství vody. Dávkování chia semínek by mělo odpovídat daným doporučením. Pokud patříte mezi jedince s nedostatkem vlákniny, účinky chia semínek budou velmi intenzivní. Nemusíte se ale obávat, organismus si velmi rychle zvykne a nakonec se jich nebudete chtít vzdát. Dobrou chuť!

04.07.2018

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

Komentáře ke článku

Abyste mohli přidat komentáře, musíte se přihlásit. Pokud u nás ještě nemáte účet, zaregistrujte se

 

Kam dál?

Potraviny a jejich glykemický index

27.08.2018

Možná jste už od výživových odborníků slyšeli, že byste měli do svého jídelníčku zařadit potraviny s nízkým glykemickým indexem, protože jsou zdravější. Málokdo ale přesně ví, co si vlastně má pod pojmem glykemický index potravin vlastně představit. Proto tento pojem vysvětlíme a popíšeme vám, k čemu je dobré jeho hodnoty znát a řídit se jimi při sestavování jídelníčku. Pokračovat ve čtení

Paleo jídelníček

08.08.2018

Co je paleo strava? Návrat člověka zpátky do doby kamenné. Základem paleo jídelníčku je stejná strava, jakou lidé jedli v pravěku, tedy tepelně upravené maso a různé plody. Pokračovat ve čtení

Goji: Plody kustovnice čínské pomáhají i při hubnutí

05.07.2018

Goji se říká plodům rostliny kustovnice čínské, která se už dlouhá staletí pěstuje po celé Číně a v oblastech Himalájí, v dnešním Nepálu a Tibetu.  Pokračovat ve čtení

Luštěniny: Proč je zařadit do jídelníčku a jak správně připravovat?

16.03.2017

Za života našich babiček a prababiček byly nedílnou téměř každodenní součástí jídelníčku luštěniny. Šlo o levné, a přitom velice výživné jídlo. Bohužel se zvyšující se spotřebou masa jsme na luštěniny hodně zapomněli. Je to škoda, protože jsou jídlem výživově hodnotným, které se stále ještě dá pořídit s minimálními náklady. Pokračovat ve čtení

Chci jídelníček ZDARMA

2 266 674 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?