Cholesterolová dieta: Poraďte si se špatným tukem vlastními silami

Zvýšený cholesterol může znamenat vcelku velké zdravotní komplikace. Naštěstí se s tímto problémem dá bojovat úpravou jídelníčku, kdy se dodržuje cholesterolová dieta.

Vydáte se na pravidelnou preventivní lékařskou prohlídku, kterou byste měli absolvovat jednou za dva roky. Lékař vás pošle na odběr krve a pak s varovně vztyčeným prstem hlásí, že máte zvýšený cholesterol. Nebo se dostanete na odběr krve kdykoli jindy, třeba kvůli nemoci a výsledek je stejný. Určitě se do podobné situace někdy dostala spousta z vás. Řešením, jak si s příliš vysokou hladinou cholesterolu poradit, je cholesterolová dieta.

Stravovací režim násobí účinky léků

Rozhodně ale varování lékaře naslouchejte, jde přece o vaše zdraví. Samozřejmě, že můžete dostat na snížení cholesterolu léky, ale mnohem účinnější recept, jak nepříjemný problém zvládnout, je přirozený způsob, tedy úprava jídelníčku. Případně můžete úpravu jídelníčku zkombinovat s léky. Časem pak třeba zjistíte, že vhodná úprava jídelníčku, tedy dieta při vysokém cholesterolu postačí a můžete léky po konzultaci s lékařem léky vysadit. Pravda je totiž taková, že vhodný stravovací režim dokáže účinky léků násobit a rychleji se tak dostanete na optimální hodnoty cholesterolu.

Omega-3 a omega-6 kyseliny by měly být v rovnováze

Co je při této dietě důležité? Především obsah tuků v potravinách a druh těchto tuků. Cholesterol, tedy jeho denní příjem by při této dietě neměl překročit 200-300 mg. Připomínáme, že existují dva druhy cholesterolu, „hodný“ HDL cholesterol a „zlý“ LDL cholesterol. Jednoznačně je třeba omezit příjem veškerých tuků živočišného původu. Máme na mysli tučné vepřové a hovězí maso, ale také sádlo či máslo.

Výborným receptem je nahrazení živočišných tuků rostlinnými. Využívejte v kuchyni například olivový olej, prospěšný je ale i slunečnicový či řepkový, v nich najdete hodně omega-3 nenasycených mastných kyselin. Vepřové a hovězí se snažte nahradit větším podílem kvalitních ryb, například lososa nebo tuňáka. Ty jsou obrovskou zásobárnou omega-6 mastných kyselin. Platí, že konzumace omega-3 a omega-6 kyselin by měla být rovnováze, nemusíte přísně hlídat jejich poměry, jak někdy třeba doporučuje starší literatura o výživě, ale důležité je nezapomínat na obě složky, to znamená jídelníček obohatit nejenom rostlinné oleje, ale také o ryby.

Jezte fazole

Dál se při cholesterolové dietě doporučuje konzumovat také hodně vlákniny. Ta je velmi dobře dostupným receptem, jak snížit cholesterol. V podstatě stačí svůj každodenní jídelníček obohatit o ovoce a zeleninu. Nejvhodnější jsou třeba ovocné dopolední svačiny, zeleninové saláty servírované ke hlavním jídlům. Velmi dobrým krokem je záměna bílé pečiva za celozrnné. V celozrnných výrobcích najdete velkou porci vlákniny, navíc bílé pečiva na rozdíl od celozrnného má hodně jednoduchých cukrů, které se mění v energii a ta nespotřebovaná opět tvoří v těle tuk. Věnujte ale pozornost i potravinám, které pomáhají snižovat hladinu cholesterolu. Pozitivní efekt nabízí například luštěniny, třeba fazole, ale i řada dalších.

Bojovníkem jsou ořechy a semínka

Pomocníkem ve snižování cholesterolu je ze zeleniny například zelí, mrkev, cibule, brokolice. Z ovoce jsou to hrušky, pomeranče, jablka, meruňky. Také je bohatá na cholesterol sója. Z ryb jsou nejvhodnější losos, tuňák, makrela, sardinky, sledě. Hladinu LDL cholesterolu snižují i semínka a ořechy. Jakých potravin byste se naopak měli vyvarovat? Především vepřového masa a výrobků z něj, tedy paštik, párků a dalších uzenin, dále vnitřností, vaječného žloutku, másla, plnotučných mléčných výrobků (smetana, smetanové jogurty s vysokým obsahem tuku, plnotučné mléko, tučné sýry), sladkosti a dezerty, bílé pečivo.

Výhody cholesterolové diety:

  • Díky ní se vám podaří snížit hladinu „špatného“ LDL cholesterolu

  • V jídelníčku vynecháváte nevhodné živočišné tuky

  • Jde o preventivní opatření proti mozkovým cévním a srdečním příhodám

  • Společně s léky se dá stav cholesterolu upravit dlouhodobě, má to vliv i na snížení hmotnosti

Nevýhody cholestrolové diety:

  • Musíte si odepřít některé potraviny (vepřový bůček apod.)

  • Vysoký obsah vlákniny v dietě není příliš vhodným opatřením pro lidi, kteří prodělali infarkt nebo mozkovou cévní příhodu

Jídelníček při cholesterolové dietě na 3 dny:

1. den

Snídaně: Dietní kuřecí párky, celozrnný rohlík

Dopolední svačina: Salát z rajčat a paprik

Oběd: Pečený losos, vařený brambor

Odpolední svačina: Jablko

Večeře: Zapečená brokolice s kuřecí šunkou

2. den

Snídaně: Fazolová polévka, kornspitz

Dopolední svačina: Zelný salát

Oběd: Přírodní krůtí plátek s rýží

Odpolední svačina: Pomeranč

Večeře: Králík na česneku, dušená kořenová zelenina

3. den

Snídaně: Dietní kuřecí šunka, celozrnný chléb

Dopolední svačina: Mrkvový salát

Oběd: Pečené kuře bez kůže, dušené zelené fazolky

Odpolední svačina: Hruška

Večeře: Pečený pstruh, bylinkové brambory

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

 
Chci jídelníček ZDARMA

1 170 451 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?