Dieta při cukrovce: S trochou disciplíny dokážete nemoc zkrotit

Cukrovka mnohdy vyžaduje celoživotní sebekázeň v tom, co člověk smí nebo naopak nesmí jíst a v přísném dodržování všech doporučení od lékařů. Dieta při cukrovce je proto nezbytnou součástí života diabetiků.

Cukrovka je velice nepříjemnou nemocí. Je spojena s nutností dodržovat dietu celoživotně, navíc ji mohou doprovázet některé zdravotní komplikace. Proto je v zájmu každého pacienta s touto chorobou, aby se snažil dodržovat zásady zdravé životosprávy a stabilizoval si tak hladinu krevního cukru. Pokud se ale s dietou sžijete a naučíte se vytvářet si pestrý jídelníček, a přitom pečlivě pracovat s dávkováním sacharidů ve stravě, nemusíte se ničeho obávat. Nemoc zkrotíte.

Dva typy cukrovky

Určitě už jste slyšeli, že existují dva typy cukrovky, a to diabetes prvního a druhého typu. Onemocnění prvního typu se může objevit už v dětství, ale i v dospělosti a znamená naprostý nedostatek inzulínu. Tito pacienti jsou závislí na jeho podávání po celý život. Nemoc druhého typu vzniká v dospělosti, příčinou je nadváha. Tělo dostává mnohem více sacharidů, než dokáže zpracovat. V tomto případě je součástí léčby úprava tělesné hmotnosti.

Základní zásady, které třeba respektovat

Dieta při cukrovce má několik základních zásad, které je potřeba dodržovat, aby nemoc zbytečně nezlobila. Které to jsou?

  • Především je nutné tvorbu pestrého jídelníčku postavit na správném složení stravy, pokud jde o cukry, tuky a bílkoviny. Patříte-li mezi diabetiky, rozhodně byste měli podobu jídelníčku konzultovat se svým praktickým lékařem i diabetologem.
  • Více než kdekoli jinde je třeba dbát na pravidelnost stravy. Jezte se 4-6 krát denně, tedy častěji a po menších porcích.
  • Vynechejte jednoduché cukry, které se rychle vstřebávají do krve, tedy především bílý cukr. Jídelníček by měl hledat zdroj energie ve škrobu a cukrech v přirozené formě (celozrnné těstoviny a rýže, zelenina, mléko, ovoce)
  • Omezte příjem tuků a volit spíše tuky rostlinného původu, z mléčných výrobků potom ty nízkotučné.
  • Vybírejte si potraviny s vysokým obsahem vlákniny jako celozrnné pečivo, ovesné vločky, zelenina. Nezpůsobují rychlý nárůst hladiny krevního cukru a navíc po nich tělo zažívá déle pocit sytosti.
  • Dbejte na dostatečný přísun tekutin formou vody, minerálek, čajů. Zakázané jsou slazené nápoje (cola, kofola apod.) a limonády, povolují se jedině, jsou-li k dispozici dia varianty.
  • Nepřehánějte to s alkoholem, protože hrozí riziko hypoglykémie.
  • Omezujte solení.
  • Zajistěte si dostatek vitamínů a minerálů.

Potraviny si musíte vážit

Užívání inzulínu je typickým rysem při cukrovce prvního typu. V tomto případě je dieta na cukrovku určena podáváním inzulínu. Musíte respektovat, že rychle účinkující inzulín se podává 15-30 minut před jídlem, déle účinkující až 45 minut. Podávají se komplexní sacharidy, při kterých glykémie nestoupá tak rychle – ovesné vločky, celozrnná rýže a těstoviny, celozrnný chléb a pečivo. 50 % z přijaté energie tvoří sacharidy.

V počátcích diety si diabetik zpravidla potraviny váží, později už má na množství vycvičené oko. Množství sacharidů se určuje jednotkami, jejichž počet na den stanoví lékař. Pozor na dia sladkosti. I když na glykémii nemají vliv, bývají dost tučné. Nejsou vhodné ani výrobky z bílé mouky, je dobré se vyhýbat smažení kvůli obsahu tuku.

Zelenina prakticky neomezeně

Cukrovka druhého typu často vyžaduje úpravu tělesné hmotnosti, což je pro vaše zdraví jednoznačně přínosné. Diabetolog vám předepíše dietu v sacharidových jednotkách, tím pádem máte přesně regulovaný energetický příjem. Velmi dobrým způsobem, jak se zasytit, je jíst kvalitní bílkoviny s nízkým obsahem cholesterolu (ryby a bílé maso) a také rostlinné bílkoviny z luštěnin. Jezte komplexní sacharidy, dávejte pozor na skryté tuky. Nezapomínejte na velké množství zeleniny, nejlépe v syrovém stavu. Zelenina patří k potravinám, které diabetik může v podstatě neomezeně. Vyhýbejte se uzeninám, živočišným tukům. Pozor na skryté cukry v potravinách.

Výhody diety na cukrovku:

  • Omezujete příjem sacharidů, což má vliv na snížení tělesné hmotnosti – dieta se dá využít i jako redukční.
  • Dáváte přednost komplexním sacharidům, které jsou z pohledu zdravé výživy jednoznačně lepší.
  • Dá se dodržovat i dlouhodobě.
  • Má pozitivní vliv na stabilizaci krevního cukru.

