Snadné hubnutí s chia semínky

Jsou bílá nebo černá, drobná jako mák, odborníky na výživu označována jako superpotravina: chia semínka (čtěte čia). Tato zázračná semínka šalvěje hispánské (salvia hispanica), jejichž původ můžeme hledat v daleké Latinské a Střední Americe, tvořila v dávných dobách základ aztécké stravy.  

Co jsou to chia semínka

Věděli jste, že chia semínka jsou bohatým zdrojem sacharidů, proteinů, mastných kyselin a antioxidantů? Že obsahují mnoho důležitých prvků, jako jsou hořčík, fosfor, zinek, draslík a železo, důležitých pro tvorbu mnohých enzymů, hormonů a pro správnou práci endokrinního systému? A že jsou výborným pomocníkem při hubnutí

Chia semínka jsou vhodná pro všechny věkové kategorie a jsou výborným doplňkem stravy pro vegetariány i sportovce. Lze je využít, právě tak jako Aztékové, při zvýšené psychické a fyzické námaze.

Chia semínka a jejich účinky

Tato superpotravina je ceněným antioxidantem s téměř nekonečnou řadou pozitivních účinků na náš organismus. Při pravidelné konzumaci chia semínek zvýšíme imunitu našeho organizmu. Semínka obsahují látky, výrazně zlepšující vývoj a regeneraci tkání během těhotenství a po porodu, přispívají k rychlému hojení po úrazech, zlepšují regeneraci pohybového aparátu a odstraňují záněty a bolesti ve svalech a kloubech.

Pozitivně působí na stav pokožky a náš organismus chrání před dehydratací. Přispívají ke snižování hladiny škodlivého cholesterolu, jsou vhodná pro diabetiky, působí preventivně proti vzniku Alzheimerovy choroby a lupénky.

Chia semínka snižují krevní tlak a stabilizují hladinu cukru v krvi, snižují riziko cévní mozkové příhody, osteoporózy, rakoviny a podílí se na správném vývoji nervové soustavy plodu v prvních třech měsících těhotenství. Podporují správné fungování metabolismu, kvalitu kostí, vlasů i pokožky, zlepšují koordinaci pohybů, zlepšují poruchy pozornosti a duševní bystrost a pomáhají při problémech s prostatou.

Vlastnosti semínek chia

Semínka šalvěje hispánské nemají vlastní chuť, proto je jejich použití univerzální, ať už do sladkých nebo slaných pokrmů a nápojů. Jejich výhodou je to, že nejsou tvrdá, můžete si s nimi cokoli posypat, dají se přimíchat do polévek, pomazánek, koktejlů a do zeleninových salátů.

Chia semínka dovedou absorbovat velké množství tekutiny a proto je můžeme využít především při zahušťování pokrmů nebo z nich připravovat samostatné pokrmy, jako jsou pudingy, džemy a kaše. Lze jimi částečně nahradit vejce. Nemají žádné vedlejší účinky.

Snadné hubnutí s chia semínky

Právě schopnost chia semínek vázat vodu se využívá při hubnutí. Při kontaktu s tekutinou nabobtnají a získávají gelovitou konzistenci. Přidáním chia semínek do pokrmu zvýšíte jeho objem bez dodatečné energie. Konzumací semínek se v našem trávicím traktu zpomaluje trávicí proces enzymů a díky tomu se přeměna sacharidů na jednoduché cukry stává delší, výkyvy hladiny cukru v krvi jsou menší a tím se snižuje i chuť na sladké.

Jak chia semínka používat

Z chia semínek můžeme připravit energetický, zdravý a velmi osvěžující nápoj „chia fresca“. Výborná jsou semínka použitá do ranní směsi našeho oblíbeného müsli, do zeleninových salátů, koktejlů a smoothie, pudingů a kaší. Můžeme je přidat do těst na palačinky a muffiny, ale i lehce opražit na pánvi a posypat jimi opečenou zeleninu s česnekem.

Kde koupit chia semínka

Semínka jsou k dostání ve všech prodejnách potravin pro vegetariány a vegany, v bio prodejnách, ale také v koutcích zdravé výživy v téměř všech supermarketech. Nakupovat také můžete z pohodlí vašeho domova přes internetové obchody.

Recepty s chia semínky

Z mnoha receptů využívajících semínek jsme pro vás vybrali chia puding banánovo-vanilkový. Potřebovat budete 1 banán, 200 ml mléka, 2 až 3 lžíce chia semínek, 2 lžíce agáve sirupu, medu nebo třtinového cukru, špetku vanilky, ovoce dle vlastní chuti, piškoty, čokoládu a lístky meduňky.

Banán, mléko, chia semínka, vanilku, agáve sirup či med spolu pomocí ponorného mixéru promixujeme a dáme do misky s víčkem. Necháme hodinu odstát v lednici. Pokud puding nebude mít požadovanou hustotu, přidáme ještě trochu chia semínek, nebo doředíme mlékem a necháme ještě chvíli odstát.

Nejlepší je vydržet a nechat puding v lednici alespoň deset hodin. Před podáváním dáme do servírovací misky ovoce dle chuti, piškoty nebo čokoládu, zalijeme pudingem a ozdobíme lístky meduňky.

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

 
Chci jídelníček ZDARMA

1 169 304 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?