Nevýhody diety na cukrovku:

  • Nutnost přesně sledovat a odměřovat množství přijatých sacharidů.
  • Dia sladkosti často mohou být značně tučné.
  • Umělá sladidla v potravinách pro diabetiky nejsou příliš vhodná.
  • Přestávky mezi jídly musí být pravidelné a přesně dané.

Jídelníček při cukrovce pro množství 135 gramů sacharidů:

Tato dieta je jenom orientačním příkladem z pohledu složení. Vždy musí přesný energetický příjem stanovit diabetolog podle dávek inzulínu (může být například dieta stavěná na 175 gramů sacharidů nebo na 225 gramů sacharidů). Potom bude příjem sacharidů vyšší, například míst 50 gramů tmavého chleba je možné 70 gramů atd.

Snídaně: 250 ml bílá káva (v ní 100 ml nízkotučného mléka) nebo čaj s mlékem, v obou případech neslazený, 50 g bílkoviny s nízkým obsahem tuku – například nízkotučný sýr, nebo nízkotučný tvaroh, libová dietní kuřecí či krůtí šunka, případně třeba rybí pomazánka, 50 g tmavého celozrnného chleba

Dopolední svačina: 100 gramů ovoce (například malé jablko) nebo 150 gramů zeleniny (například mrkev)

Oběd: 80 gramů libového masa (ryba, kuře, krůta, králík), 100 gramů brambor nebo 80 gramů těstovin, či 70 gramů rýže, nebo 100 gramů luštěnin.

Odpolední svačina: 200 ml netučného mléka

Večeře: 80 gramů libového masa (drůbež, ryba, králík) nebo jiných bílkovin – dietní šunka, netučný tvaroh nebo sýr, 100 gramů brambor (nebo dalších příloh jako u oběda)

Druhá večeře: 100 gramů ovoce

Nikdy nesmíte hladovět

Dietu při cukrovce je nutné přizpůsobit individuálnímu zdravotnímu stavu pacienta, podle něj se řídí množství konzumovaných sacharidů. Proto zde univerzální předpis neexistuje. Fungují základní zásady, ale přesná množství je nutné určit podle jednotek inzulínu či lékové léčby. Je zároveň nezbytně nutné přísně hlídat pravidelný stravovací režim a nikdy nehladovět. Vše musí být pod dohledem lékaře.

Získejte zdravý jídelníček na míru ZDARMA

  • Sestavený od nutriční poradkyně
  • Komplexní jídelníček pro vaší osobu
  • Recepty na 7 dní ZDARMA

Chci jídelníček ZDARMA

 

Kam dál?

Cholesterolová dieta: Poraďte si se špatným tukem vlastními silami

Zvýšený cholesterol může znamenat vcelku velké zdravotní komplikace. Naštěstí se s tímto problémem dá bojovat úpravou jídelníčku, kdy se dodržuje cholesterolová dieta. Pokračovat ve čtení

Asijská dieta: Buďte štíhlí díky rýži

Pokud hledáte cestu, jak shodit přebytečné kilogramy a oblíbili jste si asijskou kuchyni, můžete spojit příjemné s užitečným. Budete jíst pokrmy, které vám chuťově vyhovují a navíc kila budou utěšeně mizet. Zkuste to. Každý jsme trochu jiný, každému vyhovují jiné stravovací návyky a chutě a možná právě tohle je pro vás cesta, jak docílit štíhlejší postavy. Pokračovat ve čtení

8 potravin proti stárnutí: Zelná šťáva a zelený čaj jako elixír nesmrtelnosti

Jak už jste se mohli dočíst v předešlých článcích na našem webu, strava má velký vliv nejen na hubnutí, naši náladu či například kvalitu spánku, ale ovlivňuje i vzhled naši pokožky. Jaké potraviny jsou vhodné pro zpomalení stárnutí? Přečtěte si náš článek, kde vám vše prozradíme. Pokračovat ve čtení

Jídelníček proti celulitidě: Jak se zbavit pomerančové kůže?

Velkou část žen začne dříve nebo později trápit celulitida. Dolíčkovitá kůže připomínající kůru pomeranče není jenom estetický problém. Spousta žena sahá po drahých kosmetických přípravcích, ovšem ne všechny vědí, že tyto potíže můžete hodně ovlivnit správnou stravou. Pokračovat ve čtení

Chia dieta: Shazujte přebytečné kilogramy se zázračnými semínky

Mezi takzvané superpotraviny se řadí chia semínka, která mohou pomoci při zdravém hubnutí. Je ovšem potřeba dodržovat doporučený denní příjem, aby nedošlo k opačnému efektu. Poradíme vám proto, jak je vhodně zařadit do svého jídelníčku. Pokračovat ve čtení

 
Chci jídelníček ZDARMA

1 427 019 doručených jídelníčků, za dvě minuty získáte váš!

Tip: Víte, že nejčastěji chtějí lidé zhubnout 10 kg?